Analoginio tachografo registracijos lapas, dažnai vadinamas tiesiog „šaiba“, yra esminis dokumentas krovininio transporto ir autobusų vairuotojų darbe. Tai ne tik formalumas, bet ir teisinis įrodymas apie vairuotojo darbo ir poilsio režimo laikymąsi, turintis tiesioginės įtakos kelių eismo saugumui, sąžiningai konkurencijai transporto sektoriuje ir paties vairuotojo gerovei. Nors skaitmeniniai tachografai tampa vis populiaresni, analoginiai įrenginiai vis dar plačiai naudojami, todėl gebėjimas tiksliai ir tvarkingai užpildyti registracijos lapą išlieka kritiškai svarbiu įgūdžiu. Šiame vadove detaliai, žingsnis po žingsnio, aptarsime visus registracijos lapo pildymo aspektus, nuo pagrindinių laukelių iki sudėtingesnių situacijų ir rankinių įrašų.
1. Susipažinimas su Tachografo Registracijos Lapu (Šaiba)
Prieš pradedant pildyti, svarbu suprasti pačią registracijos lapo struktūrą. Tai specialaus popieriaus diskas, padengtas plonu vaško sluoksniu, ant kurio tachografo adatos įbrėžia linijas, fiksuojančias transporto priemonės greitį, nuvažiuotą atstumą ir vairuotojo veiklos režimus per 24 valandų laikotarpį.
1.1. Centrinė Laukelių Zona: Privaloma Užpildyti Prieš Pradedant Darbą
Lapo centre yra zona, skirta rankiniams įrašams. Šią zonąbūtina užpildyti prieš įdedant lapą į tachografą ir pradedant darbo dieną ar pamainą. Kiekvienas laukelis turi savo paskirtį ir yra privalomas:
- Vairuotojo vardas ir pavardė: Įrašykite savo vardą ir pavardę aiškiai, įskaitomai, spausdintinėmis raidėmis. Tai identifikavimo pagrindas. Netikslus ar neįskaitomas įrašas gali sukelti problemų patikros metu.
- Išvykimo vieta: Nurodykite miestą ar artimiausią didesnę gyvenvietę, kurioje pradedate darbą su šiuo registracijos lapu. Tai svarbu maršruto ir darbo laiko pradžios fiksavimui. Venkite neaiškių nuorodų, naudokite oficialius vietovardžius.
- Išvykimo data: Įrašykite datą, kada pradedate naudoti šį lapą (metai, mėnuo, diena). Data turi atitikti realią darbo pradžią. Klaidinga data yra rimtas pažeidimas.
- Transporto priemonės valstybinis numeris: Tiksliai įrašykite transporto priemonės, kurią vairuosite, registracijos numerį. Jei per dieną keisite kelias transporto priemones, šį laukelį reikės pildyti kiekvieną kartą keičiant automobilį (plačiau aptarsime vėliau).
- Odometro rodmenys darbo pradžioje: Nurodykite tikslius transporto priemonės odometro (kilometrų skaitiklio) rodmenis prieš pradedant pirmąjį važiavimą su šiuo lapu. Šis skaičius yra būtinas nuvažiuotam atstumui apskaičiuoti pamainos pabaigoje.
Svarbu: Visi įrašai centrinėje zonoje turi būti atlikti ranka, naudojant rašiklį. Įrašai turi būti aiškūs, įskaitomi ir nedviprasmiški. Bet kokie taisinėjimai ar braukymai šioje zonoje yra nepageidaujami ir gali būti traktuojami kaip bandymas klastoti duomenis.
1.2. Išorinė Laukelių Zona ir Simboliai
Aplink centrinę zoną yra laukai, kuriuos pildo pats tachografas (greičio, atstumo įrašai) ir laukai, skirti rankiniams įrašams baigus darbą bei veiklų fiksavimui.
- Laiko skalė: Diskas sugraduotas 24 valandų laiko skale.
- Greičio zona: Viršutinė plačiausia juosta, kurioje adata brėžia transporto priemonės greitį.
- Veiklos režimų zona: Žemiau greičio zonos esanti juosta, kurioje fiksuojami vairuotojo veiklos režimai. Čia matysite simbolius:
- Vairas: Vairavimo laikas (paprastai fiksuojamas automatiškai, kai transporto priemonė juda).
- Sukryžiuoti plaktukai: Kiti darbai (pakrovimas, iškrovimas, priežiūra, dokumentų tvarkymas ir pan.).
- Kvadratas su įstrižaine (arba vokas): Pasirengimo laikas / buvimas darbe (pvz., laukimas pakrovimo/iškrovimo, buvimas šalia vairuojančio kolegos ekipaže).
- Lova: Poilsio laikas (pertraukos ir paros/savaitės poilsio laikotarpiai).
- Atstumo zona: Pati žemiausia, siaura juosta, kurioje adata brėžia zigzago liniją, rodančią nuvažiuotą atstumą. Kiekvienas "dantukas" paprastai atitinka tam tikrą kilometrų skaičių (pvz., 5 km).
2. Registracijos Lapo Pildymas: Žingsnis po Žingsnio
2.1. Prieš Įdedant Lapą į Tachografą
- Pasirinkite tinkamą lapą: Įsitikinkite, kad registracijos lapo tipas (greičio limitas, žymėjimas "e" ir numeris) atitinka jūsų tachografo tipą. Ši informacija nurodyta ant paties tachografo. Naudojant netinkamą lapą, įrašai bus netikslūs ir laikomi pažeidimu.
- Užpildykite centrinę zoną: Kaip aprašyta anksčiau, kruopščiai ir įskaitomai užpildykite visus centrinės zonos laukelius: vardą, pavardę, išvykimo vietą, datą, automobilio numerį, odometro rodmenis.
- Nustatykite teisingą laiką tachografe: Patikrinkite, ar tachografo laikrodis rodo teisingą laiką pagal šalies, kurioje esate, laiko juostą. Jei reikia, pakoreguokite. Tai kritiškai svarbu tiksliam veiklos fiksavimui.
2.2. Lapo Įdėjimas ir Darbo Pradžia
- Atidarykite tachografą: Paprastai tai daroma paspaudus mygtuką ar patraukus svirtelę.
- Įdėkite lapą: Įdėkite užpildytą registracijos lapą į tachografą, atkreipdami dėmesį į jo orientaciją. Dažniausiai yra specialūs fiksatoriai ar žymės, rodančios teisingą padėtį. Lapas turi priglusti lygiai.
- Uždarykite tachografą: Įsitikinkite, kad tachografas užsidarė sandariai.
- Pasirinkite pradinę veiklą: Prieš pradedant važiuoti, tachografo perjungikliu pasirinkite savo dabartinę veiklą. Jei iškart pradedate vairuoti, tachografas tai fiksuos automatiškai. Jei atliekate kitus darbus (pvz., tikrinate krovinį), pasirinkite "plaktukų" simbolį. Jei laukiate arba ilgitės, pasirinkite atitinkamą simbolį ("kvadratas" arba "lova").
2.3. Veiklos Fiksavimas Darbo Metu
- Vairavimas: Paprastai fiksuojamas automatiškai, kai ratai sukasi. Adata brėš liniją "vairo" zonoje.
- Kitos veiklos: Kai sustojate ir neatliekate vairavimo,privalote nedelsdami rankiniu būdu perjungti tachografo režimą į atitinkamą veiklą:
- Kiti darbai: Pasirinkite "plaktukus", jei kraunate/iškraunate prekes, atliekate transporto priemonės patikrą, pildote dokumentus ir pan.
- Pasirengimas/Buvimas darbe: Pasirinkite "kvadratą", jei laukiate nurodymų, keleivių įlaipinimo/išlaipinimo (autobusų vairuotojams), esate antrasis vairuotojas ekipaže ir sėdite šalia vairuojančio kolegos.
- Pertrauka/Poilsis: Pasirinkite "lovą", kai darote pertrauką vairavimo metu arba pradedate paros/savaitės poilsį.
Labai svarbu: Režimo perjungimas turi būti atliktas iš karto pasikeitus veiklai. Užmiršus perjungti režimą, pavyzdžiui, palikus "vairavimo" režimą per pertrauką, bus fiksuojamas neteisingas darbo laikas, o tai yra pažeidimas.
2.4. Darbo Pabaiga ir Lapo Išėmimas
- Sustokite ir pasirinkite poilsio režimą: Baigę darbą ir pastatę transporto priemonę, perjunkite tachografo režimą į "lovą", jei pradedate poilsį.
- Atidarykite tachografą ir išimkite lapą: Atsargiai išimkite registracijos lapą.
- Užpildykite baigiamuosius laukelius: Ant išimto lapo ranka užpildykite šiuos laukelius:
- Atvykimo vieta: Įrašykite miestą ar artimiausią didesnę gyvenvietę, kurioje baigėte darbą su šiuo lapu.
- Atvykimo data: Įrašykite datą, kada baigėte naudoti šį lapą. Jei darbą baigėte kitą dieną nei pradėjote, įrašykite tą kitą datą.
- Odometro rodmenys darbo pabaigoje: Nurodykite tikslius odometro rodmenis baigus darbą.
- Nuvažiuotas atstumas: Apskaičiuokite per darbo dieną nuvažiuotą atstumą (galutiniai odometro rodmenys minus pradiniai odometro rodmenys) ir įrašykite gautą skaičių į tam skirtą laukelį (dažniausiai žymimas "km").
Visi šie įrašai, kaip ir pradiniai, turi būti tikslūs, aiškūs ir įskaitomi.
3. Rankiniai Įrašai: Kada ir Kaip Juos Atlikti?
Rankiniai įrašai yra būtini tais atvejais, kai vairuotojo veikla negali būti automatiškai fiksuojama tachografu, nes vairuotojas yra atskirai nuo transporto priemonės arba tachografas neveikia. Šie įrašai daromi registracijos lapo обратной стороне (kitoje pusėje), kur paprastai yra laiko juosta su veiklos simboliais.
3.1. Kada Būtini Rankiniai Įrašai?
- Prieš pradedant pamainą: Jei prieš įdedant naują lapą į tachografą turėjote poilsio ar kitos veiklos laikotarpį (pvz., paros poilsį), kuris nebuvo fiksuojamas ankstesniame lape ar skaitmeninėje kortelėje, turite ranka pažymėti šį laikotarpį ant naujo lapo nugarėlės nuo paskutinio įrašo pabaigos iki naujo lapo naudojimo pradžios.
- Pertraukų ir poilsio metu toli nuo transporto priemonės: Jei pertraukos ar paros poilsio metu paliekate transporto priemonę (pvz., einate pietauti, ilsitės viešbutyje), šį laiką turite pažymėti ranka ant lapo nugarėlės, kai grįšite prie transporto priemonės ir prieš vėl pradedant vairuoti ar kitus darbus.
- Keičiant transporto priemones: Laikotarpis tarp vienos transporto priemonės palikimo ir kitos pradėjimo vairuoti (įskaitant ėjimą iki kitos transporto priemonės, laukimą) turi būti pažymėtas rankiniais įrašais.
- Tachografo gedimo atveju: Jei tachografas sugenda kelionės metu, privalote ranka fiksuoti visus veiklos režimus (vairavimą, kitus darbus, pertraukas, poilsį) lapo nugarėlėje iki kol tachografas bus sutaisytas. Taip pat reikia pažymėti gedimo faktą ir laiką.
- Kitais atvejais, kai veikla nevykdoma transporto priemonėje: Pavyzdžiui, dalyvavimas mokymuose, susirinkimuose ir pan.
3.2. Kaip Atlikti Rankinius Įrašus?
- Naudokite lapo nugarėlę: Raskite laiko juostą ir veiklos simbolius lapo kitoje pusėje.
- Pažymėkite laikotarpį: Ant laiko juostos pažymėkite laikotarpio pradžios ir pabaigos laikus.
- Nubrėžkite liniją ties atitinkamu simboliu: Prie pažymėto laikotarpio nubrėžkite horizontalią liniją ties simboliu, atitinkančiu jūsų veiklą tuo metu (pvz., "lova" poilsiui, "plaktukai" kitiems darbams).
- Būkite tikslūs ir tvarkingi: Įrašai turi būti aiškūs, atitikti realų laiką. Naudokite rašiklį.
- Pasirašykite (jei reikalaujama): Kai kuriais atvejais (pvz., gedimo metu) gali tekti papildomai pasirašyti prie rankinių įrašų.
Tinkamas ir laiku atliktas rankinis įrašas yra toks pat svarbus kaip ir automatiniai tachografo įrašai. Jų nebuvimas ar netikslumai laikomi rimtu pažeidimu.
4. Transporto Priemonės Keitimas Pamainos Metu
Jei per vieną darbo dieną (naudojant tą patį registracijos lapą) tenka vairuoti kelias transporto priemones, procedūra yra tokia:
- Baigus darbą su pirma TP: Sustokite, perjunkite režimą (pvz., į "kitus darbus" ar "poilsį"). Išimkite registracijos lapą.
- Užpildykite baigiamuosius duomenis pirmajai TP: Ant lapo įrašykite atvykimo vietą (kur palikote pirmą TP), atvykimo datą (jei keitėsi), irpirmosios TP odometro rodmenis jos palikimo metu. Apskaičiuokite ir įrašykite atstumą, nuvažiuotą su pirmąja TP.
- Atlikite rankinius įrašus: Lapo nugarėlėje ranka pažymėkite laikotarpį nuo darbo pabaigos su pirma TP iki darbo pradžios su antra TP, nurodydami atitinkamą veiklą (pvz., "kiti darbai", jei ėjote iki kitos TP, arba "poilsis/pertrauka").
- Prieš pradedant darbą su antra TP: Prieš įdėdami tą patį lapą į antrosios TP tachografą, centrinėje lapo dalyje, šalia pirmojo automobilio numerio, įrašykiteantrosios transporto priemonės valstybinį numerį ir josodometro rodmenis darbo pradžioje. Taip pat nurodykite vietą, kur pradedate darbą su antra TP (jei ji skiriasi nuo ankstesnės atvykimo vietos) ir pradžios datą (jei ji keitėsi).
- Įdėkite lapą į antros TP tachografą: Tęskite darbą kaip įprasta, nepamiršdami perjungti veiklos režimų.
- Baigus darbą su paskutine TP: Išimkite lapą ir galutinai užpildykite atvykimo vietą, datą, paskutinės TP odometro rodmenis ir bendrą nuvažiuotą atstumą per visą dieną su visomis TP (paskutinės TP galutiniai odometro rodmenys minus pirmosios TP pradiniai odometro rodmenys).
Ši procedūra užtikrina, kad visos dienos veikla ir nuvažiuotas atstumas su skirtingomis transporto priemonėmis būtų tiksliai užfiksuoti viename lape.
5. Dažniausiai Pasitaikančios Klaidos ir Kaip Jų Išvengti
Net ir patyrę vairuotojai kartais daro klaidų pildydami tachografo lapus. Šios klaidos gali brangiai kainuoti tiek vairuotojui, tiek įmonei. Svarbu žinoti dažniausias klaidas ir stengtis jų vengti:
- Neužpildyti arba neteisingai užpildyti centriniai laukai: Pamirštama įrašyti vardą, pavardę, datą, vietas, automobilio numerį ar odometro rodmenis. Įrašoma neįskaitomai.Sprendimas: Visada prieš įdedant lapą kruopščiai patikrinti, ar visi laukai užpildyti teisingai ir aiškiai.
- Neatliekami rankiniai įrašai: Pamirštama ranka pažymėti poilsį ne kabinoje, laiką tarp TP keitimo, veiklą prieš pamainos pradžią.Sprendimas: Įprasti visada pagalvoti, ar buvo veiklos, kurios tachografas negalėjo įrašyti, ir nedelsiant ją pažymėti lapo nugarėlėje.
- Neteisingas veiklos režimo pasirinkimas: Paliekamas "vairavimo" režimas per pertrauką, arba "poilsio" režimas atliekant kitus darbus.Sprendimas: Išsiugdyti įprotį perjungti režimą iš karto pasikeitus veiklai.
- Naudojamas netinkamo tipo registracijos lapas: Lapo greičio skalė ar homologacijos numeris neatitinka tachografo.Sprendimas: Visada patikrinti lapo ir tachografo suderinamumą prieš naudojant. Turėti pakankamai tinkamų lapų atsargai.
- Neteisingai nustatytas laikas tachografe: Ypač kertant laiko juostas.Sprendimas: Reguliariai tikrinti ir, jei reikia, koreguoti laiką tachografe pagal vietos laiką.
- Aritmetinės klaidos skaičiuojant nuvažiuotą atstumą: Neteisingai atimami odometro rodmenys.Sprendimas: Atidžiai skaičiuoti, galima pasinaudoti skaičiuotuvu.
- Nešvarūs, pažeisti, sulankstyti lapai: Dėl netinkamo saugojimo lapai tampa sunkiai įskaitomi ar netinkami naudoti.Sprendimas: Laikyti lapus švarioje, sausoje vietoje, specialiame dėkle, saugoti nuo tiesioginių saulės spindulių ir karščio.
- Pamirštama užpildyti baigiamuosius duomenis: Išėmus lapą pamirštama įrašyti atvykimo vietą, datą, galutinius odometro rodmenis ir apskaičiuoti atstumą.Sprendimas: Išsiimti lapą ir iš karto jį pilnai užbaigti pildyti.
Kiekviena iš šių klaidų gali būti traktuojama kaip pažeidimas patikros metu, todėl atidumas ir kruopštumas pildant registracijos lapą yra būtini.
6. Teisinis Kontekstas ir Įrašų Svarba
Tachografo registracijos lapų pildymas nėra tik vidinė įmonės tvarka. Tai yra griežtai reglamentuotas procesas, kurio pagrindas – Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (EB) Nr. 561/2006 dėl tam tikrų su kelių transportu susijusių socialinių teisės aktų suderinimo (šalyse, kurios nėra ES narės, bet yra AETR susitarimo šalys, galioja panašūs reikalavimai pagal AETR). Šių reglamentų tikslai:
- Užtikrinti kelių eismo saugumą: Kontroliuojant vairuotojų darbo ir poilsio laiką, siekiama išvengti pervargimo, kuris yra dažna sunkių avarijų priežastis.
- Gerinti vairuotojų darbo sąlygas: Apsaugoti vairuotojus nuo pernelyg ilgų darbo valandų ir užtikrinti pakankamą poilsį.
- Užtikrinti sąžiningą konkurenciją: Vienodos taisyklės visoms transporto įmonėms neleidžia įgyti nesąžiningo pranašumo verčiant vairuotojus dirbti ilgiau nei leidžiama.
Tachografo registracijos lapas yrateisinis dokumentas. Patikros metu kelių transporto inspekcijos pareigūnai turi teisę reikalauti pateikti einamosios dienos ir praėjusių 28 kalendorinių dienų registracijos lapus (arba skaitmeninės kortelės duomenis ir lapus, jei naudojamas mišrus laikotarpis). Bet kokie netikslumai, įrašų nebuvimas, taisinėjimai ar įrodymai apie bandymą klastoti duomenis gali užtraukti rimtas pasekmes:
- Baudos vairuotojui: Piniginės baudos gali siekti kelis šimtus ar net tūkstančius eurų, priklausomai nuo pažeidimo sunkumo ir šalies įstatymų.
- Baudos įmonei: Transporto įmonė taip pat yra atsakinga už tai, kad vairuotojai laikytųsi taisyklių ir teisingai pildytų dokumentus. Baudos įmonei gali būti dar didesnės.
- Transporto priemonės sulaikymas: Esant rimtiems pažeidimams, transporto priemonė gali būti sulaikyta iki kol pažeidimai bus pašalinti arba sumokėta bauda.
- Vairuotojo nušalinimas nuo vairavimo: Gali būti laikinai uždrausta vairuoti.
- Poveikis įmonės licencijai: Sistemingi pažeidimai gali turėti neigiamos įtakos įmonės transporto veiklos licencijai.
Todėl kiekvienas vairuotojas privalo suvokti registracijos lapo pildymo svarbą ir atsakomybę.
7. Registracijos Lapų Saugojimas ir Tvarkymas
Tinkamas registracijos lapų tvarkymas apima ne tik jų pildymą, bet ir saugojimą.
- Kelionės metu: Vairuotojas privalo su savimi turėti einamosios dienos ir praėjusių 28 kalendorinių dienų registracijos lapus. Jie turi būti lengvai pasiekiami patikros atveju.
- Apsauga nuo pažeidimų: Lapus reikia saugoti nuo drėgmės, purvo, tiesioginių saulės spindulių, aukštos temperatūros ir mechaninių pažeidimų (nesulamdyti, nesuplėšyti). Tam rekomenduojama naudoti specialius dėklus ar aplankus.
- Po naudojimo: Panaudotus registracijos lapus vairuotojas privalo perduoti darbdaviui. Įmonė privalo saugoti šiuos lapus mažiausiai vienerius metus (kai kuriais atvejais gali būti reikalaujamas ilgesnis saugojimo terminas pagal nacionalinius įstatymus) ir pateikti juos kontroliuojančioms institucijoms pareikalavus.
- Atsarginiai lapai: Vairuotojas privalo turėti pakankamą kiekį tuščių registracijos lapų, kad jų užtektų visai kelionei, įskaitant galimus nenumatytus atvejus ar lapo sugadinimą.
8. Perėjimas prie Skaitmeninių Tachografų
Nors šis vadovas skirtas analoginių tachografų lapų pildymui, svarbu paminėti, kad transporto sektorius palaipsniui pereina prie skaitmeninių tachografų. Naujose transporto priemonėse jau seniai privaloma įrengti skaitmeninius tachografus. Jie naudoja vairuotojo korteles duomenims saugoti, o veiklos režimai taip pat pasirenkami mygtukais.
Pagrindiniai darbo ir poilsio laiko fiksavimoprincipai išlieka tie patys tiek analoginiuose, tiek skaitmeniniuose tachografuose. Reikalavimai dėl vairavimo trukmės, pertraukų, paros ir savaitės poilsio yra identiški. Skirtumas yra duomenų fiksavimo ir saugojimo technologijoje.
Supratimas, kaip veikia analoginis tachografas ir kaip pildomas jo lapas, padeda lengviau perprasti ir skaitmeninio tachografo veikimo logiką, ypač kai reikia atlikti rankinius įrašus į vairuotojo kortelę (kas taip pat yra būtina tam tikrose situacijose, panašiose į aprašytas prie analoginio tachografo rankinių įrašų).
Kruopštus ir tikslus tachografo registracijos lapo pildymas yra ne našta, o profesionalaus vairuotojo pareiga ir atsakomybė. Tai rodo vairuotojo požiūrį į savo darbą, pagarbą taisyklėms ir rūpestį savo bei kitų eismo dalyvių saugumu. Įgudus tai daryti teisingai, procesas tampa įprasta kasdienės rutinos dalimi, padedančia išvengti nereikalingų problemų ir užtikrinti sklandų darbą.
Tags: