Vairo stiprintuvas (VS) yra esminė šiuolaikinio automobilio dalis, palengvinanti vairavimą ir ypač manevravimą mažais greičiais. Jis leidžia vairuotojui be didelių pastangų pasukti vairą, ypač stovint vietoje ar važiuojant lėtai. VS sistemos būna įvairių tipų, tačiau dažniausiai naudojami hidrauliniai stiprintuvai, kuriems reikalingas specialus skystis.

Kas yra vairo stiprintuvo skystis ir kam jis reikalingas?

Vairo stiprintuvo skystis yra hidraulinis skystis, kuris perduoda jėgą nuo vairo siurblio iki vairo mechanizmo. Jis atlieka keletą svarbių funkcijų:

  • Jėgos perdavimas: Pagrindinė funkcija – perduoti jėgą, leidžiančią lengvai pasukti vairą.
  • Sistemos tepimas: Skystis tepa visus VS sistemos komponentus, mažindamas trintį ir dėvėjimąsi.
  • Sistemos aušinimas: Skystis padeda aušinti sistemą, nes veikimo metu ji gali įkaisti.
  • Apsauga nuo korozijos: Skystis apsaugo metalines sistemos dalis nuo korozijos.

Ar galima važiuoti be vairo stiprintuvo skysčio?

Trumpas atsakymas – teoriškai taip, bet labai nerekomenduojama. Automobilis be vairo stiprintuvo skysčio vis dar gali važiuoti, tačiau vairavimas taps itin sunkus ir pavojingas. Štai kodėl:

  • Žymiai padidėjęs vairo pasukimo sunkumas: Vairuoti automobilį be VS skysčio bus labai sunku, ypač manevruojant mažais greičiais arba parkuojantis. Reikės daug daugiau jėgos, kad pasuktumėte vairą.
  • Padidėjęs pavojus avarinei situacijai: Staigaus manevro atlikimas taps sudėtingesnis ir lėtesnis, o tai gali padidinti avarijos riziką.
  • VS sistemos pažeidimas: Važiavimas be skysčio gali sugadinti vairo siurblį ir kitus sistemos komponentus dėl padidėjusios trinties ir perkaitimo. Šis remontas gali būti brangus.

Pasekmės važiuojant be vairo stiprintuvo skysčio

Važiavimas automobiliu be vairo stiprintuvo skysčio gali sukelti įvairias pasekmes:

  • Vairo siurblio gedimas: Pagrindinė pasekmė – vairo siurblio gedimas. Siurblys yra skirtas veikti su skysčiu, kuris suteikia tepimą ir aušinimą. Be skysčio siurblys greitai susidėvi ir gali sugesti. Naujo siurblio įsigijimas ir montavimas gali būti brangus.
  • Vairo mechanizmo pažeidimas: Be tinkamo tepimo vairo mechanizmas taip pat gali būti pažeistas. Tai gali reikšti dar brangesnį remontą.
  • Padidėjęs vairo kolonėlės dėvėjimasis: Padidėjęs sunkumas sukant vairą be stiprintuvo skysčio apkrauna vairo kolonėlę, skatindamas greitesnį jos dėvėjimąsi.
  • Pavojus saugumui: Kaip minėta anksčiau, sunkumas valdant automobilį be vairo stiprintuvo skysčio gali sukelti pavojingas situacijas kelyje, ypač staigaus manevravimo atveju.

Kodėl gali trūkti vairo stiprintuvo skysčio?

Yra keletas priežasčių, kodėl gali trūkti vairo stiprintuvo skysčio:

  • Nutekėjimas: Dažniausia priežastis – nutekėjimas sistemoje. Nutekėjimas gali atsirasti žarnose, jungtyse, siurblyje arba pačiame vairo mechanizme.
  • Natūralus sunaudojimas: Kai kuriais atvejais skystis gali natūraliai sunaudotis per ilgą laiką, ypač senesniuose automobiliuose.
  • Netinkamas skysčio tipas: Naudojant netinkamą skysčio tipą, jis gali greičiau degraduoti arba nutekėti.

Ką daryti, jei trūksta vairo stiprintuvo skysčio?

Jei pastebėjote, kad trūksta vairo stiprintuvo skysčio, svarbu nedelsiant imtis veiksmų:

  • Patikrinkite skysčio lygį: Atidarykite vairo stiprintuvo skysčio bakelį ir patikrinkite skysčio lygį. Jei jis žemas, papildykite iki rekomenduojamo lygio. Svarbu naudoti tinkamą skysčio tipą, nurodytą automobilio savininko vadove.
  • Apžiūrėkite sistemą dėl nutekėjimų: Apžiūrėkite žarnas, jungtis, siurblį ir vairo mechanizmą, ar nėra nutekėjimų. Jei aptinkate nutekėjimą, kuo greičiau kreipkitės į mechaniką, kad jis būtų pašalintas.
  • Nevažiuokite tolimus atstumus: Jei įmanoma, nevažiuokite tolimus atstumus, kol nebus pašalintas skysčio trūkumas. Važiavimas su žemu skysčio lygiu gali pažeisti sistemą.
  • Kreipkitės į specialistą: Jei nesate tikri, kaip patikrinti ir papildyti skystį arba jei pastebėjote nutekėjimą, geriausia kreiptis į kvalifikuotą mechaniką.

Vairo stiprintuvo skysčio keitimas

Kaip ir bet kuris kitas automobilio skystis, vairo stiprintuvo skystis turi būti periodiškai keičiamas. Reguliarus keitimas padeda užtikrinti optimalų sistemos veikimą ir prailgina jos tarnavimo laiką.

  • Keitimo intervalas: Rekomenduojamas keitimo intervalas priklauso nuo automobilio modelio ir gamintojo rekomendacijų. Paprastai jis svyruoja nuo 50 000 iki 100 000 kilometrų arba kas 2-3 metus.
  • Kaip pakeisti skystį: Skysčio keitimas gali būti atliekamas savarankiškai, jei turite tinkamų įrankių ir žinių, arba galite kreiptis į mechaniką. Procesas apima seno skysčio pašalinimą ir naujo skysčio įpylimą.
  • Tinkamo skysčio pasirinkimas: Svarbu naudoti tinkamą skysčio tipą, atitinkantį jūsų automobilio gamintojo specifikacijas. Netinkamas skystis gali pažeisti sistemą.

Alternatyvos hidrauliniam vairo stiprintuvui

Nors hidrauliniai vairo stiprintuvai yra labiausiai paplitę, egzistuoja ir kitos technologijos:

  • Elektrinis vairo stiprintuvas (EPS): EPS sistemos naudoja elektros variklį, o ne hidraulinį siurblį, kad padėtų vairuoti. EPS sistemos yra efektyvesnės ir leidžia reguliuoti stiprinimo lygį priklausomai nuo greičio.
  • Elektrohidraulinis vairo stiprintuvas (EHPS): EHPS sistemos naudoja elektrinį siurblį, kuris tiekia hidraulinį skystį į vairo mechanizmą. Tai yra hibridinė sistema, sujungiantis hidraulinių ir elektrinių sistemų privalumus.

Dažniausiai pasitaikantys vairo stiprintuvo gedimai

Be skysčio trūkumo, yra ir kitų gedimų, kurie gali paveikti vairo stiprintuvo sistemą:

  • Siurblio gedimas: Siurblys gali sugesti dėl nusidėvėjimo, perkaitimo arba užteršimo. Gedus siurbliui, vairas tampa sunkus, o iš siurblio gali girdėtis triukšmas.
  • Žarnų pažeidimas: Žarnos gali įtrūkti arba atsilaisvinti, sukeldamos skysčio nutekėjimą.
  • Vairo mechanizmo gedimas: Vairo mechanizmas gali sugesti dėl nusidėvėjimo arba korozijos. Gedus mechanizmui, vairas gali tapti laisvas arba strigti.

Prevenciniai patarimai

Norint išvengti problemų su vairo stiprintuvu, rekomenduojama laikytis šių patarimų:

  • Reguliariai tikrinkite skysčio lygį: Patikrinkite skysčio lygį bent kartą per mėnesį ir papildykite, jei reikia.
  • Naudokite tinkamą skystį: Naudokite tik tą skysčio tipą, kurį rekomenduoja automobilio gamintojas.
  • Laiku keiskite skystį: Laikykitės gamintojo rekomenduojamo keitimo intervalo.
  • Venkite ekstremalių vairavimo sąlygų: Venkite staigaus vairo sukiojimo ir ilgalaikio vairo laikymo ekstremalioje padėtyje.
  • Reguliariai tikrinkite sistemą: Reguliariai tikrinkite sistemą pas mechaniką, ar nėra nutekėjimų ir kitų problemų.

Apibendrinant, nors teoriškai įmanoma važiuoti be vairo stiprintuvo skysčio, tai yra labai nerekomenduojama dėl padidėjusio vairavimo sunkumo, pavojaus saugumui ir galimos sistemos pažeidimo. Reguliarus skysčio lygio patikrinimas, tinkamo skysčio naudojimas ir periodiškas keitimas padės užtikrinti optimalų vairo stiprintuvo veikimą ir prailgins jo tarnavimo laiką.

Tags:

Panašūs įrašai: