Volkswagen (VW) automobiliuose, kaip ir daugelyje šiuolaikinių transporto priemonių, variklio tepalo lygio stebėsena yra gyvybiškai svarbi ilgaamžiam ir patikimam variklio darbui užtikrinti. Viena iš pagrindinių šios sistemos dalių yra tepalo lygio daviklis. Nors kartais painiojamas su tepalo slėgio davikliu, jo funkcija yra kitokia, bet ne mažiau svarbi. Šiame straipsnyje detaliai nagrinėsime VW tepalo lygio daviklio veikimo principus, dažniausiai pasitaikančius gedimus, jų simptomus, diagnostikos metodus bei keitimo procesą, pereidami nuo specifinių detalių prie bendresnio konteksto.
Kas yra VW tepalo lygio daviklis ir kokia jo funkcija?
VW tepalo lygio daviklis yra elektroninis komponentas, paprastai montuojamas variklio karteryje (tepalo dugninėje), kurio pagrindinė užduotis – matuoti variklio alyvos kiekį ir perduoti šią informaciją automobilio borto kompiuteriui arba tiesiogiai į prietaisų skydelį. Jo tikslas yra laiku įspėti vairuotoją apie kritiškai žemą tepalo lygį, kuris galėtų sukelti nepakankamą variklio tepimą ir, ilgainiui, rimtus mechaninius pažeidimus ar net visišką variklio gedimą.
Svarbu atskirti: Tepalo lygio daviklis matuoja alyvoskiekį karteryje, tuo tarpu tepalo slėgio daviklis (arba jungiklis) matuoja tepimo sistemoje cirkuliuojančios alyvosslėgį. Abu šie parametrai yra kritiniai, tačiau jų davikliai yra skirtingi komponentai su skirtingomis funkcijomis ir gedimų simptomais. Įspėjimas apie žemą tepalo lygį paprastai būna geltonos spalvos lemputė ar pranešimas, o įspėjimas apie žemą tepalo slėgį – raudonos spalvos, reikalaujantis nedelsiant sustoti.
Kaip veikia VW tepalo lygio daviklis?
Volkswagen automobiliuose dažniausiai naudojamiterminio principo tepalo lygio davikliai. Šių daviklių veikimas pagrįstas šilumos išsklaidymo skirtumu ore ir alyvoje.
Terminio daviklio veikimo principas:
Daviklyje yra kaitinimo elementas ir temperatūros jutiklis (arba vienas elementas atlieka abi funkcijas). Kai daviklis yra paniręs į alyvą, alyva efektyviai aušina kaitinimo elementą. Kai tepalo lygis nukrenta ir daviklio jutiklinė dalis atsiduria ore, oras šilumą išsklaido daug prasčiau nei alyva. Dėl to kaitinimo elemento (arba šalia esančio jutiklio) temperatūra pakyla. Elektroninė daviklio schema fiksuoja šį temperatūros pokytį (arba tam tikrą temperatūros pasiekimą per nustatytą laiką) ir siunčia atitinkamą signalą į variklio valdymo bloką (ECU) arba tiesiai į prietaisų skydelį. ECU interpretuoja signalą ir, jei reikia, aktyvuoja įspėjamąją lemputę ar pranešimą.Kai kuriuose modernesniuose VW modeliuose, ypač tuose su "LongLife" techninės priežiūros intervalais, gali būti naudojami sudėtingesni davikliai, kurie ne tik matuoja lygį, bet ir gali teikti informaciją apie tepalo temperatūrą ar netgi netiesiogiai vertinti tepalo kokybę (degradaciją) per jo šilumines ar elektrines savybes. Tokie davikliai dažnai vadinami TOLS (Thermal Oil Level Sensor) ir jų signalas yra sudėtingesnis, dažnai perduodamas skaitmeniniu būdu (pvz., per LIN magistralę).
Rečiau VW grupės automobiliuose gali pasitaikyti ir kitokio tipo daviklių, pavyzdžiui, ultragarsinių, kurie matuoja atstumą iki tepalo paviršiaus ultragarso bangomis, arba senesnėse sistemose – plūdinių, kur mechaninė plūdė keičia elektrinę varžą priklausomai nuo tepalo lygio. Tačiau dominuojantis tipas yra terminis.
Dažniausi VW tepalo lygio daviklio gedimai ir jų simptomai
Tepalo lygio davikliai, kaip ir bet kuris elektroninis komponentas, veikiamas aukštos temperatūros, vibracijų ir agresyvios cheminės aplinkos (alyva, degimo produktai), yra linkę gesti. Dažniausi gedimai ir jų požymiai:
- Klaidingas įspėjimas apie žemą tepalo lygį: Tai pats dažniausias simptomas. Prietaisų skydelyje užsidega geltona tepalo lygio lemputė arba pasirodo pranešimas "Check oil level" / "Oil sensor workshop!", nors patikrinus matuokle (šaltam varikliui, ant lygaus paviršiaus) tepalo lygis yra normalus. Tai gali būti labai erzinantis gedimas.
- Įspėjimo nebuvimas esant realiai žemam tepalo lygiui: Tai pavojingiausias gedimo tipas. Daviklis nesuveikia, kai tepalo lygis iš tiesų yra per žemas. Vairuotojas negauna įspėjimo ir rizikuoja važinėti su nepakankamu tepalo kiekiu, kas gali lemti rimtą variklio pažeidimą. Dėl šios priežasties, net jei daviklis veikia, rekomenduojama periodiškai tikrinti tepalo lygį rankiniu būdu naudojant matuoklę.
- Nepastovus įspėjimas: Įspėjamoji lemputė ar pranešimas tai atsiranda, tai dingsta be aiškios priežasties, net jei tepalo lygis yra stabilus. Tai gali rodyti prastą kontaktą jungtyje, pažeistus laidus arba vidinį daviklio gedimą.
- Gedimo kodo (DTC) įrašymas variklio valdymo bloke: Sugedus davikliui ar jo grandinei, ECU dažnai įrašo specifinį gedimo kodą (pvz., susijusį su tepalo lygio/temperatūros daviklio grandine, signalu). Šį kodą galima nuskaityti naudojant diagnostikos įrangą (OBD-II skenerį).
- Specifinis pranešimas apie daviklio gedimą: Kai kuriose VW sistemose gali pasirodyti tiesioginis pranešimas, nurodantis būtent tepalo lygio daviklio gedimą (pvz., "Oil level sensor fault").
Galimos gedimų priežastys:
- Vidinis daviklio gedimas: Dažniausia priežastis. Gali sugesti kaitinimo elementas, temperatūros jutiklis, vidinė elektroninė schema. Tai gali nutikti dėl senėjimo, temperatūrinių svyravimų, gamyklinio broko.
- Užterštumas: Ant daviklio jutiklinės dalies susikaupusios nuosėdos, degėsiai ar tirštas, senas tepalas gali sutrikdyti normalų šilumos perdavimą ir sukelti klaidingus parodymus. Tai ypač aktualu, jei nesilaikoma tepalų keitimo intervalų ar naudojama nekokybiška alyva.
- Laidų pažeidimai: Laidai, einantys į daviklį, yra veikiami karščio, vibracijų, drėgmės ir mechaninio poveikio. Gali atsirasti izoliacijos pažeidimų, trumpų jungimų (į masę arba tarp laidų), laidų nutrūkimų. Dažnai pažeidžiama vieta yra arti paties daviklio jungties arba ten, kur laidai lankstosi ar trinasi.
- Jungties problemos: Daviklio elektros jungtis gali oksiduotis, užsiteršti purvu ar alyva, prarasti gerą kontaktą dėl vibracijų. Tai sukelia nestabilų signalą arba visišką jo nebuvimą.
- Variklio valdymo bloko (ECU) problemos: Nors tai reta priežastis, kartais problema gali būti ne pačiame daviklyje ar laiduose, o ECU, kuris neteisingai interpretuoja gaunamą signalą arba turi gedimų signalo apdorojimo grandinėje.
VW tepalo lygio daviklio diagnostika ir patikra
Įtarus tepalo lygio daviklio gedimą, būtina atlikti sistemingą diagnostiką, kad būtų nustatyta tikroji problemos priežastis ir išvengta nereikalingo dalių keitimo.
1. Pradinė patikra (privaloma!):
- Faktinio tepalo lygio patikrinimas: Tai pats pirmas ir svarbiausias žingsnis. Pastatykite automobilį ant lygaus paviršiaus, išjunkite variklį ir palaukite bent 5-10 minučių, kad tepalas subėgtų į karterį. Ištraukite tepalo matuoklę, nuvalykite ją, įkiškite atgal iki galo, vėl ištraukite ir patikrinkite lygį. Jis turi būti tarp MIN ir MAX žymių. Jei lygis per žemas – papildykite iki normos ir stebėkite, ar įspėjimas dingo. Jei lygis normalus, o įspėjimas dega – problema greičiausiai yra daviklyje arba jo grandinėje.
- Vizuali apžiūra: Apžiūrėkite patį daviklį (jei lengvai prieinamas), jo korpusą dėl mechaninių pažeidimų ar alyvos nuotėkių pro sandariklį. Atidžiai patikrinkite laidus, einančius į daviklį – ieškokite nutrūkusių, prasitrynusių, apdegusių ar kitaip pažeistų laidų. Patikrinkite jungties būklę – ar ji švari, sausa, ar kontaktai neoksidavę, ar jungtis tvirtai užfiksuota.
2. Diagnostika naudojant įrangą:
- OBD-II skenavimas: Prijunkite diagnostikos skenerį prie automobilio OBD-II jungties ir nuskaitykite variklio valdymo bloko (ir kartais prietaisų skydelio) klaidų kodus. Ieškokite kodų, susijusių su tepalo lygio davikliu (pvz., P250A, P250B, P250C, P250D, P250F ar kiti specifiniai VW kodai). Klaidos kodas gali nurodyti problemos pobūdį (pvz., "signal too low", "signal too high", "circuit malfunction", "implausible signal"). Užsirašykite rastus kodus tolimesnei analizei. Taip pat patikrinkite "live data" (realiu laiku rodomus parametrus), jei skeneris leidžia matyti tepalo lygio daviklio signalą ar būseną.
- Multimetro naudojimas: Jei turite techninių žinių ir automobilio elektros schemą, galite patikrinti daviklio elektros grandinę multimetru. Tam reikės atjungti daviklio jungtį.
- Maitinimo ir įžeminimo tikrinimas: Įjungus degimą (variklis išjungtas), patikrinkite, ar į daviklio jungtį ateina maitinimo įtampa (paprastai +12V arba +5V, priklausomai nuo sistemos) ir ar yra geras įžeminimas (masė). Tikslios įtampos ir kontaktų numeriai priklauso nuo konkretaus VW modelio ir variklio – būtina remtis technine dokumentacija.
- Signalo laido tikrinimas: Priklausomai nuo daviklio tipo, signalo laidas gali turėti tam tikrą įtampą arba varžą. Kai kuriems terminiams davikliams galima pamatuoti vidinę varžą (ji gali keistis priklausomai nuo temperatūros). Sudėtingesnių daviklių (pvz., su LIN magistrale) signalo patikrinti multimetru gali būti neįmanoma arba labai sudėtinga – tam reikėtų osciloskopo.
- Laidų vientisumo tikrinimas: Galima patikrinti laidų vientisumą (continuity) nuo daviklio jungties iki ECU jungties (ar kito taško pagal schemą). Taip pat svarbu patikrinti, ar nėra trumpo jungimo tarp laidų arba į masę/maitinimą.
- Osciloskopo naudojimas: Sudėtingesniems davikliams, ypač tiems, kurie perduoda skaitmeninį signalą (pvz., PWM arba per LIN/CAN magistralę), osciloskopas yra geriausias įrankis signalo analizei. Jis leidžia vizualiai matyti signalo formą ir įvertinti, ar daviklis veikia ir ar signalas nėra iškraipytas.
Dažnos klaidos diagnozuojant:
- Neatlikus pirminio faktinio tepalo lygio patikrinimo matuokle ir iškart puolant keisti daviklį.
- Painiojant tepalo lygio daviklio įspėjimą su tepalo slėgio įspėjimu.
- Koncentruojantis tik į patį daviklį ir neįvertinant laidų bei jungties būklės.
- Keičiant daviklį remiantis tik klaidos kodu, neatlikus papildomų patikrų (kartais kodą gali sukelti trumpalaikis sutrikimas ar kita problema).
- Naudojant netinkamus diagnostikos metodus arba neturint reikiamos techninės informacijos (schemų, parametrų) konkrečiam modeliui.
VW tepalo lygio daviklio keitimas
Jei diagnostika patvirtino, kad tepalo lygio daviklis yra sugedęs ir jį reikia keisti, šį darbą galima atlikti patiems, turint reikiamus įrankius ir šiek tiek techninių įgūdžių, arba patikėti servisui.
1. Pasiruošimas:
- Reikalingi įrankiai ir medžiagos: Raktų komplektas (gali prireikti galvučių, šešiakampių raktų), atsuktuvas, talpa senai alyvai surinkti (apie 5-7 litrų), naujas tepalo lygio daviklis (įsitikinkite, kad kodas atitinka jūsų automobilio modelį ir variklį), naujas daviklio sandarinimo žiedas (jei jis keičiamas atskirai), naujas variklio tepalas (tinkamos specifikacijos ir kiekio pagal gamintojo reikalavimus), naujas tepalo filtras (rekomenduojama keisti kartu su tepalu), skudurai, pirštinės, galbūt automobilio pakėlėjas ir stovai saugiam darbui po automobiliu.
- Sauga: Darbus atlikite ant lygaus paviršiaus. Įsitikinkite, kad variklis yra pakankamai atvėsęs, kad nenusidegintumėte. Jei kelsite automobilį, naudokite patikimą keltuvą ir saugos stovus – niekada nedirbkite po automobiliu, paremtu tik domkratu! Dėl saugumo galima atjungti akumuliatoriaus neigiamą gnybtą, ypač dirbant su elektros jungtimis.
- Naujo daviklio parinkimas: Labai svarbu pasirinkti tinkamą daviklį. Geriausia naudoti originalų (OEM) VW daviklį arba aukštos kokybės pakaitalą iš žinomo gamintojo (pvz., Hella, Bosch, Febi Bilstein). Pigesni nežinomų gamintojų davikliai gali veikti netiksliai arba greitai sugesti. Įsitikinkite, kad dalies kodas tiksliai atitinka jūsų automobiliui skirtą kodą.
2. Keitimo žingsniai (gali šiek tiek skirtis priklausomai nuo modelio):
- Prieiga prie daviklio: Tepalo lygio daviklis dažniausiai yra įsuktas arba prisuktas varžtais prie variklio karterio dugno arba šono. Gali tekti nuimti apatinę variklio apsaugą, kad prie jo prieitumėte.
- Tepalo išleidimas: Kadangi daviklis paprastai yra žemiau tepalo lygio, prieš jį išimant, būtina išleisti variklio alyvą. Atsukite karterio išleidimo varžtą ir surinkite seną alyvą į paruoštą talpą. Išleidus alyvą, užsukite išleidimo varžtą atgal (galbūt su nauja tarpine).
- Senojo daviklio išėmimas: Atjunkite elektros jungtį nuo daviklio. Tada, priklausomai nuo tvirtinimo tipo, atsukite daviklį (jei įsukamas) arba atsukite tvirtinimo varžtus (paprastai 3 varžtai). Išimkite seną daviklį. Būkite pasiruošę, kad gali išbėgti šiek tiek likusios alyvos.
- Montavimo vietos valymas: Kruopščiai nuvalykite vietą ant karterio, kur bus montuojamas naujas daviklis. Įsitikinkite, kad neliko senos tarpinės likučių ar purvo.
- Naujo daviklio įdėjimas: Uždėkite naują sandarinimo žiedą ant naujo daviklio (jei jis tiekiamas atskirai). Įstatykite naują daviklį į vietą ir pritvirtinkite jį – įsukite arba prisukite tvirtinimo varžtus. Priveržkite pagal gamintojo nurodytą sukimo momentą, jei jis žinomas (nepriveržkite per stipriai, ypač jei karteris aliumininis).
- Jungties prijungimas: Prijunkite elektros jungtį prie naujo daviklio. Įsitikinkite, kad ji užsifiksavo tvirtai.
- Tepalo filtro keitimas (rekomenduojama): Kadangi alyva jau išleista, tai puiki proga pakeisti ir tepalo filtrą.
- Naujo tepalo supylimas: Atsukite tepalo užpylimo angos dangtelį variklio viršuje ir supilkite reikiamą kiekį naujos, jūsų automobiliui tinkamos specifikacijos variklio alyvos. Kiekis nurodytas automobilio techninės priežiūros vadove.
- Sistemos patikra: Užsukite tepalo užpylimo dangtelį. Patikrinkite tepalo lygį matuokle. Užveskite variklį ir leiskite jam kelias minutes padirbti tuščiąja eiga. Stebėkite prietaisų skydelį – įspėjimas apie tepalo lygį turėtų užgesti. Patikrinkite, ar nėra alyvos nuotėkio ties nauju davikliu ir tepalo filtru. Išjunkite variklį, palaukite kelias minutes ir dar kartą patikrinkite tepalo lygį matuokle, jei reikia – papildykite. Jei buvo įrašytų gedimo kodų, ištrinkite juos naudojant diagnostikos įrangą.
Susijusios problemos ir prevencija
Tepalo lygio daviklio ilgaamžiškumas ir patikimumas gali priklausyti nuo kelių veiksnių:
- Tepalo kokybė ir keitimo intervalai: Naudojant nekokybišką alyvą arba nesilaikant rekomenduojamų keitimo intervalų, variklyje kaupiasi nuosėdos ir degėsiai. Šios nuosėdos gali aplipti daviklio jutiklinę dalį ir sutrikdyti jo veikimą arba netgi pagreitinti gedimą. Reguliarus tepalų keitimas naudojant VW specifikacijas atitinkančią alyvą yra geriausia prevencija.
- Variklio būklė: Jei variklis turi problemų, pavyzdžiui, į tepalą patenka aušinimo skysčio arba degalų, tai taip pat gali neigiamai paveikti daviklio būklę ir veikimą.
- Laidų ir jungčių būklė: Periodiškai tikrinant variklio skyrių, verta apžiūrėti ir lengvai prieinamus laidus bei jungtis, įskaitant ir tepalo lygio daviklio. Laiku pastebėjus pažeidimus ar oksidaciją, galima išvengti rimtesnių problemų.
- ECU adaptacijų nunulinimas: Kai kuriuose VW modeliuose po tepalo lygio daviklio keitimo gali prireikti per diagnostikos įrangą atlikti tam tikras adaptacijas ar nunulinti išmoktas vertes, kad sistema teisingai atpažintų naują daviklį ir jo parodymus.
- Problema išlieka po keitimo: Jei pakeitus daviklį problema (pvz., klaidingas įspėjimas) išlieka, reikia grįžti prie diagnostikos. Galimos priežastys: netinkamas/brokuotas naujas daviklis, vis dar egzistuojanti problema laiduose ar jungtyje (ši priežastis dažnai pražiūrima), retais atvejais – ECU gedimas.
Bendroji tepalo lygio stebėsenos svarba VW automobiliuose
Tepalo lygio daviklis yra tik viena, nors ir svarbi, variklio tepimo sistemos dalis. Ši sistema yra gyvybiškai svarbi variklio sveikatai.
Variklio tepimo sistemos pagrindai: Pagrindinė tepimo sistemos funkcija – tiekti alyvą visoms judančioms variklio dalims, siekiant sumažinti trintį, aušinti komponentus, apsaugoti nuo korozijos ir pašalinti dilimo produktus bei nešvarumus. Alyvos siurblys paima alyvą iš karterio, per filtrą tiekia ją į pagrindinius kanalus, o iš ten ji patenka į alkūninio veleno guolius, švaistiklius, stūmoklius, paskirstymo velenėlius ir kitus mazgus.
Žemo tepalo lygio pasekmės: Kai tepalo lygis karteryje yra per žemas, alyvos siurblys gali pradėti siurbti orą kartu su alyva arba visiškai prarasti gebėjimą palaikyti reikiamą slėgį. Tai lemia staigų tepimo pablogėjimą. Pasekmės gali būti:
- Padidėjęs judančių dalių dilimas dėl nepakankamos tepimo plėvelės.
- Variklio perkaitimas, nes alyva taip pat atlieka aušinimo funkciją.
- Pažeidimai turbokompresoriui (jei yra), kuris yra ypač jautrus tepimo kokybei ir slėgiui.
- Sugadinti alkūninio veleno ir švaistiklių guoliai.
- Galiausiai – visiškas variklio užklinijimas, reikalaujantis brangaus remonto arba keitimo.
Kodėl negalima ignoruoti įspėjimų: Nors klaidingas tepalo lygio įspėjimas gali erzinti, jo negalima tiesiog ignoruoti. Visada pirmiausia reikia patikrinti faktinį tepalo lygį matuokle. Jei lygis geras, tuomet reikia diagnozuoti ir pašalinti įspėjimo priežastį (dažniausiai – sugedusį daviklį). Ignoruojant nuolat degantį įspėjimą, galima pražiūrėti momentą, kai tepalo lygis iš tikrųjų taps pavojingai žemas dėl alyvos nuotėkio ar suvartojimo.
Ryšys su kitomis sistemomis: Šiuolaikiniuose VW varikliuose, ypač su sudėtingomis sistemomis kaip kintamų vožtuvų valdymo fazių reguliavimas (Variable Valve Timing - VVT) ar tiesioginis degalų įpurškimas, tinkamas tepalo lygis ir slėgis yra dar svarbesni. Daugelis šių sistemų naudoja variklio alyvos slėgį savo veikimui, todėl žemas lygis ar slėgis gali sutrikdyti ne tik tepimą, bet ir kitų svarbių variklio sistemų darbą.
Apibendrinant, VW tepalo lygio daviklis yra svarbus komponentas, padedantis apsaugoti variklį nuo pažeidimų dėl alyvos trūkumo. Suprantant jo veikimą, galimus gedimus ir diagnostikos metodus, galima užtikrinti savalaikį problemų sprendimą ir išlaikyti automobilio variklį geros būklės. Reguliari tepalo lygio kontrolė matuokle išlieka patikimiausiu būdu įsitikinti, kad variklyje yra pakankamai alyvos, nepriklausomai nuo elektroninių daviklių būklės.
Tags:
Panašūs įrašai:
- Kaip Pasirinkti Tepalą Savo Automobiliui? Patarimai ir Rekomendacijos
- Kiek Tepalo Reikia Automobiliui? Viskas, Ką Turite Žinoti
- Audi A4 B8 tepalo kiekis: patikrinkite ir papildykite teisingai
- Kaip pirkti automobilį Švedijoje: Gidas ir patarimai
- Suspaustu orų varomų automobilių technologija: išsamus įžvalgumas