Automobilių su vairu dešinėje pusėje, dažniausiai atkeliaujančių iš Jungtinės Karalystės (JK) ar Airijos, registravimo ir draudimo klausimai Lietuvoje kelia nemažai diskusijų ir neaiškumų. Nors anksčiau tokių transporto priemonių registracija buvo negalima, teisinis reglamentavimas pasikeitė, atverdamas galimybes, tačiau kartu sukeldamas naujų iššūkių ir reikalavimų laviną. Šiame straipsnyje detaliai nagrinėsime visus aspektus, susijusius su angliškų (dešiniavairių) automobilių draudimu Lietuvoje, pradedant nuo specifinių techninių reikalavimų ir baigiant bendresniais draudimo rinkos ypatumais bei teisiniais niuansais.

Ar galima Lietuvoje registruoti ir eksploatuoti automobilį su vairu dešinėje?

Ilgą laiką Lietuvoje, kaip ir daugumoje kontinentinės Europos šalių, galiojo draudimas registruoti automobilius, kurių vairas yra dešinėje pusėje. Pagrindinis argumentas buvo saugumas – teigta, kad tokios transporto priemonės neatitinka dešiniąja kelio puse vykstančiam eismui keliamų reikalavimų, ypač lenkimo manevro metu, kai vairuotojo matomumas yra ribotas. Tačiau situacija kardinaliai pasikeitė.

Nuo 2018 metų sausio 1 dienos įsigaliojo Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisos, kurios panaikino ankstesnį draudimą. Šis pokytis buvo iš dalies nulemtas Europos Sąjungos (ES) direktyvų ir teismų praktikos, pabrėžiančios laisvą prekių judėjimą, įskaitant automobilius, bei nediskriminavimo principus. Taigi, atsakymas yrataip, Lietuvoje galima registruoti ir eksploatuoti automobilius, pritaikytus važiuoti kairiąja kelio puse (su vairu dešinėje).

Vis dėlto, vien teisinio leidimo nepakanka. Kad toks automobilis galėtų būti sėkmingai įregistruotas ir legaliai dalyvautų eisme Lietuvoje, jis turi atitikti tam tikrus specifinius techninius reikalavimus ir pereiti privalomąją techninę apžiūrą.

Techniniai reikalavimai automobiliams su vairu dešinėje

Prieš pradedant galvoti apie draudimą, būtina užtikrinti, kad automobilis atitiktų Lietuvoje galiojančius techninius standartus. Tai yra esminė sąlyga norint gauti leidimą eksploatuoti transporto priemonę, o be šio leidimo joks draudimas negalios (arba bus beprasmis, nes automobilis negalės legaliai važinėti).

Priekiniai žibintai

Tai vienas svarbiausių ir dažniausiai keičiamų elementų. Automobilių, skirtų kairės pusės eismui (kaip JK), priekiniai žibintai yra sukonstruoti taip, kad labiau apšviestų kairįjį kelkraštį ir neakintų priešpriešiais atvažiuojančių vairuotojų. Važiuojant dešiniąja kelio puse (kaip Lietuvoje), tokie žibintai akintų kitus eismo dalyvius ir nepakankamai apšviestų dešinįjį kelkraštį. Todėl norint registruoti anglišką automobilį Lietuvoje,būtina priekinius žibintus pakeisti europinio tipo žibintais, skirtais dešinės pusės eismui, arba juos tinkamai sureguliuoti, jei gamintojas numatė tokią galimybę (nors dažniausiai reikalingas keitimas). Kai kuriais atvejais laikinam naudojimui gali pakakti specialių lipdukų ant žibintų, tačiau registracijai ir nuolatiniam naudojimui tai nėra tinkamas sprendimas.

Galiniai rūko žibintai

Pagal reikalavimus, galinis rūko žibintas turi būti transporto priemonės kairėje pusėje arba centre. Jei angliškame automobilyje jis yra tik dešinėje, gali tekti jį perkelti arba sumontuoti papildomą žibintą kairėje pusėje.

Šoniniai veidrodėliai

Nors vairas yra dešinėje, šoniniai veidrodėliai turi užtikrinti gerą matomumą pagal dešinės pusės eismo reikalavimus. Kartais kairysis šoninis veidrodėlis angliškuose automobiliuose būna plokščias, o dešinysis – sferinis. Lietuvoje reikalaujama, kad kairysis veidrodėlis būtų sferinis arba asferinis, kad būtų užtikrintas platesnis matymo laukas lenkiant ar persirikiuojant. Gali tekti keisti veidrodėlio stiklą arba visą veidrodėlį.

Spidometras

Spidometras privalo rodyti greitį kilometrais per valandą (km/h). Dauguma JK automobilių turi dvigubą skalę (mylios per valandą – MPH ir km/h), todėl papildomų pakeitimų dažniausiai nereikia. Tačiau jei rodomos tik mylios, spidometrą teks keisti arba perprogramuoti.

Techninė apžiūra

Tik atlikus visus būtinus pakeitimus, automobilis gali būti teikiamas privalomajai techninei apžiūrai (TA). TA stoties specialistai kruopščiai patikrins, ar transporto priemonė atitinka visus saugumo ir techninius reikalavimus, įskaitant specifinius reikalavimus dešiniavairiams automobiliams.Be galiojančios TA registracija ir draudimas yra negalimi. Sėkmingai praėjus TA, galima pereiti prie kito žingsnio – draudimo.

Privalomasis vairuotojų civilinės atsakomybės draudimas (TPVCAPD) angliškiems automobiliams

Lietuvoje, kaip ir visoje ES, kiekvienas registruotas ir eisme dalyvaujantis automobilis privalo turėti galiojantį Transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomąjį draudimą (TPVCAPD). Šis draudimas atlygina žalą, kurią automobilio valdytojas eismo įvykio metu padaro trečiųjų asmenų sveikatai ar turtui.

Būtinybė registruojant automobilį

TPVCAPD polisas yraprivalomas dokumentas norint įregistruoti automobilį VĮ "Regitra". Be galiojančio draudimo poliso automobilio tiesiog neužregistruosite. Tai reiškia, kad dar prieš vykstant į "Regitrą", turite pasirūpinti draudimu.

Kaip gauti TPVCAPD polisą dešiniavairiam automobiliui?

Gavus teigiamą techninės apžiūros išvadą, TPVCAPD poliso įsigijimo procesas dešiniavairiam automobiliui iš esmės nesiskiria nuo įprasto automobilio draudimo:

  1. Draudimo bendrovės ar brokeriai: Galima kreiptis tiesiogiai į Lietuvoje veikiančias draudimo bendroves (pvz., "Lietuvos draudimas", "ERGO", "Gjensidige", "BTA", "Compensa" ir kt.) arba pasinaudoti draudimo brokerių paslaugomis. Brokeriai dažnai gali pateikti kelių bendrovių pasiūlymus ir padėti išsirinkti optimaliausią variantą.
  2. Draudimas internetu: Daugelis draudikų ir brokerių siūlo galimybę įsigyti draudimą internetu. Tai greitas ir patogus būdas, leidžiantis palyginti kainas naudojantis specialiomis skaičiuoklėmis. Kaip minima interneto šaltiniuose, draudimą galima įsigyti 24/7, o jis gali įsigalioti net per 30 minučių. Galima susisiekti nurodytais telefonais (pvz., 19944) ar el. paštu.
  3. Reikalinga informacija: Draudžiant reikės pateikti automobilio duomenis (markę, modelį, pagaminimo metus, variklio tūrį, galingumą, identifikacinį numerį – VIN) ir informaciją apie savininką bei numatomus vairuotojus (amžių, vairavimo stažą, drausmingumo istoriją).

Svarbu paminėti, kad draudimo bendrovė, vertindama riziką,atsižvelgs į tai, kad automobilis yra su vairu dešinėje. Nors teisiškai diskriminacija draudžiama, kai kurios bendrovės gali taikyti šiek tiek didesnį draudimo įmokos koeficientą, argumentuodamos potencialiai didesne rizika Lietuvos eismo sąlygomis (ypač lenkiant ar sankryžose). Tačiau tai nėra universali taisyklė, ir kainos gali skirtis priklausomai nuo bendrovės politikos ir konkrečių vairuotojo duomenų.

Kas lemia TPVCAPD kainą?

Privalomojo draudimo kaina priklauso nuo daugelio veiksnių:

  • Vairuotojo duomenys: Amžius, vairavimo stažas, gyvenamoji vieta (mieste paprastai brangiau), draudiminių įvykių istorija (bonus-malus sistema). Jauniems ir mažiau patyrusiems vairuotojams draudimas kainuoja brangiau.
  • Automobilio duomenys: Galingumas (kW), variklio tūris, automobilio amžius, markė ir modelis. Galingesniems automobiliams draudimas paprastai brangesnis.
  • Draudimo laikotarpis: Paprastai draudžiama metams, bet galima ir trumpesniam laikotarpiui (minimalus – 1 mėnuo).
  • Draudimo bendrovės politika: Skirtingos bendrovės taiko skirtingus tarifus ir rizikos vertinimo metodikas.
  • Faktas, kad vairas dešinėje: Kaip minėta, kai kurios bendrovės gali tai vertinti kaip papildomą rizikos veiksnį.

Nors internete minima vidutinė automobilio draudimo kaina JK (pvz., 465 svarai 2023 m. pabaigoje), ši informacija nėra tiesiogiai taikoma Lietuvai. Kainos Lietuvoje priklausys nuo vietinių sąlygų ir aukščiau išvardintų veiksnių. Pigiausią variantą galima rasti lyginant skirtingų draudikų pasiūlymus.

Kasko draudimas automobiliams su vairu dešinėje

Kasko draudimas yra savanoriškas draudimas, atlyginantis žalą pačiam automobiliui dėl įvairių rizikų: avarijos (net jei kaltininkas esate jūs), vagystės, vandalizmo, stichinių nelaimių, gaisro ir pan. Ar galima apdrausti anglišką automobilį Kasko draudimu Lietuvoje?

Ar draudimo bendrovės siūlo Kasko dešiniavairiams?

Taip, dauguma didžiųjų draudimo bendrovių Lietuvoje siūlo Kasko draudimą ir automobiliams su vairu dešinėje, tačiau čia gali kilti daugiau iššūkių nei su privalomuoju draudimu.

Galimi iššūkiai ir kainodaros ypatumai

  1. Rizikos vertinimas: Draudikai gali vertinti dešiniavairius automobilius kaip turinčius didesnę riziką patekti į eismo įvykį Lietuvos sąlygomis. Tai gali lemti didesnę Kasko draudimo įmoką, palyginti su analogišku automobiliu, turinčiu vairą kairėje.
  2. Remonto kaštai ir detalių prieinamumas: Kai kurių specifinių dalių (pvz., susijusių su vairo mechanizmu, prietaisų skydeliu, žibintais) gavimas Lietuvoje gali būti sudėtingesnis ar brangesnis. Draudikai į tai atsižvelgia skaičiuodami įmoką ir nustatydami draudimo sąlygas. Gali būti taikomos didesnės išskaitos (franšizės) tam tikroms dalims ar remonto darbams.
  3. Automobilio vertė: Kasko įmoka tiesiogiai priklauso nuo automobilio rinkos vertės. Dešiniavairių automobilių vertė Lietuvos rinkoje paprastai yra mažesnė nei jų analogų su vairu kairėje, tačiau draudikai vertinimui naudoja savo duomenų bazes ir metodikas.
  4. Individualus vertinimas: Labai tikėtina, kad kiekvienas prašymas apdrausti dešiniavairį automobilį Kasko bus vertinamas individualiai, atidžiau nei įprasto automobilio atveju. Gali prireikti papildomos automobilio apžiūros.

Nepaisant galimų iššūkių, gauti Kasko draudimą angliškam automobiliui yra įmanoma. Rekomenduojama kreiptis į kelias draudimo bendroves ar brokerius, pateikti visą reikalingą informaciją ir palyginti pasiūlymus bei sąlygas. Verta atkreipti dėmesį ne tik į kainą, bet ir į draudimo apsaugos apimtį, išskaitų dydžius ir papildomas paslaugas (pvz., pakaitinis automobilis, techninė pagalba kelyje – paslaugos, kurias siūlo daugelis draudikų, pvz., "Lietuvos draudimas").

Laikinas buvimas Lietuvoje su anglišku automobiliu

Situacija skiriasi, jei asmuo atvyksta į Lietuvą su JK registruotu automobiliu tik laikinai, neketindamas jo čia registruoti.

90 dienų taisyklė

Pagal įstatymus, užsienio valstybėje įregistruota transporto priemone Lietuvoje be perregistravimo galima naudotisiki 90 dienų per kalendorinius metus. Ši taisyklė taikoma asmenims, kurių nuolatinė gyvenamoji vieta yra ne Lietuvoje. Kaip teisingai pastebėta interneto šaltinyje, ši lengvata netaikoma asmenims, turintiems leidimą laikinai ar nuolat gyventi Lietuvos Respublikoje – tokiu atveju automobilį privaloma perregistruoti nustatyta tvarka.

Draudimo galiojimas: JK polisas, Žalioji korta ir Lietuvos polisas

Anksčiau, kol JK buvo ES narė, JK išduotas privalomasis draudimas automatiškai galiojo visoje ES, įskaitant Lietuvą. Tačiaupo Brexit situacija pasikeitė.

  1. JK draudimo polisas: Standartinis JK draudimo polisas nebebūtinai automatiškai galioja ES. Vairuotojas privalo pasitikrinti savo draudimo sutarties sąlygas arba kreiptis į savo JK draudiką.
  2. Žalioji korta (Green Card): Tai tarptautinis transporto priemonės draudimo liudijimas, įrodantis, kad vairuotojas turi minimalų privalomąjį draudimą, galiojantį kortoje nurodytose šalyse. Po Brexit, atvykstantiems iš JK į ES (įskaitant Lietuvą) gali reikėti turėti Žaliąją kortą kaip draudimo įrodymą. Ją išduoda JK draudimo bendrovė. Nors kai kurios ES šalys ir JK yra susitarusios nereikalauti Žaliosios kortos, visada saugiausia ją turėti arba pasitikrinti naujausius reikalavimus prieš kelionę.
  3. Lietuvos pasienio draudimas: Jei atvykstama be galiojančio draudimo (ar Žaliosios kortos), galima įsigyti trumpalaikį pasienio draudimą, galiojantį Lietuvoje (ir dažnai kitose EEE šalyse).
  4. Lietuvos TPVCAPD polisas: Net jei automobilis registruotas JK, bet bus Lietuvoje ilgiau nei leidžia JK poliso sąlygos ar trumpiau nei 90 dienų, tačiau norima didesnio užtikrintumo, galima įsigyti lietuvišką TPVCAPD polisą nurodytam laikotarpiui.

Svarbu pabrėžti: jei asmuo yra Lietuvos gyventojas (turi leidimą gyventi), jis privalo automobilį perregistruoti Lietuvoje ir įsigyti lietuvišką TPVCAPD polisą, net jei Lietuvoje būna trumpiau nei 90 dienų per metus. 90 dienų taisyklė taikoma tik tiems, kurių nuolatinė gyvenamoji vieta yra užsienyje.

Kaip minima šaltinyje, jei užsienietis atkeliauja automobiliu iš ES/EEE šalies (ne JK!), jo draudimas galioja Lietuvoje. Tačiau JK nebėra ES/EEE narė, todėl ši nuostata jai nebetaikoma taip paprastai.

Praktiniai draudimo įsigijimo aspektai

Nepriklausomai nuo to, ar draudžiamas Lietuvoje registruotas dešiniavairis automobilis, ar ieškoma laikino draudimo JK registruotai transporto priemonei, yra keletas praktinių būdų įsigyti polisą:

Draudimo brokerių vaidmuo

Draudimo brokeriai veikia kaip tarpininkai tarp kliento ir draudimo bendrovių. Jie gali būti ypač naudingi ieškant draudimo nestandartiniam automobiliui, koks yra dešiniavairis. Brokeris, žinodamas rinką ir skirtingų bendrovių požiūrį į tokius automobilius, gali padėti rasti geriausią pasiūlymą tiek kainos, tiek sąlygų atžvilgiu. Jie atstovauja kliento interesams.

Draudimas internetu

Kaip jau minėta ir pabrėžiama pateiktoje informacijoje, draudimas internetu yra populiarus, greitas ir patogus būdas. Daugelis draudikų ir brokerių turi internetines platformas su draudimo skaičiuoklėmis, kur suvedus automobilio ir vairuotojo duomenis galima gauti preliminarius pasiūlymus. Tai leidžia lengvai palyginti kainas. Procesas dažnai automatizuotas, o polisas atsiunčiamas el. paštu per trumpą laiką.

Tiesioginis kreipimasis į draudimo bendroves

Galima kreiptis tiesiogiai į pasirinktą draudimo bendrovę – telefonu (pvz., nurodytu numeriu 19944), el. paštu (pvz., infodraudimas.lt) arba apsilankius klientų aptarnavimo skyriuje. Tiesioginis bendravimas gali būti naudingas, jei turite specifinių klausimų ar norite detaliau aptarti Kasko draudimo sąlygas dešiniavairiam automobiliui.

Dažniausiai pasitaikantys klaidingi įsitikinimai ir realybė

Dėl istorinių draudimų ir specifiškumo, su angliškų automobilių draudimu Lietuvoje susiję nemažai mitų:

  • Mitas: Angliškų automobilių negalima registruoti ir drausti Lietuvoje.
    Realybė: Nuo 2018 m. galima registruoti, jei atitinka techninius reikalavimus. Drausti privalomuoju draudimu yra būtina ir įmanoma, Kasko – taip pat įmanoma, nors gali būti brangiau.
  • Mitas: Angliško automobilio draudimas yra kosmiškai brangus.
    Realybė: TPVCAPD kaina priklauso nuo daugelio veiksnių, vairas dešinėje gali būti vienas iš jų, bet nebūtinai lemiamas. Kasko gali būti brangesnis, bet kaina priklauso nuo rizikos vertinimo ir automobilio vertės. Visada verta lyginti pasiūlymus.
  • Mitas: Mano JK draudimas automatiškai galioja Lietuvoje neribotai.
    Realybė: Po Brexit tai nebėra garantuota. Būtina tikrinti poliso sąlygas ir gali prireikti Žaliosios kortos arba lietuviško draudimo, ypač jei planuojama būti ilgiau ar gyventi Lietuvoje.
  • Mitas: Pakanka užklijuoti lipdukus ant žibintų, kad automobilis atitiktų reikalavimus.
    Realybė: Lipdukai gali būti tik laikinas sprendimas trumpalaikiam vizitui. Registracijai ir nuolatiniam naudojimui Lietuvoje privaloma pakeisti arba tinkamai sureguliuoti žibintus.

Platesnis kontekstas: Kodėl keitėsi taisyklės ir kokios ilgalaikės pasekmės?

Leidimas registruoti dešiniavairius automobilius Lietuvoje nebuvo vien techninis sprendimas. Tai susiję su platesniais ES principais, ekonominiais veiksniais ir teisinėmis diskusijomis.

ES teisės įtaka: Europos Sąjungos Teisingumo Teismas bylose prieš Lenkiją ir Lietuvą yra konstatavęs, kad absoliutus draudimas registruoti automobilius su vairu dešinėje gali prieštarauti laisvo prekių judėjimo principui, jei yra techninių galimybių pritaikyti automobilį saugiam eismui dešiniąja kelio puse.

Ekonominiai veiksniai: Didelė dalis lietuvių emigrantų JK ir Airijoje įsigijo automobilius, kuriuos norėjo parsivežti ir naudoti grįžę į Lietuvą. Draudimas tai daryti sukeldavo nepatogumų ir papildomų išlaidų. Taip pat tai atvėrė galimybes importuoti potencialiai pigesnius naudotus automobilius iš šių šalių.

Saugumo argumentai vs. adaptacija: Nors saugumo klausimai išlieka aktualūs (ypač lenkimo manevrai), pripažįstama, kad vairuotojai gali adaptuotis prie vairavimo dešiniavairiu automobiliu dešinės pusės eisme. Be to, techniniai reikalavimai (žibintai, veidrodėliai) yra skirti sumažinti riziką.

Ilgalaikės pasekmės: Taisyklių pakeitimas padidino automobilių įvairovę Lietuvos keliuose. Draudimo rinka turėjo prisitaikyti, vertindama naują rizikos segmentą. Automobilių servisams atsirado naujų darbų, susijusių su automobilių pritaikymu. Ilgainiui tai gali turėti įtakos naudotų automobilių kainoms ir struktūrai rinkoje.

Apibendrinant, angliško automobilio draudimas Lietuvoje yra kompleksinis klausimas, apimantis teisinius, techninius ir finansinius aspektus. Nors kelias nuo automobilio įsigijimo JK iki jo legalios eksploatacijos Lietuvoje reikalauja papildomų žingsnių ir išlaidų (techninis pritaikymas, galimai brangesnis draudimas), tai yra visiškai įmanoma užduotis. Svarbiausia – kruopščiai išsiaiškinti visus reikalavimus, atlikti būtinus pakeitimus, pasirinkti tinkamą draudimo apsaugą ir vairuoti atsakingai, atsižvelgiant į automobilio specifiką Lietuvos eismo sąlygomis.


Šiame straipsnyje pateikta informacija yra bendro pobūdžio ir pagrįsta 2025 m. pradžios duomenimis bei teisiniu reglamentavimu. Konkrečios draudimo sąlygos, kainos ir techniniai reikalavimai gali keistis, todėl prieš priimant sprendimus rekomenduojama konsultuotis su VĮ "Regitra", techninės apžiūros centrais ir draudimo specialistais.

Tags: #Automobilio #Automobili

Panašūs įrašai: