Šiuolaikiniuose BMW automobiliuose integruota navigacijos sistema yra neatsiejama vairavimo patirties dalis, užtikrinanti ne tik maršruto planavimą, bet ir prieigą prie aktualios eismo informacijos bei lankytinų vietų duomenų bazės. Tačiau kelių infrastruktūra nuolat kinta: statomi nauji keliai, keičiasi eismo organizavimas, atsiranda naujų objektų. Todėl reguliarus navigacijos žemėlapių atnaujinimas yra būtinas norint išlaikyti sistemos tikslumą, efektyvumą ir patikimumą. Šiame straipsnyje detaliai panagrinėsime BMW navigacijos žemėlapių atnaujinimo procesą, skirtingas sistemas, versijas ir su tuo susijusius aspektus, pereidami nuo konkrečių veiksmų prie bendresnio konteksto.
Kaip Atpažinti Savo BMW Navigacijos Sistemą?
Prieš pradedant atnaujinimo procesą, svarbiausia yra tiksliai identifikuoti, kokia navigacijos sistema įdiegta jūsų automobilyje. BMW per daugelį metų naudojo keletą skirtingų sistemų kartų, kurių atnaujinimo metodai ir žemėlapių tipai skiriasi. Štai pagrindinės sistemos ir kaip jas apytiksliai atpažinti:
- CCC (Car Communication Computer): Paprastai randama senesniuose modeliuose (iki maždaug 2009 m.). Dažniausiai naudoja DVD diskus žemėlapiams. Meniu struktūra ir grafika yra senesnio tipo. Atpažįstama pagal du diskų įrenginius prietaisų skydelyje.
- CIC (Car Information Computer): Įdiegta modeliuose nuo maždaug 2008/2009 m. iki 2012/2013 m. Turi kietąjį diską (HDD) žemėlapiams saugoti, modernesnę sąsają nei CCC, dažnai su 8.8 colio ekranu. Meniu paprastai yra vertikalus sąrašas. Atnaujinama per USB jungtį arba DVD (priklausomai nuo versijos - Premium, Motion, Move). Reikalingas FSC aktyvinimo kodas USB atnaujinimui.
- NBT (Next Big Thing): Naudota maždaug nuo 2012/2013 m. iki 2016 m. Pasižymi greitesniu veikimu, patobulinta grafika ir funkcionalumu, lyginant su CIC. Meniu piktogramos išdėstytos horizontaliai. Taip pat naudoja HDD ir atnaujinama per USB su FSC kodu. Žemėlapių versijos dažnai vadinamos "NEXT".
- NBT Evo (Evolution): Įdiegta nuo maždaug 2015/2016 m. Tai NBT sistemos evoliucija su dar spartesniu procesoriumi ir įvairiomis sąsajos versijomis (ID4, ID5, ID6).
- ID4: Panaši į NBT, bet su subtiliais skirtumais meniu.
- ID5: Pristatė "plytelių" (tiles) stiliaus pagrindinį meniu su didelėmis piktogramomis, kurias galima konfigūruoti.
- ID6: Panaši į ID5, bet plytelės išdėstytos vertikaliai kairėje ekrano pusėje, o dešinėje rodomas aktyvus turinys (pvz., žemėlapis).
- BMW Operating System 7 (MGU - Media Graphic Unit): Įdiegta naujesniuose modeliuose nuo maždaug 2018/2019 m. (pvz., G serijos modeliuose). Pasižymi visiškai nauja, konfigūruojama sąsaja (Live Cockpit), dažnai su didesniais ekranais ir skaitmeniniu prietaisų skydeliu. Palaiko OTA atnaujinimus ne tik žemėlapiams, bet ir visai automobilio programinei įrangai (Remote Software Upgrade). Žemėlapių sistema dažnai yra debesijos pagrindu, leidžianti greičiau skaičiuoti maršrutus ir naudoti itin aktualią eismo informaciją. Žemėlapių versijos gali būti žymimos pagal metus ir leidimo numerį (pvz., "Road Map EUROPE Live 2025-1").
- BMW Operating System 8 / 8.5 / 9: Naujausios kartos sistemos, randamos pačiuose naujausiuose BMW modeliuose. Pasižymi dar didesne integracija, dideliais lenktais ekranais (Curved Display), patobulintu valdymu balsu ir dirbtinio intelekto funkcijomis. OTA atnaujinimai yra standartinė funkcija. Žemėlapių sistema yra glaudžiai integruota su debesija, užtikrinant maksimalų aktualumą ir funkcionalumą.
Tiksliausią būdą nustatyti savo sistemą rasite automobilio dokumentacijoje arba BMW ConnectedDrive portale, susieję savo automobilį pagal VIN kodą. Taip pat galite naršyti sistemos meniu: paprastai "Navigation" -> "Settings" -> "Map Version" arba panašiame skyriuje rasite informaciją apie dabartinę žemėlapio versiją ir kartais pačios sistemos tipą.
Žemėlapių Atnaujinimo Būdai: USB ir OTA
BMW siūlo du pagrindinius žemėlapių atnaujinimo metodus, priklausomai nuo automobilio sistemos ir amžiaus:
1. Atnaujinimas per USB atmintinę
Tai tradicinis ir plačiausiai taikomas metodas senesnėms sistemoms (CIC, NBT, kai kurios NBT Evo versijos) bei kaip alternatyva naujesnėms.
Procesas paprastai apima šiuos žingsnius:
- Žemėlapių duomenų gavimas: Naujausius žemėlapių failus galima įsigyti ir atsisiųsti iš oficialaus BMW ConnectedDrive portalo (jei turite aktyvią žemėlapių atnaujinimo prenumeratą) arba įsigyti iš oficialių BMW atstovų. Taip pat egzistuoja trečiųjų šalių tiekėjai, tačiau renkantis juos reikia būti itin atsargiems dėl galimų suderinamumo problemų, pasenusių duomenų ar net kenkėjiškos programinės įrangos rizikos.Primygtinai rekomenduojama naudotis tik oficialiais šaltiniais.
- USB atmintinės paruošimas: Reikalinga pakankamai talpi USB atmintinė (dažniausiai 32 GB, 64 GB ar net 128 GB, priklausomai nuo žemėlapio dydžio). Ji turi būti suformatuota tinkama failų sistema (paprastai FAT32 arba exFAT – patikrinkite konkrečios sistemos reikalavimus). Atsisiųsti žemėlapių failai turi būti perkelti į USB atmintinės šakninį katalogą tiksliai pagal instrukcijas (kartais tai būna vienas didelis archyvas, kurį reikia išskleisti, kartais – specifinė aplankų struktūra).
- FSC Aktyvinimo Kodo Gavimas (jei reikalinga): Daugumai sistemų (ypač CIC, NBT, NBT Evo), atnaujinant per USB, reikalingas unikalus, automobilio kėbulo numeriui (VIN) priskirtas aktyvinimo kodas (FSC - Freischaltcode). Šis kodas užtikrina, kad žemėlapiai naudojami legaliai ir tik tam konkrečiam automobiliui. FSC kodą galima įsigyti kartu su žemėlapiais iš BMW arba patikimų tiekėjų.Svarbu: FSC kodas paprastai galioja tik konkrečiai žemėlapio versijai ir tipui (pvz., Europe Premium 2025-1). Bandant įdiegti žemėlapius su netinkamu kodu, procesas nepavyks.
- Diegimas automobilyje:
- Įjunkite automobilio degimą (variklio užvesti nebūtina, bet rekomenduojama, ypač jei akumuliatorius nėra naujas, nes procesas gali užtrukti).
- Įkiškite paruoštą USB atmintinę į automobilio USB jungtį (dažniausiai porankyje arba prie pavarų svirties).
- Sistema turėtų automatiškai aptikti naujus žemėlapius USB atmintinėje ir pasiūlyti pradėti atnaujinimą. Jei ne, gali tekti rankiniu būdu eiti į Navigacijos nustatymus ir pasirinkti "Update map".
- Sistema paprašys įvesti FSC aktyvinimo kodą (jei jis reikalingas jūsų sistemai ir atnaujinimo tipui). Įveskite jį naudodami iDrive valdiklį.
- Prasidės žemėlapių kopijavimas į automobilio kietąjį diską. Procesas gali užtrukti nuo 30 minučių iki kelių valandų, priklausomai nuo sistemos greičio ir žemėlapio dydžio. Šio proceso metu galite naudotis automobiliu, navigacija laikinai neveiks arba veiks su senais duomenimis, kol atnaujinimas nebus baigtas. Svarbu neištraukti USB atmintinės ir neišjungti degimo ilgam laikui, kol procesas nebaigtas. Sistema paprastai leidžia pertraukti procesą ir jį tęsti vėliau.
- Užbaigus atnaujinimą, sistema informuos apie sėkmingą diegimą. Rekomenduojama perkrauti iDrive sistemą (palaikius nuspaustą garso reguliavimo mygtuką apie 30 sekundžių), kad nauji žemėlapiai būtų visiškai įkelti.
2. Atnaujinimas per Oro Sąsają (Over-The-Air - OTA)
Šis metodas prieinamas naujesnėms sistemoms (kai kurios NBT Evo ID5/ID6 versijos, BMW Operating System 7 ir naujesnės) su aktyvia ConnectedDrive prenumerata, apimančia žemėlapių atnaujinimus.
Privalumai:
- Patogumas: Nereikia USB atmintinės ar kompiuterio. Atnaujinimai vyksta automatiškai fone.
- Dažnumas: OTA atnaujinimai dažnai būna daliniai ir dažnesni, apimantys tik pasikeitusius regionus ar duomenis, todėl informacija išlieka aktualesnė.
Procesas:
- Automobilis, turintis aktyvią SIM kortelę ir atitinkamą ConnectedDrive paslaugą, automatiškai atsisiunčia žemėlapių atnaujinimus, kai jie tampa prieinami jūsų "namų" regionui (paprastai šaliai, kurioje automobilis registruotas).
- Atsisiuntus duomenis, sistema pasiūlo įdiegti atnaujinimą. Paprastai tai galima padaryti stovint vietoje, procesas trunka trumpiau nei pilnas USB atnaujinimas (pvz., 15-30 minučių).
- Patvirtinus diegimą, sistema atnaujina žemėlapius. FSC kodas šiuo atveju nereikalingas, nes licencija patvirtinama per ConnectedDrive paskyrą.
Apribojimai:
- OTA būdu paprastai atnaujinamas tik vienas pasirinktas regionas (pvz., Lietuva ir kaimyninės šalys). Norint atnaujinti visos Europos ar kito didelio regiono žemėlapius, dažniausiai vis tiek reikalingas pilnas atnaujinimas per USB.
- Funkcija priklauso nuo aktyvios ConnectedDrive prenumeratos. Pasibaigus jos galiojimui, OTA atnaujinimai nutrūksta.
- Reikalingas stabilus mobilusis ryšys duomenims atsisiųsti.
Žemėlapių Versijos ir Tipai
BMW žemėlapiai skirstomi pagal regionus ir sistemos tipą. Pavadinimai gali šiek tiek kisti, bet dažniausiai naudojamos šios struktūros:
- Regionas: Europe, North America, Australia/New Zealand ir kt.
- Sistemos Tipas/Karta:
- Premium: Paprastai skirta CIC sistemoms.
- Move: Taip pat CIC sistemoms, bet dažniau bazinėms versijoms su mažesniu ekranu.
- Motion: Skirta CIC Mid sistemoms (dažnai verslas navigacija).
- NEXT: Skirta NBT sistemoms.
- ROUTE: Skirta NBT Evo sistemoms su tam tikromis specifikacijomis (dažnai Business navigacija).
- EVO: Skirta NBT Evo ID5/ID6 sistemoms (Professional navigacija).
- Live: Skirta BMW Operating System 7 (MGU) sistemoms (Live Cockpit Professional).
- Way: Skirta naujesnėms Business navigacijos versijoms (pvz., Live Cockpit Plus).
- Metai ir Leidimo Numeris: Pvz., "2025-1", "2025-2". Paprastai per metus išleidžiami 1-2 pilni žemėlapių atnaujinimai per USB ir keli mažesni OTA atnaujinimai. Numeris "-1" dažniausiai reiškia pirmąjį metų pusmetį, "-2" – antrąjį. Svarbu suprasti, kad žemėlapių duomenys atspindi situaciją keli mėnesiai iki išleidimo datos dėl duomenų surinkimo, apdorojimo ir testavimo laiko. Todėl "2025-1" versija greičiausiai atspindės 2024 metų pabaigos kelių tinklą.
Pavyzdžiui, pilnas pavadinimas galėtų būti "Road Map EUROPE Live 2025-1" arba "Road Map Europe NEXT 2025-2". Būtina pasirinkti tiksliai jūsų sistemai ir regionui skirtą versiją.
Kodėl Svarbu Atnaujinti Žemėlapius? Argumentai Už
Nors kai kuriems vairuotojams gali kilti klausimas, ar verta investuoti laiką ir kartais pinigus į žemėlapių atnaujinimą, ypač kai yra išmanieji telefonai su Google Maps ar Waze, integruotos sistemos atnaujinimas turi svarių privalumų:
- Tikslumas ir Efektyvumas: Naujausi žemėlapiai apima naujai nutiestus kelius, aplinkkelius, tiltus, tunelius, pasikeitusias eismo kryptis ir greičio apribojimus. Tai leidžia sistemai planuoti optimaliausius ir greičiausius maršrutus, taupant laiką ir degalus. Senesni žemėlapiai gali nuvesti į neegzistuojančius kelius, akligatvius arba siūlyti neefektyvius maršrutus per miestų centrus, kai yra nauji aplinkkeliai.
- Lankytinų Vietų (POI) Duomenų Bazė: Atnaujinimai papildo ir koreguoja informaciją apie degalines, įkrovimo stoteles elektromobiliams (ypač aktualu!), restoranus, viešbučius, parduotuves, bankomatus ir kitus svarbius objektus. Tai ypač naudinga keliaujant nepažįstamose vietovėse.
- Suderinamumas su Realaus Laiko Eismo Informacija (RTTI): Nors RTTI duomenys gaunami realiu laiku, jų efektyvumas priklauso nuo tikslaus pagrindinio žemėlapio. Jei žemėlapis senas ir neatitinka realios kelių struktūros, RTTI informacija apie spūstis ar kelio darbus gali būti rodoma netiksliai arba sistema negalės pasiūlyti tinkamo apvažiavimo. Naujausios BMW sistemos su debesijos technologija naudoja itin detalią RTTI, įskaitant informaciją apie spūstis konkrečiose eismo juostose, tačiau tam reikalingas tikslus pagrindas.
- Saugumas: Atnaujinti greičio apribojimai, informacija apie pavojingus posūkius ar kitus įspėjimus gali prisidėti prie saugesnio vairavimo. Kai kurios sistemos naudoja žemėlapio duomenis adaptyvios greičio palaikymo sistemos (ACC) ar numatančiojo vairavimo asistentų veikimui.
- Funkcionalumo Patobulinimai: Kartu su žemėlapiais kartais atnaujinamos ir pačios navigacijos funkcijos – pvz., paieškos algoritmai, adreso įvedimo būdai (kaip minėta galimybė rinktis tarp vieno paieškos laukelio ir tradicinio įvedimo OS 7 sistemose), balso komandų atpažinimas, maršruto pateikimo grafika.
- Integracija su Automobiliu: Skirtingai nuo telefono programėlių, integruota sistema naudoja automobilio GPS anteną (paprastai tikslesnę nei telefono), giroskopus ir greičio daviklius, kad užtikrintų tikslią vietos nustatymą net ir praradus GPS signalą (pvz., tuneliuose). Ji taip pat integruota su Head-Up Display (HUD) ir prietaisų skydeliu, rodydama nuorodas tiesiai vairuotojo akių lygyje.
Oficialūs ir Neoficialūs Atnaujinimo Šaltiniai: Rizikos ir Naudos
Renkantis, kaip ir iš kur gauti žemėlapių atnaujinimus bei FSC kodus, vairuotojai susiduria su pasirinkimu tarp oficialių BMW kanalų ir įvairių trečiųjų šalių pasiūlymų internete.
Oficialūs Šaltiniai (BMW ConnectedDrive portalas, BMW atstovybės):
- Privalumai: Garantuotas suderinamumas, naujausi ir teisingi duomenys, legali programinė įranga, techninė pagalba iš BMW, nėra rizikos įdiegti kenkėjišką programinę įrangą, FSC kodai yra tikri ir sugeneruoti konkrečiam VIN. Naujesniems automobiliams žemėlapių atnaujinimai dažnai įeina į ConnectedDrive paketus keleriems metams.
- Trūkumai: Gali būti brangesni nei neoficialūs pasiūlymai, ypač pasibaigus nemokamam atnaujinimų periodui.
Neoficialūs Šaltiniai (Interneto forumai, skelbimų portalai, neaiškios reputacijos pardavėjai):
- Privalumai: Dažniausiai gerokai žemesnė kaina tiek už žemėlapių failus, tiek už FSC kodus (kartais siūlomi "viso gyvenimo" kodai, kas oficialiai neegzistuoja ir dažniausiai yra programišių sugeneruoti kodai).
- Trūkumai ir Rizikos:
- Netinkami arba pasenę duomenys: Galite gauti ne naujausią versiją arba versiją, skirtą kitam regionui ar sistemai.
- Sugadinti failai: Atsisiųsti failai gali būti pažeisti, todėl diegimas nepavyks.
- Kenkėjiška programinė įranga (Malware): Yra rizika, kad kartu su žemėlapiais į automobilio sistemą pateks virusų ar kitų kenkėjų, kurie gali sutrikdyti jos veikimą ar net pažeisti valdymo blokus.
- Netikri FSC kodai: Neoficialiai generuoti kodai gali neveikti arba nustoti veikti po sistemos atnaujinimo. Kai kuriais atvejais bandymas panaudoti netikrą kodą gali užblokuoti atnaujinimo funkciją.
- Garantijos praradimas: Jei dėl neoficialių atnaujinimų kils problemų su navigacijos ar visa informacine sistema, BMW gali atsisakyti vykdyti garantinius įsipareigojimus.
- Teisinės problemos: Piratinės programinės įrangos naudojimas yra nelegalus.
- Sistemos "užlaužimas" (Bricking): Nors reta, bet yra tikimybė, kad netinkamas atnaujinimas gali sugadinti pagrindinį automobilio kompiuterį (head unit), kurio keitimas yra labai brangus.
Išvada aiški: Nors pagunda sutaupyti gali būti didelė, rizika, susijusi su neoficialiais šaltiniais, yra per didelė. Automobilio informacinė sistema yra sudėtingas ir brangus komponentas, todėl eksperimentuoti su nepatikrintais failais ar kodais yra labai neapdairu.Rekomenduojama visada naudotis oficialiais BMW kanalais žemėlapių atnaujinimams ir FSC kodams gauti.
Technologinė Evoliucija ir Ateities Perspektyvos
BMW navigacijos sistemos nuėjo ilgą kelią nuo paprastų krypčių rodymo iki sudėtingų, su debesija susietų vairavimo asistentų. Šios evoliucijos pagrindas – nuolatinis technologijų tobulinimas:
- Duomenų Šaltiniai: Anksčiau žemėlapiai buvo kuriami remiantis kartografinių įmonių (pvz., Navteq, dabar HERE Technologies, arba Tele Atlas, dabar TomTom) duomenimis, surinktais specialiais automobiliais. Dabar vis dažniau naudojami ir anonimizuoti duomenys iš pačių BMW automobilių (pvz., apie vidutinį greitį tam tikrose atkarpose, staigius stabdymus), palydovinės nuotraukos, bendruomenės pranešimai ir kiti šaltiniai, leidžiantys greičiau reaguoti į pokyčius.
- Debesijos Integracija: Naujausios sistemos (ypač OS 7 ir naujesnės) vis daugiau skaičiavimų atlieka debesijoje. Tai leidžia:
- Greitesnį maršruto skaičiavimą: Sudėtingi algoritmai, vertinantys daugybę kintamųjų (istorinius duomenis, realaus laiko eismą, prognozes), veikia galinguose serveriuose.
- Dinamiškesnį maršruto keitimą: Sistema gali aktyviau reaguoti į besikeičiančią eismo situaciją ir pasiūlyti alternatyvų maršrutą.
- "Mokymąsi": Sistema gali analizuoti jūsų dažniausiai važiuojamus maršrutus ir įpročius, kad pasiūlytų labiau personalizuotus kelionės tikslus ar išvykimo laikus.
- Hibridinę navigaciją: Net jei prarandamas ryšys su debesija, sistema gali naudoti lokaliai saugomus žemėlapius.
- Dirbtinis Intelektas (AI): Ateityje AI vaidmuo navigacijoje tik didės – nuo dar tikslesnių eismo prognozių iki gebėjimo numatyti vairuotojo poreikius ar net pasiūlyti lankytinas vietas pakeliui, atsižvelgiant į jo pomėgius.
- Papildytosios Realybės (AR) Navigacija: Kai kurios aukščiausios klasės sistemos jau pradeda naudoti AR elementus, pvz., rodydamos navigacijos rodykles tiesiai ant vaizdo iš priekinės kameros, projektuojamo centriniame ekrane. Tai padeda lengviau orientuotis sudėtingose sankryžose.
- V2X (Vehicle-to-Everything) Komunikacija: Ateityje automobiliai galės tiesiogiai keistis informacija tarpusavyje ir su kelių infrastruktūra (pvz., šviesoforais) apie pavojus, eismo sąlygas ar laisvas parkavimo vietas, kas dar labiau patobulins navigacijos tikslumą ir saugumą.
Ši technologinė pažanga reiškia, kad navigacijos sistema tampa ne tik įrankiu nuvykti iš taško A į tašką B, bet ir visapusišku vairavimo partneriu, integruotu į platesnę automobilio ir skaitmeninę ekosistemą. Reguliarus programinės įrangos ir žemėlapių atnaujinimas yra būtina sąlyga norint išnaudoti visą šių sistemų potencialą ir užtikrinti sklandžią, efektyvią bei saugią kelionę.
Tags:
Panašūs įrašai:
- Kaip Atnaujinti Automobilio Navigaciją: Žingsnis po Žingsnio Vadovas
- Kaip atnaujinti automobilio navigaciją: patarimai ir gudrybės
- Viskas, Ką Reikia Žinoti Apie Navigacijos Diskus Automobiliams: Vadovas Pirkėjui
- Naudoti automobiliai Gariūnuose: patarimai perkant ir kainos
- Kelių transporto kodekso 29 straipsnis: kas numatyta?