Vairavimas išgėrus – vienas pavojingiausių ir socialiai nepateisinamiausių Kelių eismo taisyklių pažeidimų Lietuvoje. Kiekvienas neblaivus vairuotojas kelyje yra potenciali grėsmė ne tik savo, bet ir kitų eismo dalyvių sveikatai bei gyvybei. Teisinės, finansinės ir socialinės pasekmės, su kuriomis susiduria sulaikyti neblaivūs vairuotojai, yra itin griežtos ir turi ilgalaikį poveikį jų gyvenimui. Šiame straipsnyje detaliai nagrinėjamos įvairios neblaivių vairuotojų sulaikymo pasekmės, pradedant nuo konkrečių teisinių sankcijų ir baigiant platesniu poveikiu visuomenei.
Administracinė atsakomybė: lengvas girtumas
Pirmasis ir dažniausiai pasitaikantis etapas, su kuriuo susiduria neblaivūs vairuotojai, yra administracinė atsakomybė. Ji taikoma tais atvejais, kai vairuotojo kraujyje arba iškvėptame ore nustatoma alkoholio koncentracija viršija leistiną normą, tačiau nepasiekia baudžiamosios atsakomybės ribos.
Pagal Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodeksą (ANK), transporto priemonių vairavimas, kai vairuotojui nustatytaslengvas neblaivumo laipsnis (nuo 0,41 promilės iki 1,5 promilės), užtraukia konkrečias sankcijas. Šiuo atveju vairuotojui skiriama piniginė bauda. ANK 422 straipsnio 5 dalis numato baudą nuoaštuonių šimtų iki vieno tūkstančio vieno šimto eurų.
Tačiau piniginė bauda nėra vienintelė pasekmė. Kartu su bauda privalomai skiriamas irteisės vairuoti transporto priemones atėmimas. Šios teisės atėmimo terminas svyruoja nuovienerių metų iki vienerių metų ir šešių mėnesių. Konkretus terminas priklauso nuo įvairių aplinkybių, tokių kaip girtumo laipsnis, ar asmuo anksčiau baustas už panašius pažeidimus, ar buvo sukeltas eismo pavojus.
Svarbu paminėti, kad tam tikroms vairuotojų kategorijoms taikomi dar griežtesni reikalavimai.Pradedantiesiems vairuotojams (turintiems vairavimo stažą iki dvejų metų), taip pat motociklų, triračių, keturračių, sunkiasvorių transporto priemonių (C, CE, D, DE kategorijų), taksi automobilių ir pavojingus krovinius vežančių transporto priemonių vairuotojams leistina alkoholio koncentracija yra0,00 promilių. Jei šiems vairuotojams nustatomas neblaivumas nuo 0,01 promilės iki 0,4 promilės, jiems taikoma administracinė atsakomybė pagal ANK 422 straipsnio 4 dalį – bauda nuodviejų šimtų trisdešimt iki trijų šimtų eurų. Jiems teisė vairuoti neatimama, tačiau šis pažeidimas fiksuojamas ir gali turėti įtakos ateityje.
Taip pat atsakomybė numatyta ir asmenims, kurie moko vairuoti praktinio vairavimo įgūdžių būdami neblaivūs. Vairavimo instruktoriams ar šeimos nariams, mokantiems vairuoti ir esantiems neblaiviems (nuo 0,41 promilės), pagal ANK 423 straipsnio 1 dalį gresia bauda nuovieno šimto penkiasdešimt iki trijų šimtų eurų.
Baudžiamoji atsakomybė: vidutinis ir sunkus girtumas
Situacija tampa kur kas rimtesnė, kai vairuotojui nustatomasdidesnis nei 1,50 promilės neblaivumas. Tokiu atveju veika kvalifikuojama ne kaip administracinis nusižengimas, o kaipnusikalstama veika, už kurią atsakomybė numatyta Lietuvos Respublikos baudžiamajame kodekse (BK).
BK 2811 straipsnio 1 dalis ("Transporto priemonės vairavimas, kai vairuoja neblaivus asmuo") numato, kad tas, kas vairavo kelių transporto priemonę būdamas neblaivus, kai jam nustatytas 1,51 ir daugiau promilių neblaivumas, baudžiamasbauda arba areštu, arba laisvės atėmimu iki vienerių metų.
Šios pasekmės yra nepalyginamai griežtesnės nei administracinės atsakomybės atveju:
- Teistumas: Asmuo, nuteistas pagal BK 2811 straipsnį, įgyja teistumą. Teistumas yra rimta žymė asmens biografijoje, kuri gali apsunkinti įsidarbinimą (ypač valstybės tarnyboje, teisėsaugoje, švietimo sistemoje ar pareigose, reikalaujančiose nepriekaištingos reputacijos), gauti tam tikrus leidimus (pvz., leidimą ginklui), vizas į kai kurias šalis ar net turėti įtakos vaiko globos klausimams. Teistumas išlieka tam tikrą laiką net ir atlikus bausmę.
- Bausmės: Teismas, atsižvelgdamas į bylos aplinkybes (girtumo laipsnį, ankstesnius pažeidimus, vairuotojo asmenybę, gailėjimąsi ir kt.), gali skirti vieną iš trijų bausmių: piniginę baudą (kuri paprastai būna gerokai didesnė nei administracinė), areštą (trumpalaikį laisvės atėmimą iki 90 parų) arba laisvės atėmimą iki vienerių metų.
- Teisės vairuoti atėmimas: Nuteisus pagal BK 2811 str., teisė vairuoti transporto priemones atimama privalomai ir ilgesniam laikotarpiui nei administracinio nusižengimo atveju – paprastai nuovienerių iki penkerių metų, priklausomai nuo teismo sprendimo ir aplinkybių.
- Transporto priemonės konfiskavimas: Vienas iš skaudžiausių padarinių – teismasgali (o tam tikrais atvejais ir privalo) konfiskuoti transporto priemonę, kurią vairavo neblaivus asmuo. Konfiskavimas galimas net ir tuo atveju, jei automobilis priklauso ne pačiam vairuotojui, o kitam asmeniui (pvz., šeimos nariui, draugui ar įmonei), jeigu tas asmuo žinojo ar turėjo žinoti, kad leidžia naudotis transporto priemone neblaiviam asmeniui. Jei automobilis priklauso pačiam kaltininkui, jo konfiskavimas yra labai tikėtinas. Jei konfiskuoti automobilio negalima (pvz., jis parduotas, sunaikintas), teismas gali konfiskuoti jo vertę atitinkančią pinigų sumą.
Pasekmės sukėlus eismo įvykį
Pačios tragiškiausios ir sunkiausios pasekmės kyla tuomet, kai neblaivus vairuotojas sukelia eismo įvykį, kurio metu nukenčia kiti žmonės. Tokiais atvejais atsakomybė numatyta BK 281 straipsnyje ("Kelių transporto eismo saugumo ar transporto priemonių eksploatavimo taisyklių pažeidimas"). Neblaivumas šiuo atveju yrakvalifikuojantis požymis, lemiantis žymiai griežtesnę bausmę.
Priklausomai nuo sukeltų pasekmių sunkumo, bausmės skiriasi:
- Jei dėl pažeidimo įvyko eismo įvykis, dėl kurio buvonesunkiai sutrikdyta kito žmogaus sveikata, neblaiviam vairuotojui (virš 0,4 promilės) gresiabauda, areštas arba laisvės atėmimas iki trejų metų (BK 281 str. 2 d.).
- Jei dėl pažeidimo buvosunkiai sutrikdyta kito žmogaus sveikata arba jisprarado gyvybę, neblaiviam vairuotojui (virš 0,4 promilės) gresialaisvės atėmimas nuo trejų iki dešimties metų (BK 281 str. 6 d.).
- Jei dėl pažeidimožuvo du ar daugiau žmonių, neblaiviam vairuotojui (virš 0,4 promilės) gresialaisvės atėmimas nuo šešerių iki penkiolikos metų (BK 281 str. 8 d., remiantis BK 281 str. 9 dalies nuostata dėl neblaivumo kaip sunkinančios aplinkybės šiame kontekste).
Šiais atvejais, be laisvės atėmimo bausmės, taip pat privalomai atimama teisė vairuoti transporto priemones ilgam laikotarpiui, dažnai maksimaliam įstatymo numatytam terminui. Be to, kaltininkas privalo atlyginti nukentėjusiems asmenims ar jų artimiesiems padarytą turtinę ir neturtinę žalą, kuri gali siekti dešimtis ar net šimtus tūkstančių eurų.
Teisės vairuoti atėmimas: trukmė ir susigrąžinimo sąlygos
Kaip minėta, teisės vairuoti atėmimas yra neišvengiama sankcija tiek administracinės, tiek baudžiamosios atsakomybės atvejais. Terminas priklauso nuo pažeidimo sunkumo:
- 0,41-1,50 promilės (ANK): Nuo 1 metų iki 1 metų 6 mėnesių.
- Virš 1,50 promilės (BK 2811 str.): Nuo 1 iki 5 metų (sprendžia teismas).
- Sukeltas eismo įvykis su nukentėjusiais (BK 281 str.): Gali būti atimta iki 5 metų ar net ilgiau, priklausomai nuo teismo sprendimo ir įstatymų numatytų maksimalių ribų konkrečiai veikai.
Pasibaigus teisės vairuoti atėmimo terminui, vairuotojo pažymėjimas automatiškai negrąžinamas. Asmuo turi įvykdyti tam tikras sąlygas:
- Perlaikyti vairavimo egzaminus: Tiek teorijos, tiek praktinio vairavimo egzaminus VĮ "Regitra".
- Medicininė apžiūra: Pereiti privalomą sveikatos patikrinimą ir gauti medicininę pažymą, patvirtinančią, kad asmuo gali vairuoti.
- Papildomas mokymas (jei taikoma): Tam tikrais atvejais, ypač pakartotinių pažeidimų ar sunkių pasekmių atvejais, gali būti privaloma baigti papildomus vairuotojų mokymo kursus apie alkoholio ir narkotikų žalą, vairavimo kultūrą ir pan.
- Psichologinis įvertinimas: Gali būti reikalaujama psichologo konsultacijos ar įvertinimo, ypač jei buvo nustatyta priklausomybė nuo alkoholio.
Tik įvykdžius visas šias sąlygas ir sumokėjus visas baudas bei padengus kitas išlaidas, galima susigrąžinti teisę vairuoti.
Transporto priemonės konfiskavimas: skaudus nuosavybės praradimas
Transporto priemonės konfiskavimas, taikomas esant baudžiamajai atsakomybei (virš 1,50 promilės), yra viena iš naujesnių ir itin efektyvių prevencinių priemonių. Teismas privalo spręsti dėl automobilio konfiskavimo, jei jis priklauso pačiam kaltininkui. Jei automobilis priklauso kitam asmeniui, konfiskavimas taikomas, jei tas asmuo žinojo arba turėjo ir galėjo žinoti, kad perduoda automobilį vairuoti neblaiviam asmeniui. Praktikoje tai reiškia, kad jei, pavyzdžiui, sutuoktinis žino apie partnerio polinkį vairuoti išgėrus ir vis tiek leidžia naudotis automobiliu, transporto priemonė gali būti konfiskuota, net jei ji registruota ne vairavusiojo vardu.
Konfiskavimas reiškia neatlygintiną automobilio paėmimą valstybės nuosavybėn. Tai yra itin skaudi finansinė pasekmė, ypač jei automobilis buvo brangus ar įsigytas lizingu (tokiu atveju lieka ne tik skola bankui, bet ir prarandamas pats automobilis).
Finansinė našta: daugiau nei tik baudos
Nors baudos ir galimas automobilio konfiskavimas yra tiesioginės finansinės pasekmės, neblaivaus vairuotojo laukia ir daugybė kitų išlaidų, kurios kartu sudaro labai reikšmingą finansinę naštą.
Tiesioginės išlaidos:
- Baudos: Nuo kelių šimtų iki kelių tūkstančių eurų (administracinės) arba teismo paskirta bauda (baudžiamosios), kuri gali siekti dešimtis tūkstančių eurų.
- Advokato paslaugos: Ypač baudžiamosiose bylose, gynybai dažnai samdomas advokatas, kurio paslaugos gali kainuoti nuo kelių šimtų iki kelių tūkstančių eurų ar daugiau, priklausomai nuo bylos sudėtingumo.
- Teismo proceso išlaidos: Gali tekti padengti tam tikras bylinėjimosi išlaidas.
- Automobilio saugojimo aikštelės mokesčiai: Sulaikytas automobilis dažnai nuvežamas į saugojimo aikštelę, už kurios paslaugas reikia mokėti kasdien.
Netiesioginės išlaidos:
- Draudimo įmokų pabrangimas: Po nusižengimo ar nusikaltimo, susijusio su vairavimu išgėrus, privalomojo civilinės atsakomybės ir KASKO draudimo įmokos ateityje gali smarkiai išaugti arba draudimo bendrovės gali išvis atsisakyti drausti tokį vairuotoją.
- Teisės vairuoti susigrąžinimo kaštai: Egzaminų perlaikymas, medicininės pažymos gavimas, papildomi mokymai – visa tai kainuoja.
- Alternatyvaus transporto išlaidos: Praradus teisę vairuoti (kartais net keleriems metams), tenka naudotis viešuoju transportu, taksi paslaugomis ar prašyti kitų pagalbos, kas sukelia nepatogumų ir papildomų išlaidų.
- Automobilio remonto/atkūrimo kaštai: Jei įvyko avarija, tenka remontuoti savo automobilį (jei jis nekonfiskuojamas ir nebuvo sudaužytas nepataisomai).
Žalos atlyginimas nukentėjusiems:
Jei neblaivus vairuotojas sukėlė eismo įvykį, kuriame nukentėjo kiti asmenys ar jų turtas, jis privalo atlyginti padarytą žalą. Nors dalį žalos gali padengti privalomasis civilinės atsakomybės draudimas, draudimo bendrovė vėliau turi teisę išsireikalauti visą išmokėtą sumą iš kaltininko (tai vadinama regreso teise), nes vairavimas išgėrus yra laikomas nedraudžiamuoju įvykiu. Tai reiškia, kad vairuotojui gali tekti pačiam padengti visas gydymo išlaidas, kompensacijas už suluošinimą, netektą darbingumą, apgadintą turtą ir neturtinę žalą (moralinę kompensaciją), kuri gali siekti itin dideles sumas.
Socialinės ir asmeninės pasekmės: poveikis gyvenimui
Be teisinių ir finansinių sunkumų, vairavimas išgėrus ir jo pasekmės paliečia daugelį kitų gyvenimo sričių.
Poveikis darbui ir karjerai:
- Darbo praradimas: Ypač jei darbas susijęs su vairavimu (pvz., vairuotojai profesionalai, vadybininkai, kurjeriai) arba reikalauja nepriekaištingos reputacijos. Teisės vairuoti atėmimas ar teistumas gali būti tiesioginė priežastis atleisti iš darbo.
- Sunkumai ieškant naujo darbo: Teistumas ir įrašas apie vairavimą išgėrus gali smarkiai pakenkti galimybėms įsidarbinti ateityje. Daugelis darbdavių tikrina kandidatų praeitį.
- Pažeista profesinė reputacija: Net jei darbas nesusijęs su vairavimu, žinia apie tokį poelgį gali pakenkti asmens reputacijai kolegų ir vadovybės akyse.
Poveikis asmeniniams santykiams:
- Įtampa šeimoje: Finansiniai sunkumai, teisiniai procesai, gėdos jausmas, prarastas mobilumas – visa tai sukelia didelę įtampą šeimoje. Gali nukentėti santykiai su sutuoktiniu, vaikais, tėvais.
- Prarastas pasitikėjimas: Artimieji ir draugai gali prarasti pasitikėjimą asmeniu, kuris elgėsi neatsakingai ir sukėlė pavojų sau bei kitiems.
- Socialinė stigma: Visuomenėje vairavimas išgėrus yra smerkiamas poelgis. Asmuo gali susidurti su neigiamu aplinkinių požiūriu, pašaipomis, atstūmimu.
Psichologinis poveikis:
- Kaltės ir gėdos jausmas: Suvokimas apie padarytą pažeidimą ar nusikaltimą, ypač jei buvo sukeltos skaudžios pasekmės kitiems, gali sukelti stiprų kaltės, gėdos ir savigraužos jausmą.
- Stresas ir nerimas: Teisiniai procesai, finansiniai rūpesčiai, nežinomybė dėl ateities kelia didžiulį stresą ir nerimą.
- Depresija: Ilgalaikės neigiamos pasekmės, socialinė izoliacija, savivertės sumažėjimas gali prisidėti prie depresijos išsivystymo.
Teistumo ilgalaikės pasekmės:
Kaip minėta, baudžiamoji atsakomybė už vairavimą esant sunkiam girtumui (virš 1,5 promilės) lemia teistumą. Net ir išnykus teistumui (praėjus tam tikram laikui po bausmės atlikimo), informacija apie buvusį teistumą tam tikrose duomenų bazėse gali išlikti ir turėti įtakos tam tikrose situacijose, pavyzdžiui, siekiant gauti tam tikrus leidimus ar užimti tam tikras pareigas.
Visuomenės požiūris ir prevencija
Griežtos bausmės už vairavimą išgėrus atspindi visuomenės nepakantumą šiam pavojingam reiškiniui. Kiekvienas neblaivus vairuotojas kelia grėsmę ne tik sau, bet ir visiems aplinkiniams – kitiems vairuotojams, pėstiesiems, dviratininkams. Moksliniai tyrimai rodo, kad net ir nedidelė alkoholio koncentracija lėtina reakciją, blogina koordinaciją, siaurina akiplotį ir trikdo gebėjimą adekvačiai vertinti situaciją kelyje. Kuo didesnė alkoholio koncentracija, tuo šie sutrikimai ryškesni ir pavojus didesnis.
Valstybė ir visuomenė imasi įvairių prevencinių priemonių:
- Policijos reidai: Reguliarūs ir netikėti vairuotojų blaivumo patikrinimai keliuose yra viena efektyviausių atgrasymo priemonių.
- Socialinės kampanijos: Informacinės kampanijos per žiniasklaidą, socialinius tinklus, lauko reklamą siekia didinti visuomenės sąmoningumą apie vairavimo išgėrus pavojus ir pasekmes.
- Švietimas vairavimo mokyklose: Būsimi vairuotojai mokomi apie alkoholio poveikį vairavimui ir gresiančią atsakomybę.
- Pilietiškumo skatinimas: Visuomenė raginama netoleruoti neblaivių vairuotojų, neleisti jiems sėsti prie vairo ir pranešti apie įtartinus vairuotojus policijai bendruoju pagalbos telefonu 112. Pastebėjus kelyje pavojingai manevruojantį automobilį, būtina nedelsiant informuoti pareigūnus, nes tai gali padėti išvengti tragedijos.
Nors bausmės yra griežtos, svarbiausia yra kiekvieno vairuotojo asmeninė atsakomybė ir supratimas, kad alkoholis ir vairavimas yra nesuderinami. Net ir mažiausias alkoholio kiekis gali turėti lemtingų pasekmių. Atsakomybė už savo ir kitų saugumą kelyje prasideda nuo sprendimo niekada nevairuoti išgėrus.
Tags:
Panašūs įrašai:
- Neblaivus vairuotojas BK: kokios pasekmės ir atsakomybė?
- Reikalingi autovežio vairuotojai Lietuvoje: darbo pasiūlymai ir atlyginimai
- Reikalingi autobuso vairuotojai: darbo pasiūlymai ir reikalavimai
- Paskola su automobilio įkeitimu: sąlygos, rizika ir palyginimas
- Kas yra garantiniai automobiliai Lietuvoje ir kaip juos įsigyti?