Šiuolaikiniuose BMW automobiliuose akumuliatoriaus keitimas ar naujo akumuliatoriaus įdiegimas nėra toks paprastas procesas, kaip gali atrodyti. Būtina atlikti procedūrą, vadinamą "akumuliatoriaus pririšimu" (angl. *battery registration* arba *battery coding*). Šiame straipsnyje išsamiai aptarsime, kodėl tai yra būtina, kas nutinka, jei to nepadarysite, ir kaip teisingai atlikti akumuliatoriaus pririšimą.

Kas yra akumuliatoriaus pririšimas?

Akumuliatoriaus pririšimas yra procesas, kurio metu automobilio valdymo sistema (dažniausiai per DME/DDE modulį) informuojama apie tai, kad buvo įdėtas naujas akumuliatorius arba pakeistas akumuliatoriaus tipas (pvz., iš standartinio į AGM - *Absorbent Glass Mat*). Tai nėra tiesiog "reset'inimas" ar klaidų ištrynimas. Pririšimo metu, valdymo sistema adaptuoja savo veikimo parametrus, atsižvelgiant į naujo akumuliatoriaus charakteristikas.

Kodėl akumuliatoriaus pririšimas yra toks svarbus?

Šiuolaikiniai BMW automobiliai naudoja sudėtingas energijos valdymo sistemas. Šios sistemos nuolat stebi akumuliatoriaus būklę, įkrovimo lygį ir kitus parametrus. Remiantis šia informacija, reguliuojamas įkrovimo srovės stiprumas, įtampa ir netgi tam tikrų energiją naudojančių prietaisų (pvz., sėdynių šildytuvų, langų šildytuvų) veikimas. Jei akumuliatorius nepririšamas, sistema gali veikti netinkamai, o tai gali sukelti įvairias problemas:

  • Perkrovimas arba nepakankamas įkrovimas: Sistema, manydama, kad akumuliatorius vis dar yra senas, gali jį perkrauti, bandydama "atgaivinti", arba atvirkščiai - nepakankamai įkrauti, manydama, kad akumuliatorius yra jau pilnai įkrautas. Perkrovimas gali sutrumpinti akumuliatoriaus tarnavimo laiką, o nepakankamas įkrovimas gali sukelti problemų užvedant automobilį.
  • Sutrumpintas akumuliatoriaus tarnavimo laikas: Netinkamas įkrovimas ilgainiui žaloja akumuliatorių, todėl jis greičiau susidėvi.
  • Netinkamas energijos valdymas: Sistema gali neteisingai paskirstyti energiją, prioritetą teikdama ne patiems svarbiausiems prietaisams. Pavyzdžiui, gali būti apribotas sėdynių šildymas, nors akumuliatorius yra pakankamai įkrautas.
  • Klaidos diagnostikos sistemoje: Gali atsirasti klaidų susijusių su energijos valdymu, akumuliatoriumi ir kitais elektronikos komponentais.
  • Netikslūs rodmenys prietaisų skydelyje: Akumuliatoriaus įkrovos lygio indikatorius gali rodyti netikslią informaciją.
  • Didesnė tikimybė, kad automobilis nepasileis: Jei sistema neteisingai valdo akumuliatoriaus įkrovimą, gali atsirasti situacija, kai akumuliatorius išsikrauna pernelyg greitai, ir automobilis nepasileidžia.

Kada reikia pririšti akumuliatorių?

Akumuliatoriaus pririšimas yra būtinas šiais atvejais:

  • Įdėjus naują akumuliatorių: Net jei naujas akumuliatorius yra tokio paties tipo ir specifikacijos, kaip ir senasis, jį būtina pririšti.
  • Pakeitus akumuliatoriaus tipą: Jei keičiate akumuliatorių į kitokio tipo (pvz., iš standartinio į AGM), pririšimas yra absoliučiai būtinas.
  • Atjungus akumuliatorių ilgesniam laikui: Kai kuriais atvejais, atjungus akumuliatorių ilgesniam laikui (pvz., kelioms savaitėms), gali prireikti jį pririšti iš naujo. Tai priklauso nuo automobilio modelio ir programinės įrangos versijos.

Kaip atlikti akumuliatoriaus pririšimą?

Akumuliatoriaus pririšimui reikalinga speciali diagnostikos įranga ir programinė įranga. Yra keletas būdų, kaip tai padaryti:

  1. Oficialus BMW servisas: Tai pats patikimiausias, bet ir brangiausias būdas. Servise naudojama originali BMW diagnostikos įranga (ISTA) ir apmokyti specialistai.
  2. Nepriklausomi BMW specialistai: Yra daug nepriklausomų autoservisų, kurie specializuojasi BMW automobilių priežiūroje ir turi reikiamą įrangą akumuliatoriaus pririšimui. Tai gali būti pigesnė alternatyva oficialiam servisui.
  3. Savidiagnostika su tinkama įranga: Jei turite patirties su automobilių diagnostika ir turite tinkamą įrangą (pvz., INPA, Rheingold/ISTA-D, BimmerCode, Carly), galite pabandyti pririšti akumuliatorių patys. Tačiau, būkite labai atsargūs ir įsitikinkite, kad suprantate, ką darote, nes neteisingi veiksmai gali sukelti rimtų problemų.

Žingsniai, naudojant diagnostikos įrangą (pvz., ISTA):

  1. Prijunkite diagnostikos įrangą prie automobilio OBD-II jungties.
  2. Įjunkite degimą (bet neužveskite variklio).
  3. Paleiskite diagnostikos programinę įrangą.
  4. Pasirinkite savo automobilio modelį ir metus.
  5. Eikite į valdymo modulių sąrašą ir pasirinkite DME/DDE (variklio valdymo modulį).
  6. Raskite funkciją "Akumuliatoriaus pririšimas" arba "Battery Registration".
  7. Vykdykite programos instrukcijas. Programinė įranga gali paprašyti įvesti naujo akumuliatoriaus specifikacijas (ampervalandės, tipas).
  8. Patvirtinkite pririšimą.
  9. Ištrinkite visas klaidas, susijusias su akumuliatoriumi.

Svarbu: Prieš atliekant bet kokius diagnostikos veiksmus, įsitikinkite, kad akumuliatorius yra pilnai įkrautas. Jei akumuliatorius yra silpnas, pririšimo procesas gali nepavykti.

Ką daryti, jei akumuliatorius buvo pakeistas, bet nepririštas?

Jei akumuliatorius buvo pakeistas, bet nepririštas, kuo greičiau atlikite pririšimo procedūrą. Kuo ilgiau važinėsite su nepririštu akumuliatoriumi, tuo didesnė tikimybė, kad atsiras problemų. Jei jau pastebėjote kokių nors problemų (pvz., sutrumpėjęs akumuliatoriaus tarnavimo laikas, klaidos diagnostikos sistemoje), pririšimas gali padėti jas išspręsti, tačiau gali būti, kad akumuliatorius jau buvo pažeistas ir jį reikės pakeisti.

Ar galima važinėti su nepririštu AGM akumuliatoriumi, jei anksčiau buvo standartinis?

Nerekomenduojama. Jei pakeitėte standartinį akumuliatorių į AGM, pririšimas yra *absoliučiai* būtinas. AGM akumuliatoriai turi skirtingas įkrovimo charakteristikas, ir sistema, nesuprantanti, kad įdėtas AGM akumuliatorius, gali jį sugadinti labai greitai. Be to, AGM akumuliatoriai paprastai yra brangesni, todėl rizikuoti sugadinti naują akumuliatorių tikrai neverta.

Ar galima pririšti akumuliatorių be diagnostikos įrangos?

Deja, be specialios diagnostikos įrangos akumuliatoriaus pririšti negalima. Nėra jokių "paslėptų" mygtukų ar kombinacijų, kurias paspaudus, akumuliatorius būtų pririštas. Tai yra programinės įrangos funkcija, kurią galima pasiekti tik per diagnostikos įrangą.

Akumuliatoriaus pririšimas ir akumuliatoriaus "kodavimas" - ar tai tas pats?

Nors terminai dažnai vartojami sinonimiškai, yra subtilus skirtumas. Akumuliatoriaus *pririšimas* (registration) reiškia tiesiog informavimą sistemos apie naują akumuliatorių. Akumuliatoriaus *kodavimas* (coding) reiškia nurodymą sistemai apie akumuliatoriaus tipą (pvz., AGM) ir talpą (pvz., 90Ah). Kodavimas atliekamas, kai keičiamas akumuliatoriaus tipas arba talpa. Pririšimas atliekamas visada, kai įdedamas naujas akumuliatorius, net jei jis yra tokio paties tipo ir talpos, kaip ir senasis.

Patarimai renkantis naują akumuliatorių BMW automobiliui:

  • Pasirinkite tinkamą tipą: Jei originaliai automobilyje buvo standartinis akumuliatorius, galite jį pakeisti į AGM, tačiau *būtinai* atlikite kodavimą.
  • Pasirinkite tinkamą talpą: Akumuliatoriaus talpa (Ah) turi atitikti gamintojo rekomendacijas. Naudoti mažesnės talpos akumuliatorių nerekomenduojama.
  • Pasirinkite patikimą gamintoją: Rinkitės žinomų gamintojų akumuliatorius (pvz., Varta, Bosch, Exide).
  • Patikrinkite pagaminimo datą: Akumuliatorius, kuris ilgai stovėjo sandėlyje, gali būti praradęs dalį savo talpos.

Tinkamai prižiūrint automobilį ir laiku atliekant akumuliatoriaus pririšimą, galėsite užtikrinti ilgą ir patikimą BMW automobilio veikimą.

Tags: #Akumuliatoriaus

Panašūs įrašai: