Zaporožės Automobilių Gamykla, plačiai žinoma trumpiniu ZAZ (ukr.Запорізький автомобілебудівний завод, anksčiau rus.Запорожский автомобильный завод), yra vienas iš simbolinių Ukrainos pramonės vardų, kurio istorija glaudžiai susipynusi su Sovietų Sąjungos, o vėliau ir nepriklausomos Ukrainos, automobilizacijos raida. Nors Vakarų pasaulyje ZAZ vardas galbūt mažiau girdėtas, buvusios Sovietų Sąjungos šalyse jis kelia daugybę asociacijų – nuo pirmojo nuosavo automobilio džiaugsmo iki nesibaigiančių anekdotų apie jo patikimumą.
Gamyklos istorija nėra vien tik automobilių gamyba; tai pasakojimas apie technologinius ieškojimus, ekonominius iššūkius, socialinius pokyčius ir geopolitinių įvykių įtaką pramonės gigantui. Analizuojant ZAZ veiklą, svarbu žvelgti ne tik į pagamintus modelius, bet ir į platesnį kontekstą: planinės ekonomikos ypatumus, perėjimą prie rinkos sąlygų, tarptautinio bendradarbiavimo bandymus ir dabartinę, itin sudėtingą situaciją.
Specifiniai Modeliai: ZAZ Evoliucijos Veidrodžiai
Norint suprasti ZAZ fenomeną, būtina pradėti nuo konkrečių automobilių, kurie tapo neatsiejama kelių kartų gyvenimo dalimi. Kiekvienas modelis atspindi ne tik technologines galimybes, bet ir laikmečio dvasią bei visuomenės poreikius.
ZAZ-965 ir ZAZ-965A „Kupriukas“ (Горбатый): Sovietinės Mažylio Eros Pradžia
Pirmojo tikrojo ZAZ lengvojo automobilio, ZAZ-965, gamyba prasidėjo 1960 metais. Šis modelis, meiliai pramintas „Kupriuku“ (rus. „Горбатый“) dėl savo charakteringos galinės dalies formos, buvo kuriamas kaip „liaudies automobilis“ – pigus, paprastas ir prieinamas plačiosioms masėms. Jo dizainas neabejotinai buvo įkvėptas itališkojo Fiat 600, nors tiesioginiu kopijavimu jo vadinti negalima – sovietų inžinieriai adaptavo koncepciją vietos sąlygoms ir gamybos galimybėms.
Techninės ypatybės: Pagrindinis ZAZ-965 išskirtinumas buvo gale montuojamas V formos, 4 cilindrų, oru aušinamas variklis MeMZ-965. Pradžioje jo darbinis tūris buvo vos 746 cm³, o galia siekė apie 23 arklio galias. Vėliau, modelyje ZAZ-965A, variklio tūris padidintas iki 887 cm³, o galia išaugo iki 27 AG. Oru aušinamas variklis pasirinktas dėl kelių priežasčių: paprastesnė konstrukcija (nereikia radiatoriaus, siurblio, aušinimo skysčio), mažesnis svoris ir geresnis veikimas žemoje temperatūroje – tai buvo aktualu didelėje Sovietų Sąjungos teritorijos dalyje. Tačiau toks sprendimas turėjo ir trūkumų: didesnis triukšmingumas, polinkis perkaisti karštu oru ar esant didelėms apkrovoms, bei specifinis garso takelis, tapęs neatsiejama „Zaporožečio“ įvaizdžio dalimi.
Automobilis turėjo dviejų durų kėbulą, nepriklausomą visų ratų pakabą (priekyje – torsioninę, gale – spyruoklinę), būgninius stabdžius. Dėl mažų gabaritų (ilgis apie 3,3 m) ir gale esančio variklio, salono erdvė buvo labai ribota, o priekyje esanti bagažinė – simbolinė. Nepaisant to, ZAZ-965 tapo pirmuoju nuosavu automobiliu daugeliui sovietinių šeimų, suteikdamas neregėtą mobilumo laisvę.
Socialinis poveikis ir trūkumai: „Kupriukas“ greitai tapo populiariu anekdotų herojumi dėl savo mažos galios, specifinės išvaizdos ir kartais pasitaikančių gedimų. Tačiau būtent jo paprastumas leido daugeliui vairuotojų patiems atlikti remontą garažo sąlygomis. Jis buvo vertinamas dėl pravažumo (dėl lygaus dugno ir gale esančio variklio svorio) prastuose keliuose. Gamyba tęsėsi iki 1969 metų, per kuriuos pagaminta virš 322 tūkstančių šių mažylių.
ZAZ-966, ZAZ-968 ir ZAZ-968M „Ausytasis“ (Ушастый): Evoliucija ir Stagnacija
1966 metais pasirodė naujos kartos modelis – ZAZ-966. Nors jis išlaikė bendrą koncepciją (gale montuojamas oru aušinamas variklis, dviejų durų kėbulas), jo dizainas buvo visiškai naujas ir gerokai modernesnis, kai kurių ekspertų nuomone, įkvėptas vokiškojo NSU Prinz 4. Charakteringiausiu naujojo modelio bruožu tapo didelės oro įsiurbimo angos šonuose, skirtos variklio aušinimui, dėl kurių automobilis gavo „Ausytojo“ (rus. „Ушастый“) pravardę.
Technologiniai pokyčiai: ZAZ-966 iš pradžių naudojo tą patį 887 cm³ variklį kaip ir ZAZ-965A, tačiau netrukus gavo naują, galingesnį 1197 cm³ darbinio tūrio MeMZ-968 variklį, išvystantį apie 40 AG. Tai ženkliai pagerino automobilio dinamiką. Vėlesnės modifikacijos, ZAZ-968 (nuo 1971 m.) ir ZAZ-968A (nuo 1973 m.), turėjo nedidelius išorinius ir vidinius pakeitimus, įskaitant patobulintą stabdžių sistemą (dviejų kontūrų), saugesnį vairą ir naujus prietaisų skydelius.
Paskutinė ir masiškiausia šios serijos modifikacija – ZAZ-968M – pradėta gaminti 1979 metais. Ji neteko charakteringųjų „ausų“ – oro įsiurbimo angos buvo perkeltos ant variklio gaubto grotelių pavidalu. Taip pat atnaujintos galinės šviesos (stačiakampės vietoj apvalių), priekinės grotelės, interjeras. Varikliai liko tie patys – 1,2 litro, tačiau buvo siūlomos skirtingos galios versijos (40, 45 ir net 50 AG modifikacijoms su kitokiu karbiuratoriumi). ZAZ-968M tapo ilgaamžiškiausiu ZAZ modeliu, gamintu net iki 1994 metų.
Eksportas ir specialios versijos: ZAZ automobiliai buvo eksportuojami, tiesa, nedideliais kiekiais, į kai kurias socialistines ir net Vakarų Europos šalis (pvz., Belgiją, Suomiją) pavadinimais „Yalta“ arba „Eliette“. Buvo gaminamos ir specialios modifikacijos žmonėms su negalia, turinčios rankinį valdymą.
Vertinimas: Nors ZAZ-966/968 serija buvo žingsnis į priekį lyginant su „Kupriuku“ (erdvesnis salonas, galingesnis variklis, modernesnė išvaizda), ji vis tiek kentėjo nuo panašių problemų: triukšmingo ir linkusio perkaisti variklio, prastos surinkimo kokybės, riboto komforto. Be to, ilgainiui modelis beviltiškai paseno, ypač lyginant su VAZ („Žigulių“) ar Moskvič produkcija, jau nekalbant apie vakarietiškus analogus.
ZAZ-1102 „Tavria“: Perėjimas Prie Priekinių Varantųjų Ratų ir Naujos Eros Paieškos
Devintajame dešimtmetyje ZAZ pagaliau pristatė radikaliai naują modelį – ZAZ-1102 „Tavria“. Jo kūrimas truko labai ilgai, beveik du dešimtmečius, nes reikėjo pereiti nuo archajiškos galinio variklio ir galinių varančiųjų ratų komponuotės prie tuo metu pasaulyje jau įsitvirtinusios priekinių varančiųjų ratų schemos su skersai montuojamu, vandeniu aušinamu varikliu.
Konstrukciniai sprendimai: „Tavria“, kurios serijinė gamyba prasidėjo 1987 metais, buvo modernus (savo laiku) trijų durų hečbekas. Ji turėjo visiškai naują MeMZ-245 variklį – 4 cilindrų, 1,1 litro darbinio tūrio, su skystuoju aušinimu, išvystantį 51 AG. Automobilis pasižymėjo geromis dinaminėmis savybėmis (savo klasei), degalų ekonomija ir erdviu (lyginant su pirmtakais) salonu bei bagažine. Pakaba taip pat buvo moderni: priekyje – McPherson tipo, gale – pusiau priklausoma su torsionine sija.
Modelių šeima: Remiantis „Tavria“ baze, vėliau sukurta visa modelių šeima:
- ZAZ-1103 „Slavuta“: Penkių durų liftbekas, gamintas nuo 1999 iki 2011 metų. Tapo vienu populiariausių ZAZ modelių nepriklausomos Ukrainos laikotarpiu dėl praktiškumo ir žemos kainos.
- ZAZ-1105 „Dana“: Penkių durų universalas, gamintas 1994–1997 metais. Nepasiekė didelio populiarumo.
- ZAZ-11055 „Pick-up“: Komercinis pikapas su prailginta baze ir plastikiniu arba metaliniu krovinių skyriaus gaubtu.
Iššūkiai ir rinkos realijos: Nors „Tavria“ ir jos modifikacijos buvo didelis žingsnis į priekį ZAZ gamyklai, jų pasirodymas rinkoje sutapo su Sovietų Sąjungos žlugimu ir ekonomine suirute. Tai lėmė nepastovią gamybos kokybę, problemų su komponentų tiekimu ir sunkumus konkuruojant su pigiais naudotais vakarietiškais automobiliais, pradėjusiais plūsti į postsovietinę erdvę. Nepaisant to, „Tavria“ ir ypač „Slavuta“ ilgą laiką išliko vieni pigiausių naujų automobilių rinkoje, užtikrindami tam tikrą paklausą.
Partnerystės ir Licencinė Gamyba: Naujų Kryptų Paieškos
Suprasdama, kad savarankiškai kurti naujus konkurencingus modelius tampa per sunku ir brangu, ZAZ pradėjo ieškoti tarptautinių partnerių. Šis etapas žymi perėjimą nuo originalių konstrukcijų prie licencinės gamybos ir surinkimo.
Bendradarbiavimas su Daewoo: „Lanos“ Era
Esminis lūžis įvyko 1998 metais, kai buvo įkurta bendra Ukrainos ir Korėjos įmonė „AvtoZAZ-Daewoo“. Pagrindiniu šios partnerystės produktu tapo populiarusis Daewoo Lanos modelis. ZAZ pradėjo ne tik surinkinėti „Lanos“ iš Korėjoje pagamintų dalių (SKD metodas), bet ir palaipsniui didino lokalizacijos lygį, pradėdama štampuoti kėbulo dalis, virinti ir dažyti kėbulus (CKD metodas).
„Lanos“, parduodamas tiek ZAZ, tiek Daewoo ženklais, greitai tapo bestseleriu Ukrainoje ir kai kuriose kaimyninėse šalyse dėl savo patrauklios kainos, patikimumo (lyginant su ankstesniais ZAZ modeliais) ir modernios (tuo metu) konstrukcijos. Buvo gaminamos sedano, hečbeko ir net komercinio furgono („Lanos Pick-up“) versijos. Taip pat sukurta modifikacija ZAZ Sens, kurioje buvo montuojamas vietinės gamybos MeMZ 1,3 litro variklis ir ukrainietiška pavarų dėžė – tai leido dar labiau sumažinti automobilio kainą.
Ši partnerystė leido ZAZ modernizuoti gamybos linijas, įsisavinti naujas technologijas ir išlaikyti didelius gamybos mastus. Tačiau po Daewoo bankroto ir jos automobilių padalinio perėjimo į General Motors nuosavybę, bendradarbiavimo forma keitėsi.
Kiti Licenciniai Modeliai: „Vida“, „Forza“
Po „Lanos“ sėkmės ZAZ tęsė licencinės gamybos strategiją, bendradarbiaudama su kitais gamintojais:
- ZAZ Vida: Tai buvo licencinė Chevrolet Aveo (T250 kėbulo) versija. Gamyba prasidėjo 2012 metais. Automobilis siūlytas su sedano ir hečbeko kėbulais, komplektuojamas tiek su GM, tiek su Chery varikliais.
- ZAZ Forza: Šis modelis, pradėtas gaminti 2011 metais, buvo licencinė kinų Chery A13 versija (žinoma kaip Chery Fulwin 2). Siūlytas kaip liftbekas ir hečbekas, jis turėjo pakeisti senstančią „Slavuta“ ir konkuruoti pigiausių automobilių segmente.
Taip pat ZAZ surinkinėjo kai kuriuos kitus modelius pagal sutartis, pavyzdžiui, Opel Astra Classic, Kia Cee'd, Kia Sportage, įvairius VAZ modelius Rusijos rinkai.
Autobusų Gamyba: I-VAN
Be lengvųjų automobilių, ZAZ nuo 2000-ųjų vidurio plėtojo ir autobusų gamybą, bendradarbiaudama su Indijos Tata Motors ir Kinijos Dongfeng. Remiantis Tata važiuoklėmis, buvo sukurta mažų ir vidutinių autobusų šeima ZAZ I-VAN (A07A ir modifikacijos), skirta miesto ir priemiesčio maršrutams. Šie autobusai tapo gana populiarūs Ukrainoje dėl žemos kainos.
Technologinė Filosofija ir Gamybos Iššūkiai
Žvelgiant į ZAZ istoriją, galima išskirti kelis esminius technologinius ir gamybinius aspektus, kurie formavo gamyklos veidą.
Oru Aušinamų Variklių Era: Privalumai ir Trūkumai
Ilgą laiką ZAZ vizitine kortele buvo gale montuojami V formos, oru aušinami varikliai. Šis pasirinkimas, nors ir įkvėptas vakarietiškų pavyzdžių (pvz., VW Vabalas, Fiat 500/600, NSU Prinz), turėjo specifinį sovietinį kontekstą. Paprastumas, mažesnė priklausomybė nuo aušinimo skysčio (kuris galėjo užšalti arba jo tiesiog trūko) buvo svarbūs privalumai planinės ekonomikos ir prastos kelių infrastruktūros sąlygomis. Tačiau ši technologija turėjo įgimtų trūkumų:
- Triukšmas: Oru aušinami varikliai, ypač V formos MeMZ, pasižymėjo dideliu triukšmingumu.
- Perkaitimas: Esant karštam orui, važiuojant lėtai ar su didele apkrova, šie varikliai buvo linkę perkaisti.
- Šildymo problemos: Salono šildymas buvo realizuojamas per autonominį benzininį šildytuvą, kuris buvo neefektyvus, nepatikimas ir vartojo papildomai degalų.
- Galingumo ribos: Didinti oru aušinamų variklių galią buvo sudėtinga, išlaikant patikimumą ir priimtiną temperatūrinį režimą.
Perėjimas Prie Priekinių Varančiųjų Ratų ir Kokybės Klausimai
„Tavria“ sukūrimas buvo didžiulis technologinis šuolis ZAZ gamyklai, reikalavęs įvaldyti visiškai naujas technologijas: priekinių varančiųjų ratų pavarą, skysčiu aušinamus variklius, McPherson pakabą, hečbeko kėbulo gamybą. Tačiau šis perėjimas nebuvo sklandus. Ilgas kūrimo procesas reiškė, kad modelis, pasirodęs rinkoje, jau nebuvo pats moderniausias. Be to, ekonominiai sunkumai ir nepakankama gamybos kultūra lėmė nuolatines problemas su surinkimo kokybe ir komponentų patikimumu. Tai ypač pasireiškė pirmaisiais gamybos metais, nors ir vėliau „Tavria“ bei jos modifikacijos negarsėjo kaip itin patikimi automobiliai, kompensuodamos tai žema kaina ir pigiomis detalėmis.
Licencinės gamybos etapas su Daewoo, GM ir Chery iš dalies padėjo spręsti kokybės problemas, nes buvo diegiami tarptautiniai standartai ir technologijos. Tačiau priklausomybė nuo partnerių ir rinkos svyravimai neleido užtikrinti stabilaus ir ilgalaikio kokybės lygio visoje produkcijoje.
Ekonominė ir Pramoninė Istorija: Nuo Planinės Ekonomikos Iki Rinkos Iššūkių
Įkūrimas ir Sovietmetis
Gamyklos istorija prasideda dar XIX amžiuje, tačiau automobilių gamybos link ji pasuko po Antrojo pasaulinio karo. Iš pradžių (nuo 1923 m.) įmonė vadinosi „Komunar“ ir specializavosi žemės ūkio technikos gamyboje. Sprendimas gaminti mažalitražius automobilius buvo priimtas Sovietų Sąjungos vadovybės šeštojo dešimtmečio pabaigoje, siekiant patenkinti augantį gyventojų poreikį turėti asmeninį transportą.
Sovietmečiu ZAZ veikė planinės ekonomikos sąlygomis. Gamybos apimtys, modelių gama ir kainos buvo nustatomos centralizuotai. Gamykla tapo viena didžiausių automobilių gamintojų Sovietų Sąjungoje, ypač pigiausių automobilių segmente. Milžiniškos gamybos apimtys (tam tikrais laikotarpiais viršijusios 150 tūkst. automobilių per metus) užtikrino darbo vietas tūkstančiams žmonių ir prisidėjo prie Zaporožės miesto plėtros.
Postsovietinė Transformacija ir Privatizacija
Po Sovietų Sąjungos žlugimo ZAZ, kaip ir daugelis kitų pramonės gigantų, susidūrė su milžiniškais iššūkiais: nutrūko устаявшиеся ryšiai su tiekėjais ir pirkėjais kitose buvusiose respublikose, vidaus rinka smuko dėl ekonominės krizės, o atsivėrus sienoms, plūstelėjo pigūs naudoti automobiliai iš Vakarų.
Gamykla buvo privatizuota. Kontrolinis akcijų paketas ilgainiui atsidūrė Ukrainos korporacijos „UkrAVTO“ rankose. Prasidėjo partnerių paieškos, kurios atvedė prie bendradarbiavimo su Daewoo, o vėliau ir su kitais gamintojais. Šios partnerystės leido gamyklai išgyventi ir net pasiekti rekordinių gamybos apimčių 2000-ųjų viduryje, tačiau kartu didino priklausomybę nuo išorės veiksnių.
Finansiniai Sunkumai ir Gamybos Mažėjimas
Pasaulinė finansų krizė 2008-2009 metais, o vėliau ir ekonominiai sunkumai pačioje Ukrainoje, įskaitant valiutos devalvaciją ir gyventojų perkamumo galios smukimą, skaudžiai smogė ZAZ. Gamybos apimtys pradėjo drastiškai mažėti. Konkurencija su importuojamais automobiliais (tiek naujais, tiek naudotais) darėsi vis aštresnė, ypač pasikeitus muitų politikai.
Pastaraisiais metais iki 2022-ųjų ZAZ veikla buvo labai nestabili. Gamyba dažnai stabdoma, darbuotojų skaičius mažinamas. Gamykla bandė orientuotis į autobusų gamybą ir užsakomąjį automobilių surinkimą (pvz., Renault Arkana Rusijos rinkai, kas sukėlė kontroversijų), tačiau pilnaverčio lengvųjų automobilių kūrimo ir gamybos beveik nevykdė. Buvo pradėta bankroto procedūra, nors gamykla formaliai nebuvo likviduota.
Socialinis ir Kultūrinis Poveikis: Daugiau Nei Tik Automobilis
„Liaudies Automobilis“ ir Mobilumo Revoliucija
ZAZ automobiliai, ypač „Kupriukas“ ir „Ausytasis“, sovietmečiu atliko svarbų socialinį vaidmenį. Jie buvo pigiausi ir prieinamiausi automobiliai rinkoje, leidę milijonams žmonių įgyvendinti svajonę apie nuosavą transporto priemonę. Tai suteikė naują mobilumo lygį, galimybę keliauti, aplankyti gimines, vykti į sodus ar poilsiavietes.
Nepaisant techninių trūkumų, ZAZ tapo savotišku šeimos nariu, reikalaujančiu nuolatinės priežiūros, bet kartu teikiančiu nepriklausomybės jausmą. Garažų kooperatyvai tapo ne tik automobilių remonto, bet ir socializacijos vieta, kur vairuotojai dalijosi patirtimi, detalėmis ir patarimais.
Anekdotai, Stereotipai ir Nostalgija
„Zaporožetis“ tapo neatsiejama sovietinio ir postsovietinio folkloro dalimi. Apie jį sukurta daugybė anekdotų, pašiepiančių jo mažą galią („Zaporožetis“ atsitrenkė į „Mercedesą“ – vairuotojas išlipo ir pradėjo belsti į „Mercedeso“ bagažinę klausdamas: „Ei, kodėl sustojai?“), keistą išvaizdą ir nepatikimumą. Šie anekdotai atspindėjo ne tiek pyktį, kiek savotišką prieraišumą ir susitaikymą su automobilio ypatumais.
Šiandien seni ZAZ modeliai kelia nostalgiją tiems, kuriems tai buvo pirmasis automobilis ar jaunystės prisiminimų dalis. Entuziastai restauruoja šiuos automobilius, dalyvauja senovinės technikos parodose, pabrėždami jų istorinę vertę ir unikalumą.
Dabartis ir Neapibrėžta Ateitis: Karo Šešėlyje
Iki 2022 metų vasario mėnesio ZAZ ateitis jau atrodė miglota dėl ekonominių sunkumų ir mažėjančios gamybos. Tačiau plataus masto Rusijos invazija į Ukrainą situaciją pakeitė iš esmės ir tragiškai.
Zaporožės miestas atsidūrė arti fronto linijos, patyrė apšaudymus. Nors tiesioginės informacijos apie gamyklos būklę ir veiklą karo sąlygomis yra nedaug ir ji nuolat kinta, akivaizdu, kad bet kokia normali gamybinė veikla tokiomis aplinkybėmis yra neįmanoma arba itin apsunkinta. Logistikos grandinės sutrikdytos, darbuotojų saugumas neužtikrintas, o šalies ekonomika patiria milžinišką krūvį.
Net jei gamyklos infrastruktūra išliktų nepažeista, jos ateitis po karo lieka visiškai neaiški. Ukrainos automobilių rinka neišvengiamai pasikeis. Ar bus poreikis ir galimybės atnaujinti masinę automobilių gamybą Zaporožėje? Ar pavyks rasti naujų partnerių ir investicijų? Kokia bus valstybės politika pramonės atžvilgiu?
Šiandien kalbėti apie ZAZ kaip apie veikiantį automobilių gamintoją yra sudėtinga. Gamykla tapo Ukrainos pramonės istorijos simboliu, kurio kelias nuo „liaudies automobilio“ kūrėjo iki partnerystėmis paremtos gamybos ir galiausiai iki karo nulemtos nežinomybės atspindi sudėtingą šalies praeitį ir dabartinius išbandymus. ZAZ palikimas gyvuoja prisiminimuose, anekdotuose ir tūkstančiuose vis dar keliuose riedančių (arba garažuose saugomų) automobilių, liudijančių apie ištisą pramonės ir visuomenės epochą.
Straipsnyje pateikta informacija apibendrina istorinius duomenis ir tendencijas iki pastarųjų metų įvykių, kurie galėjo dramatiškai paveikti aprašomą objektą.
Tags: #Automobiliu #Automobili #Oro
Panašūs įrašai:
- Kelionė Lenkija automobiliu: Patarimai, Maršrutai ir Naudinga Informacija
- Automobilių Išmetamosios Dujos: Kaip Jos Paveikia Jūsų Sveikatą ir Aplinką?
- Vingio Parkas Automobilių Parkavimas: Geriausi Patarimai ir Vieta Parkuoti
- Kaip Surasti Automobilį Pagal Valstybinį Numerį: Žingsnis po Žingsnio Vadovas
- Kaip Tinkamai Priduoti Automobilį į Metalo Lūžą: Žingsnis po Žingsnio Gidas