Priekinio rato guolio keitimas Volvo V70 automobilyje yra sudėtinga techninė procedūra, reikalaujanti ne tik specifinių įrankių, bet ir gilių mechanikos žinių bei didelio atidumo. Nors kai kurie patyrę automobilių entuziastai gali ryžtis šį darbą atlikti patys, svarbu suvokti visus susijusius rizikos veiksnius ir proceso subtilybes. Šis vadovas skirtas suteikti kuo išsamesnę informaciją apie keitimo procesą, pradedant nuo konkrečių veiksmų ir pereinant prie bendresnių aspektų, susijusių su guolių funkcija, gedimais ir priežiūra.

Konkretūs Veiksmai: Guolio Keitimo Procesas

Prieš pradedant bet kokius darbus, būtina užtikrinti maksimalų saugumą. Automobilis turi stovėti ant lygaus, tvirto paviršiaus. Įjunkite stovėjimo stabdį ir pablokuokite galinius ratus iš abiejų pusių, kad automobilis negalėtų pajudėti. Niekada nedirbkite po automobiliu, kuris pakeltas tik standartiniu domkratu – visada naudokite tvirtas automobilines atramas (stovus).

1. Pasiruošimas ir Saugumo Priemonės

Būtini įrankiai ir medžiagos:

  • Naujas priekinio rato guolio komplektas (atitinkantis jūsų Volvo V70 modelį ir pagaminimo metus).
  • Hidraulinis domkratas ir tvirtos automobilinės atramos (stovai).
  • Raktų komplektas (metriniai dydžiai, įskaitant galvutes ir terkšles).
  • Didelio sukimo momento raktas (dinamometrinis raktas) – absoliučiai būtinas teisingam surinkimui.
  • Didelė galvutė ašies veržlei (dažniausiai 32 mm, 34 mm arba 36 mm, priklausomai nuo modelio).
  • Galingas terkšlės prailgintojas arba vamzdis ašies veržlei atsukti.
  • Plaktukas (guminis ir metalinis).
  • Atsuktuvai (plokščias ir kryžminis).
  • Replės (įprastos ir fiksuojamos).
  • Specialus guolių presavimo/išėmimo įrankių komplektas ARBA hidraulinis presas.Pastaba: Volvo V70 priekiniai guoliai dažniausiai yra įpresuojami į rato stebulę (knuckle), todėl be specialaus preso ar pritaikyto įrankio komplekto jų pakeisti beveik neįmanoma. Bandymas išmušti guolį plaktuku gali negrįžtamai pažeisti stebulę.
  • Metalinio šepečio komplektas rūdims ir nešvarumams valyti.
  • Penetruojanti alyva (pvz., WD-40) užrūdijusiems varžtams atlaisvinti.
  • Stabdžių valiklis.
  • Guolių tepalas (jei naujas guolis nėra užsandarintas ir suteptas gamykloje).
  • Apsauginės pirštinės ir akiniai.
  • Serviso vadovas jūsų konkrečiam Volvo V70 modeliui (labai rekomenduojama tiksliems sukimo momentams ir specifikacijoms).

Pradiniai veiksmai:

  1. Atlaisvinkite ašies veržlę: Kol automobilis dar stovi ant žemės ir ratas nepašalintas, nuimkite centrinį ratlankio gaubtelį (jei yra) ir naudodami didelę galvutę bei galingą prailgintoją, atlaisvinkite centrinę pusašio veržlę. Ji būna priveržta labai stipriai, todėl gali prireikti didelės jėgos. Atlaisvinkite ją keliais sūkiais, bet visiškai nenuimkite. Jei veržlė yra užkontruota (įkirsta), pirmiausia atsargiai atlenkite įkirtimą.
  2. Atlaisvinkite rato varžtus: Kol automobilis ant žemės, šiek tiek atlaisvinkite keičiamo rato varžtus (paprastai pusę ar vieną sūkį).
  3. Pakelkite automobilį: Naudodami hidraulinį domkratą, kelkite automobilį pagal gamintojo nurodytas kėlimo vietas.
  4. Pastatykite ant atramų: Kai automobilis pakeltas į reikiamą aukštį, tvirtai pastatykite automobilinę atramą (stovą) po rėmu ar kita tam skirta tvirta vieta. Lėtai nuleiskite automobilį ant atramos. Įsitikinkite, kad automobilis stovi stabiliai. Niekada nepalikite automobilio pakelto tik domkratu.
  5. Nuimkite ratą: Visiškai atsukite rato varžtus ir nuimkite ratą. Padėkite jį po automobiliu papildomam saugumui.

2. Stabdžių Sistemos Ardymas

Šis etapas reikalauja ypatingo atsargumo, kad nebūtų pažeistos stabdžių sistemos dalys.

  1. Nuimkite stabdžių apkabą (suportą): Rato stebulės vidinėje pusėje raskite du varžtus, laikančius stabdžių apkabą prie stebulės laikiklio. Atsukite šiuos varžtus. Jie gali būti priveržti stipriai ir užrūdiję, todėl gali prireikti penetruojančios alyvos ir didesnės jėgos.
  2. Pakabinkite apkabą: Atsargiai nuimkite apkabą nuo stabdžių disko.Niekada neleiskite apkabai kabėti ant stabdžių žarnelės! Tai gali pažeisti žarnelę ir sukelti stabdžių gedimą. Naudokite tvirtą vielą, dirželį ar specialų kablį, kad pakabintumėte apkabą ant pakabos spyruoklės ar kitos tvirtos važiuoklės dalies.
  3. Nuimkite stabdžių apkabos laikiklį (jei reikia): Kai kuriuose modeliuose, norint nuimti stabdžių diską, gali tekti nuimti ir apkabos laikiklį (kronšteiną). Jis tvirtinamas prie stebulės dviem didesniais varžtais. Atsukite juos.
  4. Nuimkite stabdžių diską: Diskas gali būti tvirtinamas prie stebulės vienu ar dviem mažais fiksavimo varžtais (dažnai Torx arba šešiakampiais). Atsukite juos. Jei diskas prikepęs prie stebulės, gali tekti kelis kartus nestipriai stuktelėti guminiu plaktuku į disko vidinę dalį (ne į darbinį paviršių) arba naudoti specialius nuėmėjus. Kartais padeda penetruojančios alyvos papurškimas aplink centrinę skylę.

3. Stebulės ir Guolio Išėmimas

Tai sudėtingiausia dalis, reikalaujanti specialių įrankių.

  1. Atjunkite ABS daviklį (jei yra): Raskite ABS (stabdžių antiblokavimo sistemos) daviklio laidą, vedantį prie stebulės. Atsargiai atjunkite jungtį (ji dažniausiai būna rato arkoje arba variklio skyriuje) ir išlaisvinkite laidą iš laikiklių. Kai kuriuose modeliuose daviklis įpresuotas tiesiai į guolį arba stebulę. Tokiu atveju jį reikia labai atsargiai išimti (dažniausiai tvirtinamas vienu varžtu). Būkite itin atsargūs – ABS davikliai yra trapūs ir lengvai pažeidžiami. Jei daviklis integruotas į guolį, jis bus pakeistas kartu su guoliu.
  2. Visiškai atsukite ašies veržlę: Dabar, kai ratas nuimtas ir stabdžiai išardyti, galite visiškai atsukti ir nuimti centrinę pusašio veržlę, kurią anksčiau atlaisvinote.
  3. Atlaisvinkite pusašį (CV ašį): Pusašio galas (su sriegiu) yra įstatytas į guolio vidinę dalį. Jis gali būti stipriai įstrigęs. Gali tekti naudoti specialų nuėmėją arba atsargiai (naudojant minkšto metalo ar žalvario išmušėją, kad nepažeistumėte sriegio) išmušti pusašį iš stebulės vidaus.Niekada nemuškite tiesiai į pusašio galą plieniniu plaktuku! Įsitikinkite, kad pusašis laisvai juda guolio viduje.
  4. Atsukite šarnyro varžtus (jei reikia): Priklausomai nuo Volvo V70 modelio ir kartos (P80, P2, P3), guolio keitimo būdas gali skirtis. Kai kuriais atvejais gali tekti atjungti apatinį šarnyrą nuo valdymo svirties arba net vairo traukės antgalį, kad būtų galima pakankamai atitraukti stebulę (knuckle) ir išimti pusašį. Atidžiai išnagrinėkite savo automobilio pakabos konstrukciją arba pasinaudokite serviso vadovu.
  5. Išimkite stebulę su guoliu ARBA tik guolį:
    • Variantas A: Varžtais tvirtinamas guolio mazgas (Hub Assembly). Kai kuriuose (nors rečiau Volvo V70 priekyje) automobiliuose guolis yra integruotas į visą stebulės mazgą, kuris tvirtinamas prie rato stebulės laikiklio (knuckle) keliais dideliais varžtais iš vidinės pusės. Tokiu atveju tereikia atsukti šiuos varžtus ir nuimti visą mazgą. Tai yra lengvesnis variantas.
    • Variantas B: Įpresuojamas guolis (Press-in Bearing). Tai yra dažnesnis variantas Volvo V70 priekiniams ratams. Guolis yra įpresuotas tiesiai į rato stebulės laikiklį (knuckle). Tokiu atveju yra du pagrindiniai būdai:
      1. Naudojant specialų guolių keitimo komplektą automobilyje: Egzistuoja specialūs įrankių komplektai, leidžiantys išpresuoti seną guolį ir įpresuoti naują neatjungus viso stebulės laikiklio nuo automobilio. Tai reikalauja specifinių įrankių ir patirties.
      2. Nuimant visą stebulės laikiklį (knuckle): Dažniausiai tenka atjungti stebulės laikiklį nuo statramsčio (amortizatoriaus), apatinio šarnyro ir vairo traukės antgalio. Tai leidžia nuimtą detalę nunešti prie hidraulinio preso. Raskite fiksavimo žiedą (segerio žiedą), kuris laiko guolį stebulėje (jis būna iš vidinės arba išorinės pusės), ir nuimkite jį specialiomis replėmis. Tada naudodami tinkamo dydžio atramas ir hidraulinį presą, atsargiai išpresuokite seną guolį iš stebulės laikiklio. Tai reikalauja didelės jėgos ir tikslumo. Po to, kai guolis išpresuotas, kruopščiai išvalykite guolio lizdą stebulės laikiklyje metaliniu šepečiu ir stabdžių valikliu.

4. Naujo Guolio Įpresavimas ir Surinkimas

Šis etapas yra toks pat svarbus kaip ir išėmimas, nes neteisingas įpresavimas gali sugadinti naują guolį.

  1. Paruoškite naują guolį: Įsitikinkite, kad turite teisingą guolį savo automobiliui. Kai kurie guoliai turi magnetinį žiedą ABS sistemai – jis turi būti nukreiptas į teisingą pusę (dažniausiai į vidų, link ABS daviklio). Jei guolis nėra užsandarintas ir suteptas, sutepkite jį pagal gamintojo rekomendacijas.
  2. Įpresuokite naują guolį:
    • Jei naudojatespecialų komplektą automobilyje, sekite įrankio gamintojo instrukcijas.
    • Jei naudojatehidraulinį presą: Padėkite stebulės laikiklį ant preso pagrindo. Uždėkite naują guolį ant lizdo.Svarbiausia: Presavimo jėgą reikia dėti TIK Į IŠORINĮ GUOLIO ŽIEDĄ. Niekada nespauskite vidinio žiedo ar sandariklių, nes sugadinsite guolį dar prieš jį sumontuodami. Naudokite tinkamo dydžio įvorę ar senojo guolio išorinį žiedą kaip tarpinę. Lėtai ir tolygiai presuokite guolį į vietą, kol jis visiškai atsirems į atramą lizdo viduje. Įsitikinkite, kad guolis įpresuotas tiesiai, o ne kampu.
  3. Įstatykite fiksavimo žiedą: Jei buvo nuimtas fiksavimo žiedas (segeris), įstatykite jį atgal į griovelį. Įsitikinkite, kad jis tvirtai sėdi savo vietoje.
  4. Sumontuokite stebulės laikiklį (knuckle) atgal (jei buvo nuimtas): Prijunkite jį prie statramsčio, apatinio šarnyro ir vairo traukės antgalio. Priveržkite visus varžtus pagal gamintojo nurodytus sukimo momentus naudodami dinamometrinį raktą.
  5. Įstatykite pusašį: Atsargiai įstumkite pusašio sriegiuotą galą per naujo guolio centrą. Įsitikinkite, kad pusašio šlicai teisingai sueina su guolio vidiniais šlicais.
  6. Uždėkite ir priveržkite ašies veržlę: Rankomis užsukite naują (rekomenduojama naudoti naują veržlę, nes jos dažnai būna vienkartinės, savaime užsikontruojančios arba deformuojamos) ašies veržlę. Vėliau ją reikės priveržti iki galutinio sukimo momento.
  7. Sumontuokite ABS daviklį (jei buvo išimtas): Atsargiai įstatykite daviklį į vietą ir priveržkite jo tvirtinimo varžtą. Prijunkite jungtį ir pritvirtinkite laidą laikikliuose.
  8. Uždėkite stabdžių diską: Nuvalykite stebulės paviršių, prie kurio liečiasi diskas. Uždėkite diską ir, jei yra, prisukite fiksavimo varžtus.
  9. Sumontuokite stabdžių apkabos laikiklį (jei buvo nuimtas): Priveržkite jo tvirtinimo varžtus prie stebulės laikiklio nurodytu sukimo momentu.
  10. Sumontuokite stabdžių apkabą: Uždėkite apkabą ant disko ir priveržkite jos tvirtinimo varžtus nurodytu sukimo momentu.

5. Baigiamieji Veiksmai ir Patikra

  1. Uždėkite ratą: Uždėkite ratą ant smeigių ir ranka prisukite varžtus.
  2. Nuleiskite automobilį: Atsargiai pakelkite automobilį domkratu tiek, kad galėtumėte išimti atramą (stovą). Lėtai nuleiskite automobilį ant žemės.
  3. Priveržkite rato varžtus: Naudodami dinamometrinį raktą, kryžmine tvarka priveržkite rato varžtus iki gamintojo nurodyto sukimo momento.
  4. Priveržkite ašies veržlę galutiniu momentu: Dabar, kai automobilis stovi ant žemės ir ratas negali prasisukti, naudodami dinamometrinį raktą ir didelę galvutę, priveržkite centrinę pusašio veržlę iki TIKSLIAI nurodyto sukimo momento. Šis momentas yra labai svarbus guolio ilgaamžiškumui! Per mažas priveržimas leis guoliui klibėti, o per didelis – jį sugadins. Volvo V70 modeliams šis momentas gali būti labai didelis (pvz., 250-350 Nm ar net daugiau, priklausomomai nuo modelio ir kartos – BŪTINA TIKRINTI serviso vadove).
  5. Užkontruokite ašies veržlę (jei reikia): Jei veržlė yra kontruojamo tipo, naudodami tinkamą įrankį (buką kaltą ar specialų įrankį), įkirskite veržlės kraštą į pusašio griovelį, kad ji neatsisuktų.
  6. Patikrinkite stabdžius: Prieš važiuodami, kelis kartus paspauskite stabdžių pedalą, kol jis taps kietas. Tai būtina, kad stabdžių trinkelės prisispaustų prie disko po apkabos nuėmimo.
  7. Bandomasis važiavimas: Atlikite trumpą bandomąjį važiavimą nedideliu greičiu saugioje vietoje. Klausykitės neįprastų garsų (ypač sukant), stebėkite vibracijas. Patikrinkite, ar stabdžiai veikia tinkamai. Po kelių kilometrų dar kartą patikrinkite rato varžtų priveržimą.

Specifiniai Aspektai ir Plėtra

Guolio Pasirinkimas: Kokybė Svarbiau už Kainą

Renkantis naują guolį, kyla pagunda sutaupyti perkant pigiausią variantą. Tačiau tai yra klaidingas požiūris. Rato guolis yra kritiškai svarbi važiuoklės dalis, tiesiogiai veikianti saugumą ir vairavimo komfortą. Nežinomų gamintojų pigūs guoliai dažnai gaminami iš prastesnės kokybės medžiagų, neatlaiko apkrovų, greičiau susidėvi, pradeda ūžti ar net subyra. Rekomenduojama rinktis gerai žinomų, patikimų gamintojų (pvz., SKF, FAG, NSK, Timken, SNR) guolius arba originalias Volvo dalis (OEM). Nors jie kainuoja brangiau, jų tarnavimo laikas ir patikimumas bus nepalyginamai didesni, o tai ilgainiui atsiperka, nes nereikės greitai kartoti sudėtingos keitimo procedūros.

Įrankių Svarba: Presas ar Specialus Komplektas

Kaip minėta, Volvo V70 priekiniai guoliai dažniausiai yra įpresuojami. Bandymas juos išmušti plaktuku ar įpresuoti netinkamais įrankiais (pvz., spaudžiant vidinį žiedą) beveik garantuotai sugadins naują guolį arba pažeis stebulės laikiklį (knuckle). Todėl hidraulinis presas arba specialus guolių keitimo komplektas, skirtas darbui tiesiogiai automobilyje, yra praktiškai būtini. Jei neturite šių įrankių, realiausias variantas yra nuimti visą stebulės laikiklį ir nunešti jį į autoservisą ar dirbtuves, kurios turi presą, kad guolis būtų profesionaliai išpresuotas ir įpresuotas. Tai kainuos papildomai, bet užtikrins teisingą montažą.

Sukimo Momentai: Kritinis Elementas

Dinamometrinio rakto naudojimas priveržiant svarbiausius varžtus (stabdžių apkabos, jos laikiklio, statramsčio, šarnyrų, rato varžtų ir ypač centrinės ašies veržlės) yra ne rekomendacija, o būtinybė. Kiekvienas varžtas turi gamintojo nurodytą sukimo momentą, kuris užtikrina optimalų detalės tvirtinimą – nei per laisvą, nei per stiprų. Ypač svarbus yra centrinės ašies veržlės sukimo momentas. Jei ji priveržta per silpnai, guolis turės laisvumo, greitai susidėvės ir kels pavojų. Jei priveržta per stipriai, vidinė guolio apkrova bus per didelė, jis kais, greitai suges, o blogiausiu atveju gali net užstrigti. Visada ieškokite tikslių sukimo momentų jūsų konkrečiam Volvo V70 modeliui ir metams patikimame šaltinyje (pvz., Haynes, Autodata, originalus serviso vadovas).

ABS Sistemos Subtilybės

Dauguma Volvo V70 modelių turi ABS sistemą. Rato greičio daviklis dažnai yra integruotas į guolį arba montuojamas labai arti jo. Keičiant guolį, būtina elgtis itin atsargiai su davikliu ir jo laidu. Pažeidus daviklį ar laidą, prietaisų skydelyje užsidegs ABS ir/arba ESP (stabilumo kontrolės) įspėjamosios lemputės, o šios saugos sistemos nustos veikti. Kai kurie nauji guoliai turi integruotą magnetinį žiedą ABS signalui generuoti. Labai svarbu įpresuoti tokį guolį teisinga kryptimi (magnetiniu žiedu į daviklio pusę), kitaip ABS sistema neveiks. Jei abejojate, pasikonsultuokite su serviso vadovu ar patyrusiu mechaniku.

Bendresnis Požiūris: Kodėl Guoliai Genda ir Kokie Požymiai?

Gedimo Priežastys

Rato guoliai yra nuolat veikiami didelių apkrovų: automobilio svorio, smūgių važiuojant per nelygumus, šoninių jėgų posūkiuose, temperatūrų svyravimų. Pagrindinės gedimo priežastys:

  • Natūralus nusidėvėjimas: Po daugelio tūkstančių kilometrų guolio metaliniai elementai (rutuliukai/ritinėliai ir bėgeliai) tiesiog susidėvi.
  • Smūgiai: Stiprūs smūgiai įvažiavus į duobę ar atsitrenkus į bortelį gali pažeisti guolį.
  • Drėgmė ir purvas: Pažeidus apsauginius guolio sandariklius, į vidų patenka vandens, druskos ir purvo, kurie sukelia koroziją ir greitą dilimą.
  • Neteisingas montavimas: Per stiprus ar per silpnas ašies veržlės priveržimas, guolio pažeidimas įpresavimo metu.
  • Perkaitimas: Dėl nepakankamo tepimo ar per didelės apkrovos guolis gali perkaisti.

Gedimo Požymiai

Sugedusį rato guolį dažniausiai galima atpažinti iš šių požymių:

  • Ūžimas arba gaudimas: Tai pats dažniausias simptomas. Garsas paprastai stiprėja didėjant greičiui ir gali keistis sukant vairą (pvz., sukant į kairę, garsas stiprėja, jei genda dešinys guolis, ir atvirkščiai). Garsas gali priminti dūzgimą, malimą ar net lėktuvo ūžesį.
  • Vibracija: Juntama per vairą, grindis ar sėdynę, ypač važiuojant tam tikru greičiu.
  • Laisvumas (klibėjimas): Pakėlus automobilį ir pabandžius paklibinti ratą vertikaliai (paėmus už viršaus ir apačios) arba horizontaliai (paėmus už priekio ir galo), jaučiamas laisvumas ar girdimas bildesys. Nedidelis laisvumas yra normalu kai kuriose pakabos konstrukcijose, bet aiškus klibėjimas dažniausiai rodo guolio problemą.
  • Netolygus padangų dilimas: Dėl rato klibėjimo gali netolygiai dilti padangos protektorius.
  • ABS/ESP problemos: Jei pažeistas ABS žiedas ar daviklis, gali sutrikti šių sistemų veikimas.

Ignoruoti gendančio guolio požymių negalima. Stipriai susidėvėjęs guolis gali visiškai subyrėti arba užstrigti, o tai gali lemti rato užsiblokavimą važiuojant ir sukelti labai pavojingą situaciją bei brangiai kainuojančius papildomus gedimus (pvz., pažeistą pusašį, stebulę).

Skirtumai Tarp Volvo V70 Kartų

Volvo V70 buvo gaminamas keliomis kartomis (P80 platforma: ~1996-2000; P2 platforma: ~2000-2007; P3 platforma: ~2007-2016). Nors bendras guolio keitimo principas išlieka panašus, gali skirtis konkrečios detalės, tvirtinimo taškai, sukimo momentai ir net pats guolio tipas ar dydis. Pavyzdžiui, P2 ir P3 platformų modeliuose pakabos konstrukcija yra sudėtingesnė nei senesnėje P80 platformoje. Visada būtina įsitikinti, kad naudojate informaciją ir dalis, skirtas būtent jūsų automobilio modeliui ir pagaminimo metams.

DIY Prieš Profesionalų Servisą

Sprendimas, ar keisti guolį pačiam, ar patikėti darbą servisui, priklauso nuo kelių veiksnių:

  • Patirtis ir įgūdžiai: Ar turite pakankamai mechanikos žinių ir patirties dirbant su automobilio važiuokle ir stabdžių sistema?
  • Įrankiai: Ar turite visus reikiamus įrankius, įskaitant dinamometrinį raktą ir svarbiausia – guolių presavimo įrangą?
  • Laikas: Guolio keitimas, ypač pirmą kartą, gali užtrukti kelias valandas ar net visą dieną.
  • Sauga: Ar galite užtikrinti saugią darbo aplinką ir ar esate pasirengę nenumatytiems sunkumams (pvz., užstrigusiems varžtams, netikėtiems gedimams)?
  • Kaina: Savarankiškas keitimas leidžia sutaupyti darbo sąnaudas, tačiau reikia įsigyti dalis ir galbūt įrankius. Servise mokėsite už darbą ir dalis, bet gausite garantiją ir profesionalų rezultatą.

Atsižvelgiant į darbo sudėtingumą, reikalingus specialius įrankius (ypač presą) ir saugumo aspektus, daugeliui Volvo V70 savininkų racionaliausias sprendimas yra patikėti priekinio rato guolio keitimą kvalifikuotam autoservisui. Jei vis dėlto nusprendžiate darbą atlikti patys, būkite itin kruopštūs, laikykitės visų saugumo reikalavimų ir naudokitės patikima technine informacija.


Atsakomybės apribojimas: Šiame straipsnyje pateikta informacija yra skirta tik bendram supratimui. Automobilių remontas gali būti pavojingas. Jei nesate tikri dėl savo sugebėjimų ar neturite tinkamų įrankių, visada kreipkitės į kvalifikuotus specialistus. Autorius neprisiima atsakomybės už jokią žalą ar sužalojimus, atsiradusius dėl bandymo vadovautis šia informacija.

Tags:

Panašūs įrašai: