Klausimas, ar mokyklinis autobusas turi teisę naudotis maršrutiniam transportui skirta eismo juosta, dažnai kelia diskusijų ir neaiškumų vairuotojams. Ši situacija reikalauja detalaus Kelių eismo taisyklių (KET) išmanymo ir teisingo specifinių sąvokų interpretavimo. Norint atsakyti į šį klausimą išsamiai, būtina nuosekliai išnagrinėti tiek mokyklinio autobuso, tiek maršrutinio transporto eismo juostos sampratas, joms taikomas taisykles bei galimas išimtis.

Kas yra mokyklinis autobusas pagal KET?

Pirmiausia, svarbu tiksliai apibrėžti, kas yra laikoma mokykliniu autobusu Lietuvos teisinėje sistemoje. Kelių eismo taisyklėse pateikiama aiški definicija:

Mokyklinis autobusas – taigeltonas autobusas, paženklintas vaikų vežimo skiriamaisiais ženklais, kuriuo vežami vaikai (į švietimo įstaigas ir iš jų) ir juos lydintys asmenys. Ši transporto priemonė turi atitikti specifinius techninius ir ženklinimo reikalavimus, nustatytus teisės aktuose. Pagrindiniai vizualūs identifikatoriai yra ryški geltona spalva ir specialūs ženklai su vaikų simboliu priekyje bei gale. Be to, mokykliniai autobusai dažnai turi papildomus šviesos signalus (pvz., mirksinčias oranžines ar raudonas šviesas), įspėjančius kitus eismo dalyvius apie vaikų įlaipinimą ar išlaipinimą.

Svarbu pabrėžti, kad ne bet koks autobusas, vežantis vaikus (pvz., užsakomasis reisas ekskursijai), automatiškai tampa "mokykliniu autobusu" KET prasme. Statusą lemia atitikimas minėtiems specifiniams reikalavimams ir paskirtis – reguliarus vaikų vežimas į/iš švietimo įstaigų.

Kas yra maršrutinio transporto eismo juosta ("A" juosta)?

Maršrutinio transporto eismo juosta yra specialiai kelio dalyje išskirta juosta, skirta pagreitinti ir palengvinti viešojo transporto judėjimą, ypač miestų centruose ir intensyvaus eismo gatvėse. Jos identifikavimas kelyje yra aiškiai reglamentuotas:

  • Kelio ženklai: Pagrindinis ženklas, nurodantis tokią juostą, yra551 "Eismo juosta maršrutiniam transportui". Tai mėlynas kvadratinis arba stačiakampis ženklas su baltu autobuso simboliu ir/arba raide "A".
  • Horizontalusis ženklinimas: Ant pačios važiuojamosios dalies ši juosta žymima plačia ištisine arba brūkšnine linija (priklausomai nuo to, ar leidžiama į ją įvažiuoti/išvažiuoti tam tikrose vietose) ir didele raide"A". Kartais gali būti papildomai nupieštas autobuso simbolis.

Šios juostos pagrindinis tikslas – užtikrinti maršrutinio transporto priemonių (autobusų, troleibusų) eismo pirmenybę ir sklandumą, sumažinti jų vėlavimus ir padidinti viešojo transporto patrauklumą keleiviams. Atskirdama viešąjį transportą nuo bendro automobilių srauto, ši juosta leidžia jam judėti greičiau piko valandomis.

Kas gali važiuoti maršrutinio transporto eismo juosta?

Bendrosios taisyklės

KET aiškiai nurodo, kurioms transporto priemonėms leidžiama važiuoti eismo juosta, pažymėta ženklu 551 ir/arba raide "A". Pagal KET 183 punktą, šia juosta leidžiama važiuoti:

  1. Maršrutiniam transportui: Tai autobusai (įskaitant elektrinius) ir troleibusai, važiuojantys nustatytu maršrutu su įrengtomis stotelėmis. Tai yra pagrindinė transporto priemonių kategorija, kuriai ši juosta ir yra skirta.
  2. Taksi: Lengviesiems automobiliams taksi leidžiama naudotis šia juosta.
  3. Dviračiams ir mopedams: Jeigu tai numato papildoma lentelė po ženklu 551 arba horizontalusis ženklinimas (pvz., dviračio simbolis juostoje). Svarbu atkreipti dėmesį į konkrečius ženklinimo ypatumus kiekvienoje vietoje.
  4. Automobiliams, kuriuose važiuoja 4 ir daugiau eismo dalyvių: Ši taisyklė, nors kartais minima diskusijose (remiantis senesne informacija ar specifiniais ženklais),nėra universali taisyklė visoms "A" juostoms. Leidimas važiuoti transporto priemonėms su 4+ asmenimis paprastai yra nurodomasatskiru kelio ženklu Nr. 552 "Eismo juosta transporto priemonėms, kuriose važiuoja keturi ir daugiau eismo dalyvių" arba papildoma lentele prie ženklo 551. Jei tokio ženklo ar lentelės nėra, vien tik "A" raidė ant asfalto ar ženklas 551neleidžia lengvajam automobiliui su 4+ asmenimis naudotis šia juosta.
  5. Elektromobiliams: Kai kuriose savivaldybėse gali būti priimti sprendimai leisti elektromobiliams naudotis maršrutinio transporto juostomis, tačiau tai turi būti nurodyta papildomais ženklais. Pagal bendrąsias KET taisykles, vien elektromobilio statusas nesuteikia teisės važiuoti "A" juosta.

Mokyklinio autobuso statusas "A" juostoje

Grįžkime prie pagrindinio klausimo: ar mokyklinis autobusas gali naudotis šia juosta? Analizuojant KET 183 punkto nuostatas ir kitus susijusius straipsnius, daroma aiški išvada:

Mokyklinis autobusas nėra priskiriamas prie transporto priemonių, kurioms bendruoju atveju leidžiama važiuoti maršrutiniam transportui skirta eismo juosta ("A" juosta).

Kodėl? Pagrindinė priežastis yra ta, kad mokyklinis autobusas, nors ir veža keleivius (vaikus), pagal KET apibrėžimąnėra "maršrutinis transportas". Maršrutinis transportas reiškia reguliarų keleivių vežimą nustatytu maršrutu su įrengtomis stotelėmis, prieinamą visiems gyventojams. Mokyklinis autobusas veža specifinę grupę (vaikus) į/iš specifinių vietų (mokyklų) ir nėra bendrojo naudojimo viešasis transportas. KET aiškiai išskiria tik maršrutinį transportą ir taksi (bei dviračius/mopedus/4+ automobilius/elektromobilius su papildomais ženklais) kaip turinčius teisę naudotis šia juosta.

Taigi, nepaisant to, kad mokyklinis autobusas yra autobusas, jo specifinė paskirtis ir KET klasifikacija neleidžia jam naudotis "A" juosta lygiai taip pat kaip reguliariems miesto autobusams ar troleibusams.

Išimtys ir susiję manevrai

Nors bendroji taisyklė draudžia mokykliniams autobusams važiuoti "A" juosta, egzistuoja tam tikros KET numatytos išimtys ir situacijos, kai į šią juostą įvažiuoti galima ar net privaloma.

Sukimas į dešinę

KET 184 punktas numato svarbią išimtį:Jeigu maršrutiniam transportui skirta eismo juosta, pažymėta ženklu 551 ir (ar) raide „A“, yra dešiniajame važiuojamosios dalies krašte ir nėra atskirta ištisine horizontaliojo ženklinimo linija nuo kitos eismo juostos, prieš sukdamas į dešinę vairuotojas privalo persirikiuoti į šią eismo juostą.

Tai reiškia, kad jei mokyklinio autobuso vairuotojui reikia pasukti į dešinę sankryžoje ar įvažiuoti į kiemą/teritoriją iš dešinės pusės, ir maršrutinio transporto juosta yra kraštinė dešinė, atskirta brūkšnine linija (arba linijos nėra), jisprivalo į ją persirikiuoti prieš pat manevrą. Ši taisyklė galioja visoms transporto priemonėms, ne tik mokykliniams autobusams. Įvažiuoti į "A" juostą leidžiama tik manevrui atlikti reikalingu atstumu, netrukdant joje teisėtai važiuojančiam maršrutiniam transportui ar taksi.

Taip pat leidžiama įvažiuoti į šią juostą išvažiuojant iš šalutinio kelio ar teritorijos, kai reikia įsilieti į bendrą srautą, jei tai yra kraštinė dešinė juosta ir nėra ištisinės linijos, tačiau privaloma nedelsiant ją palikti, persirikiuojant į gretimą juostą.

Kitos galimos išimtys (papildomi ženklai)

Teoriškai, kelio savininkas ar valdytojas (pvz., savivaldybė) galėtų įrengti papildomus kelio ženklus, leidžiančius tam tikromis sąlygomis ar tam tikrose atkarpose mokykliniams autobusams naudotis "A" juosta. Tačiau tai būtų išimtinė situacija, aiškiai nurodyta ženklais, o ne bendra taisyklė. Kol kas tokia praktika Lietuvoje nėra plačiai taikoma ar žinoma.

Sustojimas ir stovėjimas

KET reglamentuoja ir sustojimą bei stovėjimą prie maršrutinio transporto juostos. Draudžiama sustoti ir stovėti pačioje "A" juostoje, išskyrus maršrutinį transportą ir taksi tam skirtose vietose (stotelėse). Mokyklinis autobusas, kaip ir kitos transporto priemonės, negali tiesiog sustoti "A" juostoje laukti ar išleisti/įlaipinti keleivių, nebent tai susiję su privalomu persirikiavimu prieš sukant į dešinę.

Svarbu paminėti specifines taisykles, taikomas mokykliniams autobusams, kai jie sustoja įlaipinti ar išlaipinti vaikus (net jei tai vyksta ne "A" juostoje, o gretimoje juostoje ar kelkraštyje). Pagal KET 171 punktą, stovinčio mokyklinio autobuso su įjungtomis specialiomis mirksinčiomis oranžinėmis šviesomis vairuotojai privalo sulėtinti greitį ir, reikalui esant, sustoti, kad praleistų vaikus, einančius per važiuojamąją dalį. Jei įjungtos avarinės šviesos, tai papildomai įspėja apie galimą pavojų.

Kodėl tokios taisyklės? Priežastys ir saugumas

Gali kilti klausimas, kodėl mokykliniams autobusams, kurie taip pat veža keleivius ir kurių sklandus judėjimas yra svarbus, neleidžiama naudotis "A" juosta. Yra keletas loginių paaiškinimų:

  • Maršrutinio transporto prioriteto užtikrinimas: Pagrindinis "A" juostos tikslas – maksimaliai pagreitinti būtent reguliarųjį viešąjį transportą. Kiekviena papildoma transporto priemonė šioje juostoje (net ir mokyklinis autobusas) potencialiai mažina jos pralaidumą ir efektyvumą maršrutiniam transportui.
  • Mokyklinių autobusų specifika: Mokykliniai autobusai dažnai stoja ne tik oficialiose stotelėse, bet ir kitose, iš anksto nustatytose vietose, kad paimtų ar išleistų vaikus. Jų sustojimai gali būti dažnesni ir ne visada sutapti su viešojo transporto stotelėmis. Tokie dažni ir kartais netikėti (kitiems "A" juostos dalyviams) sustojimai galėtų trikdyti sklandų maršrutinio transporto judėjimą.
  • Eismo srauto aiškumas ir nuspėjamumas: Griežtas taisyklių laikymasis, kas gali ir kas negali važiuoti "A" juosta, didina eismo nuspėjamumą ir mažina konfliktinių situacijų tikimybę. Jei būtų daug išimčių, vairuotojams taptų sunkiau orientuotis.
  • Saugumo aspektas: Nors galima argumentuoti, kad "A" juosta galėtų būti saugesnė mokykliniam autobusui, nes joje mažiau transporto, tačiau dažnas sustojimas ir manevravimas į/iš juostos gali kelti papildomų rizikų, ypač jei maršrutinis transportas ar taksi juda greičiau.

Dažniausi klaidingi įsitikinimai

Diskusijose apie mokyklinių autobusų teisę važiuoti "A" juosta dažnai pasitaiko keli klaidingi įsitikinimai:

  1. "Mokyklinis autobusas yra viešasis transportas, todėl gali važiuoti 'A' juosta." Kaip jau paaiškinta, pagal KET, mokyklinis autobusas nėra priskiriamas "maršrutiniam transportui", kuriam skirta ši juosta.
  2. "Jei autobuse daug vaikų (pvz., daugiau nei 4), jis gali važiuoti 'A' juosta." Šis įsitikinimas kyla painiojant bendrąją "A" juostos taisyklę su specifiniu ženklu 552, leidžiančiu važiuoti transporto priemonėms su 4+ asmenimis. Mokykliniam autobusui šis kriterijus netaikomas kaip leidimas naudotis standartine "A" juosta.
  3. "Mačiau mokyklinį autobusą važiuojantį 'A' juosta, vadinasi, galima." Tai galėjo būti situacija, kai autobusas persirikiavo prieš sukdamas į dešinę, arba, deja, tiesiog KET pažeidimas. Pavieniai atvejai neturėtų formuoti nuomonės apie taisyklių galiojimą.

Praktiniai aspektai ir vairuotojų atsakomybė

Mokyklinio autobuso vairuotojams: Svarbu griežtai laikytis KET ir nevažiuoti maršrutinio transporto eismo juosta, išskyrus privalomą persirikiavimą prieš sukant į dešinę. Nors gali kilti pagunda pasinaudoti laisvesne juosta siekiant greičiau nuvežti vaikus, toks elgesys yra KET pažeidimas, už kurį gresia administracinė atsakomybė (bauda). Svarbiausia – vaikų saugumas, o tai apima ir taisyklingą manevravimą bei važiavimą leistinomis eismo juostomis.

Kitų transporto priemonių vairuotojams: Būtina gerbti maršrutinio transporto eismo juostos taisykles ir nevažiuoti ja be leidimo. Taip pat svarbu išlikti budriems kelyje pastebėjus mokyklinį autobusą, ypač jei jis rodo posūkio signalą, ruošdamasis persirikiuoti (galbūt ir į "A" juostą prieš sukant), ar sustoja su įjungtais specialiaisiais šviesos signalais – tokiu atveju reikia būti pasiruošusiam sustoti ir praleisti vaikus.

Atsakomybė už pažeidimą: Važiavimas maršrutinio transporto eismo juosta pažeidžiant KET reikalavimus užtraukia baudą pagal Administracinių nusižengimų kodeksą. Baudos dydis gali skirtis priklausomai nuo konkrečių aplinkybių ir pažeidimo pobūdžio.


Apibendrinant, remiantis galiojančiomis Kelių eismo taisyklėmis Lietuvoje,mokyklinis autobusas negali važiuoti maršrutiniam transportui skirta eismo juosta ("A" juosta), išskyrus vienintelį atvejį – kai persirikiuojama į dešiniausią "A" juostą prieš pat sukant į dešinę ir jei ši juosta nėra atskirta ištisine linija. Visais kitais atvejais mokyklinis autobusas privalo naudotis bendromis eismo juostomis. Šios taisyklės nustatytos siekiant užtikrinti maršrutinio transporto prioritetą ir bendrą eismo saugumą bei tvarką.

Tags:

Panašūs įrašai: