BMW X3, kompaktiškas prabangus Sport Activity Vehicle (SAV), kaip jį įvardija pats gamintojas, arba tiesiog SUV daugeliui vairuotojų, yra vienas populiariausių pasirinkimų savo klasėje tiek naujų, tiek naudotų automobilių rinkoje. Nuo pat debiuto 2003 metais, X3 stengėsi suderinti BMW būdingą vairavimo malonumą su padidinto pravažumo automobilio praktiškumu. Tačiau, kaip ir bet kuris sudėtingas mechanizmas, naudotas X3 gali slėpti ir privalumų, ir potencialių problemų. Šiame straipsnyje gilinamės į skirtingas BMW X3 kartas, jų ypatumus, variklius, dažniausiai pasitaikančius gedimus ir aspektus, į kuriuos būtina atsižvelgti svarstant apie šio modelio įsigijimą antrinėje rinkoje.
Pirmosios kartos BMW X3 (E83; 2003–2010 m.)
Pirmasis X3 (E83) buvo pristatytas kaip mažesnis ir pigesnis brolis itin sėkmingam X5 modeliui. Nors automobilis sulaukė komercinės sėkmės, jo pradžia nebuvo be kritikos. Daugelis apžvalgininkų ir pirmųjų pirkėjų peikė pernelyg standžią pakabą, kuri Lietuvos kelių kontekste atrodė ypač nekomfortiška, bei salono apdailos medžiagų kokybę, kuri neatitiko premium segmento lūkesčių ir BMW kainos.
Dizainas ir komfortas: Ankstyvieji E83 modeliai dažnai kritikuoti dėl kampuoto, kiek neproporcingo dizaino, ypač nedažytų juodo plastiko buferių ir slenksčių derinio. Interjeras, nors ergonomiškas, pasižymėjo kietu plastiku ir palyginti kuklia standartine įranga. Važiavimo komfortas buvo bene didžiausias nusiskundimų šaltinis – automobilis jautėsi standus, netgi kratantis ant nelygios dangos.
Atnaujinimas (LCI - Life Cycle Impulse): Reaguodamas į kritiką, BMW 2006 metais atliko modelio atnaujinimą (facelift). Atnaujintas E83 gavo šiek tiek sušvelnintą išorės dizainą (įskaitant kėbulo spalva dažytus buferius standartinėje įrangoje), kokybiškesnes salono medžiagas ir, svarbiausia, šiek tiek pakoreguotą pakabą, kuri tapo šiek tiek komfortiškesnė, nors sportiškas standumas išliko. Būtent po atnaujinimo gaminti modeliai (nuo 2006 m. pabaigos) yra labiau vertinami naudotų automobilių rinkoje.
Varikliai: E83 siūlė platų benzininių ir dyzelinių variklių pasirinkimą.
- Benzininiai:
- 2.0i (N46): 4 cilindrų, maždaug 150 AG. Pats paprasčiausias variantas, ne itin dinamiškas sunkiam X3 kėbului, tačiau palyginti ekonomiškas mieste. Gali turėti problemų su tepalų nuotėkiais, VANOS sistema.
- 2.5i / 2.5si (M54 / N52): 6 cilindrų eilėje, galia svyravo nuo maždaug 192 AG (M54) iki 218 AG (N52 po atnaujinimo). Šie varikliai suteikia geresnę dinamiką, pasižymi maloniu garsu ir sklandžiu darbu. M54 varikliai gali vartoti daugiau tepalo, N52 kartais susiduria su Valvetronic sistemos gedimais ar vandens pompos problemomis (ypač elektrinės).
- 3.0i / 3.0si (M54 / N52): Galingiausi benzininiai variantai (išskyrus specifines rinkas), 6 cilindrų eilėje, galia nuo maždaug 231 AG (M54) iki 272 AG (N52). Užtikrina solidžią dinamiką, tačiau ir degalų sąnaudos yra atitinkamai didesnės. Kaip minėta viename iš atsiliepimų, 3.0l variklis laikomas patikimesniu nei 2.0l, tačiau "srebia kuro kibirais". Patikimumo klausimas čia labiau susijęs su 6 cilindrų konstrukcijos ilgaamžiškumu lyginant su 4 cilindrų, ypač kalbant apie ankstyvuosius 2.0d. Problemos panašios kaip ir 2.5 litro versijų.
- Dyzeliniai:
- 2.0d (M47 / N47): 4 cilindrų turbodyzelis. Ankstyvieji M47 varikliai (iki ~2007 m.) turėjo apie 150 AG ir buvo žinomi dėl turbinų gedimų bei problemų su įsiurbimo kolektoriaus sklendėmis (swirl flaps), kurios galėjo nulūžti ir patekti į variklį. Vėlesni N47 varikliai (nuo ~2007 m., 177 AG) yra efektyvesni ir galingesni, tačiau turi liūdnai pagarsėjusiąpaskirstymo grandinės problemą. Grandinė yra variklio gale (prie pavarų dėžės), todėl jos keitimas yra labai brangus. Nors ne visi N47 varikliai susiduria su šia problema, rizika išlieka.
- 3.0d (M57): 6 cilindrų eilėje turbodyzelis, vienas labiausiai vertinamų BMW variklių. Galia svyravo nuo maždaug 204 AG iki 218 AG po atnaujinimo. Pasižymi puikia trauka, palyginti geromis degalų sąnaudomis ir aukštu patikimumu. Pagrindinės problemos – įsiurbimo kolektoriaus sklendės (kaip ir M47), termostatai, kartais pasitaiko purkštukų ar turbinos gedimų esant didelei ridai.
- 3.0sd (M57): Vėliau pervadintas į xDrive35d. Galingiausia dyzelinė versija su dviem turbinomis, pasiekianti 286 AG. Įspūdinga dinamika, tačiau sudėtingesnė sistema reiškia ir potencialiai brangesnį remontą. Problemos panašios kaip 3.0d, bet didesnė apkrova komponentams.
Dažniausios E83 problemos:
- xDrive paskirstymo dėžės (transfer case) aktuatoriaus krumpliaratis: Labai dažna problema. Pasireiškia įspėjamaisiais signalais prietaisų skydelyje (4x4, DSC, ABS lemputės), traškesiu persijungiant pavaroms ar važiuojant. Dažniausiai sugenda plastikinis krumpliaratis pačiame aktuatoriuje, kurį galima pakeisti atskirai (gerokai pigiau nei keisti visą aktuatorių ar paskirstymo dėžę).
- Panoraminio stoglangio mechanizmas ir nutekėjimas: Sudėtingas mechanizmas linkęs gesti, o užsikimšę vandens nutekėjimo kanalai gali sukelti vandens patekimą į saloną, pažeidžiant elektroniką (ypač bagažinėje esančius modulius).
- Pakabos komponentų dilimas: Dėl standžios pakabos ir automobilio svorio, įvorės, traukės, amortizatoriai gali dėvėtis greičiau, ypač važinėjant prastesniais keliais.
- Dyzelinių variklių specifinės problemos: Jau minėtos įsiurbimo kolektoriaus sklendės (M47, M57), N47 paskirstymo grandinė, turbinų gedimai (ypač ankstyvuose M47).
- Elektronikos gedimai: Kaip ir daugelyje to meto BMW, gali pasitaikyti įvairių smulkių elektronikos sutrikimų (daviklių, langų pakėlėjų, centrinio užrakto).
Vairavimo patirtis ir rinkos pozicija: Nepaisant komforto trūkumų, E83 siūlė savo klasei labai gerą valdymą ir tikslų vairavimą, artimesnį lengvajam automobiliui nei tradiciniam SUV. xDrive sistema užtikrino puikų sukibimą bet kokiomis oro sąlygomis. Šiandien E83 yra pigiausias būdas įsigyti BMW X3, tačiau reikia būti pasiruošusiam galimoms nemažoms remonto išlaidoms, ypač jei automobilis buvo prastai prižiūrėtas.
Antrosios kartos BMW X3 (F25; 2010–2017 m.)
2010 metais pristatytas F25 žymėjo didelį žingsnį pirmyn visais aspektais. BMW akivaizdžiai atsižvelgė į pirmosios kartos kritiką.
Dizainas ir komfortas: F25 tapo gerokai didesnis (beveik pasiekė pirmosios kartos X5 dydį), solidesnio ir brandesnio dizaino. Žymiai pagerėjo salono erdvė, ypač gale sėdintiems keleiviams, ir bagažinės talpa. Svarbiausia – radikaliai pagerėjo važiavimo komfortas. Pakaba tapo daug geriau subalansuota tarp sportiškumo ir komforto, ypač modeliuose su papildomai užsakoma adaptyvia pakaba (Variable Damper Control - VDC). Salono apdailos medžiagos tapo kokybiškesnės, atitinkančios premium segmento standartus. Standartinė ir papildoma įranga taip pat tapo gausesnė, įskaitant modernią iDrive informacinę-pramoginę sistemą.
Varikliai: Variklių gama buvo atnaujinta, siekiant didesnio efektyvumo ir galios.
- Benzininiai:
- xDrive20i (N20): 4 cilindrų turbobenzininis, maždaug 184 AG. Pakeitė atmosferinius 6 cilindrų variklius baziniuose modeliuose. Gana ekonomiškas, bet turipaskirstymo grandinės problemų, panašiai kaip N47 dyzelis, nors galbūt kiek rečiau pasitaikančių. Taip pat jautresnis tepalo kokybei ir keitimo intervalams.
- xDrive28i (N20 / N52): Iš pradžių (pirmus ~2 metus) montuotas patikimesnis 6 cilindrų atmosferinis N52 (~258 AG), vėliau pakeistas 4 cilindrų N20 su turbina (~245 AG). N20 versija, kaip ir 20i, turi grandinės problemų riziką. N52 variantas yra retesnis ir labiau vertinamas dėl patikimumo.
- xDrive35i (N55): 6 cilindrų eilėje turbobenzininis, maždaug 306 AG. Galingas, sklandus ir laikomas gerokai patikimesniu nei N20. Pagrindinės problemos gali būti susijusios su aukšto slėgio kuro siurbliu (HPFP), purkštukais ar Valvetronic sistema, tačiau jos nėra tokios dažnos kaip N20 grandinės bėdos.
- Dyzeliniai:
- sDrive18d / xDrive20d (N47 / B47): Populiariausi varikliai Europoje. Iki maždaug 2014 metų vidurio buvo montuojamas N47 variklis (184 AG), turintis didelępaskirstymo grandinės trūkimo riziką. Po 2014 m. atnaujinimo (LCI) pradėtas montuoti naujesnis B47 variklis (190 AG). B47 laikomas patikimesniu grandinės atžvilgiu, nors 100% garantijos nėra. Vis dėlto, ieškant F25 2.0d, primygtinai rekomenduojama rinktis modelį su B47 varikliu arba N47 su jau pakeista ir dokumentuota grandine.
- xDrive30d (N57): 6 cilindrų eilėje turbodyzelis, maždaug 258 AG. Puikus galios, ekonomijos ir patikimumo derinys. Laikomas vienu geriausių pasirinkimų F25 gamoje. Kaip ir senesnis M57, gali turėti problemų su EGR sistema, termostatais ar DPF filtru esant didelei ridai ar netinkamai eksploatacijai (trumpi atstumai mieste).
- xDrive35d (N57S): Galingiausia dyzelinė versija su dviem turbinomis, maždaug 313 AG. Įspūdinga trauka, tačiau sudėtingesnė sistema ir didesnė apkrova komponentams. Problemos panašios kaip 30d, bet remonto kaštai gali būti didesni.
Dažniausios F25 problemos:
- Paskirstymo grandinės (N47 dyzelis, N20 benzinas): Pati didžiausia ir brangiausia F25 problema. Būtina tikrinti variklio garsą (ypač šaltam užvedus), serviso istoriją. Grandinės keitimas reikalauja variklio išėmimo ir kainuoja kelis tūkstančius eurų.
- EGR vožtuvo ir aušintuvo problemos (dyzeliniuose varikliuose): Gali užsikimšti, sugesti. Buvo atšaukimų dėl EGR aušintuvo nuotėkio ir gaisro pavojaus (ypač B47/N57 varikliuose). Būtina pasitikrinti, ar konkrečiam automobiliui atlikti reikiami atšaukimai.
- Vibracijos ir triukšmas iš transmisijos/važiuoklės: Gali būti susiję su xDrive paskirstymo dėže (nors problemos retesnės nei E83), kardano velenais, pusašiais ar tiesiog padangomis (xDrive jautri skirtingam padangų protektoriaus gyliui ant ašių).
- Elektronikos gedimai: Nors F25 yra patikimesnis už E83, gali pasitaikyti įvairių daviklių (pvz., parkavimo), modulių ar iDrive sistemos sutrikimų.
- Adaptyvios pakabos (VDC) amortizatorių gedimai: Jei automobilis turi šią sistemą, sugedę adaptyvūs amortizatoriai yra brangūs pakeisti.
Vairavimo patirtis ir rinkos pozicija: F25 siūlo žymiai brandesnę ir komfortiškesnę vairavimo patirtį nei E83, išlaikydamas gerą valdymą. Tai universalus automobilis, tinkantis tiek miestui, tiek ilgesnėms kelionėms. Naudotų F25 pasiūla yra didelė, kainos svyruoja plačiame diapazone priklausomai nuo metų, ridos, variklio ir komplektacijos. Dėl N47/N20 grandinių problemos, kruopšti patikra prieš perkant yra absoliučiai būtina. Modeliai po atnaujinimo (LCI, nuo 2014 m.) yra geidžiamesni dėl patikimesnio B47 dyzelinio variklio ir modernesnės išvaizdos bei įrangos.
Trečiosios kartos BMW X3 (G01; nuo 2017 m.)
Nors šis straipsnis koncentruojasi į naudotus automobilius, verta paminėti ir naujausią G01 kartą, nes ankstyvieji jos modeliai jau pradeda aktyviau rodytis antrinėje rinkoje.
Pagrindiniai bruožai: G01 tęsia F25 pradėtą evoliuciją – dar daugiau komforto, technologijų, prabangesnis ir erdvesnis salonas. Dizainas tapo agresyvesnis, su didesnėmis "inksto" formos grotelėmis. Technologijų prasme G01 žengė didelį žingsnį pirmyn su naujausiomis vairuotojo asistentų sistemomis, didesniais ekranais, valdymo gestais ir kt. Variklių gama iš esmės yra evoliucija B serijos variklių (B47 dyzelis, B48 benzinas, B57 dyzelis, B58 benzinas), kurie laikomi patikimesniais už savo pirmtakus N serijos variklius.
Patikimumas: Kadangi G01 karta yra palyginti nauja, ilgalaikio patikimumo duomenų dar nėra tiek daug. Vis dėlto, B serijos varikliai kol kas neužsitarnavo tokios blogos reputacijos kaip N47 ar N20. Dažniau minimos problemos yra susijusios su sudėtinga elektronika, programinės įrangos atnaujinimais, kartais pasitaiko nusiskundimų dėl smulkių surinkimo kokybės trūkumų.
Rinkos pozicija: Naudoti G01 modeliai vis dar yra brangūs, tačiau jų kainos palaipsniui mažėja. Tai moderniausias ir technologiškai pažangiausias X3, tačiau jo įsigijimas reikalauja didžiausio biudžeto.
Bendrieji aspektai renkantis naudotą BMW X3
Nepriklausomai nuo pasirinktos kartos, yra keletas universalių dalykų, į kuriuos verta atkreipti dėmesį:
xDrive sistema: Visų ratų pavara yra standartinė įranga daugelyje X3 modelių (išskyrus kai kuriuos sDrive variantus, ypač F25 18d). Sistema veikia patikimai, jei yra tinkamai prižiūrima. Svarbiausi dalykai:
- Padangos: BMW rekomenduoja naudoti vienodas padangas ant visų ratų (gamintojas, modelis, dydis) ir su panašiu protektoriaus gyliu (skirtumas tarp ašių neturėtų viršyti ~2 mm). Naudojant skirtingas padangas, gali būti pažeista paskirstymo dėžė. BMW žvaigždute (*) pažymėtos padangos yra specialiai homologuotos BMW xDrive sistemai.
- Paskirstymo dėžės tepalo keitimas: Nors BMW oficialiai gali teigti, kad tepalas nekeičiamas ("lifetime"), rekomenduojama jį keisti kas 60 000–100 000 km, priklausomai nuo eksploatacijos sąlygų. Tai padeda prailginti dėžės tarnavimo laiką.
Automatinė pavarų dėžė: Dauguma X3 komplektuojami su ZF gamintojo automatinėmis pavarų dėžėmis (6 laipsnių E83, 8 laipsnių F25/G01). Jos laikomos labai patikimomis, tačiau, kaip ir paskirstymo dėžės atveju, rekomenduojama keisti tepalą ir filtrą kas 80 000–120 000 km, nors gamintojas to gali nereikalauti. Sklandus pavarų perjungimas be smūgių ar vėlavimo yra geros būklės požymis.
Priežiūros istorija ir kaštai: BMW yra premium klasės automobilis, todėl jo priežiūra ir remontas yra brangesni nei vidutinės klasės automobilių. Ypač svarbu:
- Serviso istorija: Rinkitės automobilį su kuo pilnesne ir skaidresne serviso istorija. Reguliarūs tepalų keitimai (geriausia dažniau nei rekomenduoja gamintojas, pvz., kas 10 000–15 000 km), filtrų keitimai, laiku atlikti kiti priežiūros darbai yra gero automobilio požymis.
- Specializuotas servisas: BMW automobiliams reikalinga specifinė diagnostikos įranga ir žinios. Geriausia automobilį prižiūrėti specializuotame BMW servise (nebūtinai oficialiame atstove, bet turinčiame patirties su šiais automobiliais).
- Detalių kainos: Originalios BMW detalės yra brangios. Egzistuoja kokybiškų alternatyvų (OEM gamintojai), tačiau pigiausios detalės dažnai reiškia trumpalaikį sprendimą.
- Degalų sąnaudos: Nors dyzeliniai varikliai (ypač 2.0d) gali būti gana ekonomiški trasoje, mieste sąnaudos bus didesnės. Benzininiai 6 cilindrų varikliai, ypač E83 3.0i, gali būti gana "alkani". Reikia realistiškai įvertinti savo važiavimo įpročius ir pasirinkti atitinkamą variklį.
Kruopšti patikra prieš pirkimą (PPI - Pre-Purchase Inspection): Tai yrabūtina perkant bet kokį naudotą BMW, ypač X3 su potencialiai problemiškais varikliais ar sistemomis. Patikrą turėtų atlikti patikimas, su BMW automobiliais patirties turintis servisas. Patikros metu reikėtų atkreipti dėmesį į:
- Variklio darbą (pašaliniai garsai, ypač grandinės, vibracijos).
- Turbinos (-ų) būklę (švilpimas, tepalo nuotėkiai).
- DPF/EGR sistemos būklę (diagnostika, regeneracijos dažnumas).
- Pavarų dėžės darbą (sklandus perjungimas, tepalo lygis ir būklė, jei įmanoma patikrinti).
- xDrive sistemos darbą (diagnostika, tepalo nuotėkiai iš paskirstymo dėžės, kardanų būklė).
- Pakabos būklę (laisvumai, bildesiai, amortizatorių efektyvumas).
- Stabdžių sistemos būklę.
- Elektronikos veikimą (visų mygtukų, funkcijų, daviklių patikra, klaidų nuskaitymas).
- Kėbulo būklę (korozijos židiniai, buvusių avarijų pėdsakai – tarpų netolygumas, dažymo skirtumai).
- Salono būklę (nusidėvėjimas, elektronikos veikimas, panoraminio stogo veikimas ir sandarumas, jei yra).
- Serviso istorijos patikrinimą (VIN numerio patikra duomenų bazėse, serviso knygelė, sąskaitos).
Klastotės ir dažni mitai:
- "Vokiška kokybė": Nors BMW siejamas su kokybe, tai nereiškia, kad automobiliai negenda. Sudėtingos sistemos ir kartais gamintojo taupymo sprendimai (pvz., N47 grandinė) gali lemti brangius gedimus.
- "Dyzelis visada ekonomiškiau": Trumpais atstumais mieste eksploatuojamas dyzelis gali turėti problemų su DPF filtru ir EGR sistema, o galimas brangus remontas (pvz., grandinės keitimas) gali panaikinti bet kokį sutaupymą degalams.
- "Maža rida": Ridos klastojimas yra paplitęs reiškinys. Svarbiau yra automobilio reali būklė ir priežiūros istorija nei skaičiai odometre.
- "Pilna komplektacija": Dažnai pardavėjai taip apibūdina automobilį, turintį tiesiog odinį saloną ir navigaciją. Tikroji "pilna komplektacija" BMW automobiliuose yra labai reta ir apima daugybę brangių papildomų parinkčių (adaptyvi pakaba, Head-Up ekranas, aukščiausios klasės garso sistema, aktyvi kruizo kontrolė ir t.t.).
Apibendrinant: Ar verta pirkti naudotą BMW X3?
Naudotas BMW X3 gali būti puikus pasirinkimas ieškantiems dinamiško, praktiško ir premium jausmą suteikiančio SUV. Jis siūlo geresnį valdymą nei daugelis konkurentų ir platų variklių bei komplektacijų pasirinkimą. Tačiau tai nėra automobilis, kurį reikėtų pirkti aklai ar taupant paskutinius pinigus.
E83 (2003-2010): Pigiausias variantas, bet reikalaujantis daugiausiai dėmesio. Geriau rinktis modelį po atnaujinimo (nuo 2006 m. pabaigos) ir vengti ankstyvųjų 2.0d (M47) variklių. 3.0d (M57) yra bene geriausias pasirinkimas patikimumo ir galios prasme, tačiau reikia tikrinti paskirstymo dėžę ir būti pasiruošusiam standžiai pakabai.
F25 (2010-2017): Žymiai modernesnis ir komfortiškesnis automobilis. Populiariausi 2.0d varikliai iki 2014 m. (N47) turi didelę grandinės problemų riziką – būtina rinktis modelį su B47 varikliu (nuo 2014 m. LCI) arba įrodytu grandinės keitimu. 3.0d (N57) yra puikus ir patikimas pasirinkimas. Benzininiai N20 varikliai (20i, 28i) taip pat turi grandinės problemų riziką. Kruopšti patikra yra absoliučiai būtina.
G01 (nuo 2017 m.): Moderniausias, technologiškai pažangiausias ir kol kas patikimiausiu laikomas X3. Tačiau ir brangiausias naudotų automobilių rinkoje.
Sėkmingas naudoto BMW X3 įsigijimas priklauso nuo kruopštaus namų darbų atlikimo, realistinių lūkesčių dėl eksploatacijos kaštų ir, svarbiausia, profesionalios patikros prieš pirkimą. Gerai prižiūrėtas ir laiku aptarnautas X3 gali tarnauti ilgai ir teikti daug vairavimo malonumo, tačiau apleistas egzempliorius gali tapti tikra finansine našta.
Tags: #Automobili #Automobiliai
Panašūs įrašai:
- Naudoti KIA automobiliai su garantija: kur rasti geriausią pasiūlymą?
- Naudoti automobiliai iki 500 eurų: ar įmanoma rasti gerą variantą?
- Naudoti Automobiliai Auto Plius: Geriausi Pasiūlymai Lietuvoje
- Naudoti Volvo XC70: patikimas pasirinkimas Lietuvoje
- BMW E46 Termostato Keitimas: Žingsnis po Žingsnio Instrukcija ir Patarimai
- Kaip Užregistruoti Senovinį Automobilį: Visi Reikalingi Žingsniai ir Patarimai