Profesionalių vairuotojų darbas neatsiejamas nuo įvairių dokumentų ir technologinių sprendimų, užtikrinančių tiek darbo, tiek eismo saugumą bei sąžiningą konkurenciją transporto sektoriuje. Viena svarbiausių priemonių šioje sistemoje yravairuotojo kortelė, naudojama skaitmeniniuose tachografuose. Ši kortelė nėra tapatybę patvirtinantis dokumentas bendrąja prasme, kaip asmens tapatybės kortelė ar pasas, ir svarbu jos nepainioti su vairuotojo pažymėjimu, kuris suteikia teisę vairuoti tam tikros kategorijos transporto priemones. Vairuotojo kortelė yra personalizuota mikroschema pagrįsta kortelė, skirta identifikuoti vairuotoją ir kaupti duomenis apie jo vairavimo, darbo bei poilsio režimą skaitmeniniame tachografe.
Kadangi vairuotojo kortelė turi ribotą galiojimo laiką, jos pratęsimas yra neišvengiama ir reguliari procedūra kiekvienam profesionaliam vairuotojui, dirbančiam su transporto priemonėmis, kuriose įrengti skaitmeniniai tachografai. Šiame straipsnyje detaliai aptarsime visus vairuotojo kortelės pratęsimo aspektus: nuo būtinybės ir terminų iki konkrečių žingsnių, reikalingų dokumentų bei galimų iššūkių.
Kam ir Kada Reikia Pratęsti Vairuotojo Kortelę?
Pirmiausia, būtina aiškiai apibrėžti, kas yra vairuotojo kortelė ir kam ji privaloma. Tai – lustinė kortelė, kurią privalo turėti visi vairuotojai, vairuojantys krovinines transporto priemones, kurių didžiausioji leidžiamoji masė viršija 3,5 tonos, arba keleivines transporto priemones, skirtas vežti daugiau nei 9 asmenis (įskaitant vairuotoją), jei šiose transporto priemonėse yra įrengtas skaitmeninis tachografas. Ši prievolė kyla iš Europos Sąjungos teisės aktų, visų pirma – Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 165/2014 dėl tachografų kelių transporte, taip pat Europos šalių susitarimo dėl kelių transporto priemonių ekipažų, važinėjančių tarptautiniais maršrutais, darbo (AETR).
Svarbu atskirti: Vairuotojo kortelėnėra tas pats kas vairuotojo pažymėjimas. Vairuotojo pažymėjimas patvirtina jūsų teisę vairuoti tam tikros kategorijos transporto priemonę. Vairuotojo kortelė yra priemonė jūsų darbo ir poilsio laikui registruoti skaitmeniniame tachografe. Šie du dokumentai turi skirtingas funkcijas, galiojimo terminus ir jų išdavimo bei pratęsimo tvarką reglamentuoja skirtingos institucijos ar jų padaliniai (nors Lietuvoje abi funkcijas dažnai atlieka ta pati institucija – LTSA, tačiau procesai skiriasi).
Standartinis vairuotojo kortelėsgaliojimo laikas yra 5 metai. Šis terminas yra nustatytas tarptautiniu mastu ir taikomas visose Europos Sąjungos šalyse bei AETR susitarimą pasirašiusiose valstybėse. Pasibaigus šiam laikotarpiui, kortelė tampa nebegaliojanti ir jos naudojimas yra draudžiamas. Vairavimas su pasibaigusia vairuotojo kortele prilyginamas vairavimui be kortelės ir gali užtraukti rimtas sankcijas tiek vairuotojui, tiek jį įdarbinusiai įmonei.
Todėl vairuotojo kortelės pratęsimu būtina pasirūpinti iš anksto. Kada tiksliai reikėtų pradėti pratęsimo procesą? Reglamentuojantys teisės aktai ir atsakingų institucijų rekomendacijos nurodo, kad prašymą dėl vairuotojo kortelės pratęsimo reikėtų pateiktine anksčiau kaip prieš 6 mėnesius irne vėliau kaip likus 15 darbo dienų iki turimos kortelės galiojimo pabaigos. Kodėl tokie terminai?
- Pateikimas per anksti (anksčiau nei 6 mėn. iki galiojimo pabaigos): Sistema gali neleisti pateikti prašymo, nes kortelė dar laikoma galiojančia ilgą laiką. Be to, per anksti pateikus prašymą ir gavus naują kortelę, gali kilti nepatogumų dėl senosios kortelės duomenų nuskaitymo ir grąžinimo.
- Pateikimas per vėlai (likus mažiau nei 15 d.d. iki galiojimo pabaigos): Tai yra kritiškai svarbus terminas. Nors prašymą pateikti galima ir vėliau, institucija nebegali garantuoti, kad nauja kortelė bus pagaminta ir pristatyta iki senosios galiojimo pabaigos. Kortelių gamyba ir pristatymas užtrunka, todėl delsimas gali lemti laikotarpį, kai vairuotojas negalės teisėtai dirbti savo darbo, nes neturės galiojančios kortelės.
Laiku inicijuotas pratęsimo procesas užtikrina sklandų perėjimą nuo senos kortelės prie naujos, leidžia išvengti prastovų darbe ir galimų baudų už vairavimą su negaliojančia kortele. Atsakomybė už savalaikį kortelės pratęsimą tenka pačiam vairuotojui.
Vairuotojo Kortelės Pratęsimo Procesas Žingsnis po Žingsnio
Vairuotojo kortelės pratęsimo procesas Lietuvoje yra centralizuotas ir didžiąja dalimi skaitmenizuotas, siekiant patogumo ir efektyvumo. Pagrindinė institucija, atsakinga už vairuotojo kortelių išdavimą, keitimą ir pratęsimą, yraLietuvos transporto saugos administracija (LTSA).
Prašymo Pateikimas: Būdai ir Platformos
Šiuo metu pagrindinis ir rekomenduojamas būdas pateikti prašymą vairuotojo kortelei pratęsti yraelektroniniu būdu per LTSA teikiamų elektroninių paslaugų portalą. Tam reikalinga:
- Turėti galimybę prisijungti prie Elektroninių valdžios vartų (www.epaslaugos.lt) naudojant vieną iš tapatybės nustatymo priemonių: mobilųjį parašą, elektroninį parašą (asmens tapatybės kortelę su lustu ir skaitytuvu) arba internetinę bankininkystę.
- LTSA paslaugų portale pasirinkti paslaugą, susijusią su vairuotojo kortelės išdavimu/pratęsimu.
- Užpildyti elektroninę prašymo formą, nurodant reikiamus duomenis.
Elektroninis būdas turi daug privalumų: jis greitesnis, patogesnis (galima atlikti bet kuriuo paros metu iš bet kurios vietos, kur yra interneto ryšys), dažnai leidžia išvengti eilių ir popierizmo. Sistema automatiškai patikrina dalį duomenų registruose, kas sumažina klaidų tikimybę.
Nors elektroninis būdas yra prioritetinis, kai kuriais atvejais gali būti numatyta galimybė prašymą pateikti ir fiziškai atvykus į LTSA klientų aptarnavimo skyrių. Tačiau reikėtų pasitikslinti LTSA svetainėje arba telefonu dėl tokios galimybės prieinamumo ir sąlygų, nes skaitmenizacija nuolat plečiasi.
Reikalingi Dokumentai ir Duomenys
Teikiant prašymą pratęsti vairuotojo kortelę (ypač elektroniniu būdu), daugelis duomenų gaunami automatiškai iš valstybės registrų. Vis dėlto, vairuotojas turi užtikrinti, kad jo duomenys yra teisingi ir pateikti visą reikiamą informaciją. Paprastai reikalinga:
- Galiojantis asmens tapatybę patvirtinantis dokumentas: Pasas arba asmens tapatybės kortelė. Nors pačio dokumento kopijos dažniausiai nereikia siųsti teikiant prašymą elektroniniu būdu (nes tapatybė patvirtinama prisijungiant prie sistemos), svarbu, kad dokumentas būtų galiojantis.
- Turima (besibaigianti) vairuotojo kortelė: Prašyme reikės nurodyti jos numerį ir galiojimo datą. Pati kortelė lieka pas vairuotoją iki naujos gavimo ir senosios grąžinimo momento.
- Galiojantis vairuotojo pažymėjimas: Būtina turėti galiojantį vairuotojo pažymėjimą su įgyta teise vairuoti atitinkamas transporto priemonių kategorijas (C, CE, D, DE). Nors pažymėjimo kopijos dažniausiai nereikia, sistema gali tikrinti šiuos duomenis registruose. Svarbu, kad pažymėjimas nebūtų pasibaigęs, atimtas ar jo galiojimas sustabdytas.
- Nuotrauka ir parašas: Teikiant prašymą elektroniniu būdu, sistema dažniausiai automatiškai paima vairuotojo nuotrauką ir parašo pavyzdį iš Gyventojų registro, jei asmens tapatybės dokumentas (pasas ar ATK) buvo išduotas ne seniau kaip prieš 5 metus. Jei duomenys registre seni arba jų nėra, gali tekti įkelti skaitmeninę nuotrauką, atitinkančią nustatytus reikalavimus (panašius kaip asmens dokumentams), arba apsilankyti LTSA padalinyje fotografavimui ir pasirašymui.
- Adresas kortelės pristatymui: Reikia nurodyti tikslų adresą Lietuvoje, kuriuo bus pristatyta pagaminta nauja vairuotojo kortelė.
- Kontaktiniai duomenys: Telefono numeris ir el. pašto adresas, kuriais LTSA galėtų susisiekti iškilus klausimams.
- Sutikimai: Gali reikėti patvirtinti sutikimą tvarkyti asmens duomenis ir patvirtinti pateiktos informacijos teisingumą.
Dėmesio: Skirtingai nei pratęsiant vairuotojo pažymėjimą, vairuotojo kortelės pratęsimui tiesiogiainereikalaujama pateikti galiojančios medicininės pažymos (Forma Nr. 083-1/a). Tačiau medicininė pažyma yra būtina norint turėti galiojantį vairuotojo pažymėjimą, kuris, savo ruožtu, yra būtina sąlyga gauti ir naudoti vairuotojo kortelę. Taigi, netiesiogiai, galiojanti medicininė patikra yra privaloma.
Mokesčiai ir Apmokėjimas
Už vairuotojo kortelės pratęsimą yra taikomas nustatyto dydžio mokestis (valstybės rinkliava). Mokesčio dydis gali periodiškai keistis, todėl aktualią sumą reikėtų pasitikrinti LTSA interneto svetainėje arba ji bus nurodyta pildant elektroninį prašymą. Mokestis paprastai sumokamas elektroniniu būdu, pildant prašymą internetu, per elektroninę bankininkystę ar kitais nurodytais būdais. Be sumokėto mokesčio prašymas nebus priimtas nagrinėti.
Prašymo Nagrinėjimas ir Kortelės Gamyba
Pateikus prašymą ir sumokėjus mokestį, LTSA pradeda prašymo nagrinėjimo procedūrą. Tikrinami pateikti duomenys, jų atitiktis registrams, tikrinama, ar vairuotojui nėra išduota kita galiojanti vairuotojo kortelė kitoje ES šalyje (galioja principas „vienas vairuotojas – viena kortelė“). Jei visi duomenys teisingi ir nėra kliūčių, užsakoma kortelės gamyba.
Vairuotojo kortelių gamyba yra centralizuotas procesas, dažnai atliekamas ne pačioje LTSA, o specializuotoje įmonėje, todėl tai užtrunka tam tikrą laiką. Oficialiai nurodomas kortelės pagaminimo ir pristatymo terminas paprastai yraiki 15 darbo dienų nuo tinkamo prašymo pateikimo ir apmokėjimo. Tačiau šis terminas yra orientacinis ir gali priklausyti nuo įvairių veiksnių (pvz., gamybos centro apkrovos, pašto darbo). Būtent dėl šios priežasties rekomenduojama prašymą teikti gerokai anksčiau, nelaukiant paskutinės dienos.
Vairuotojas paprastai gali sekti savo prašymo būseną prisijungęs prie LTSA elektroninių paslaugų portalo, kur buvo pateiktas prašymas. Ten galima matyti, ar prašymas priimtas, ar perduotas gamybai, ar kortelė jau išsiųsta.
Naujos Kortelės Gavimas ir Senosios Grąžinimas
Pagaminta nauja vairuotojo kortelė dažniausiai pristatoma registruotu paštu prašyme nurodytu adresu. Svarbu užtikrinti, kad tuo adresu būtų kas galėtų priimti siuntą.
Gavus naują kortelę, svarbu atkreipti dėmesį į jos galiojimo pradžios datą. Nauja kortelė paprastai pradeda galioti kitą dieną po senosios kortelės galiojimo pabaigos. Iki tos datos reikia naudoti senąją kortelę.
Senosios kortelės grąžinimas: Pasibaigus senosios vairuotojo kortelės galiojimo laikui (arba pradėjus naudoti naująją, jei senoji prarasta ar sugadinta), ją privaloma grąžinti LTSA per nustatytą terminą (paprastai per kelias dienas ar savaitę, tikslius terminus reikėtų pasitikslinti LTSA). Prieš grąžinant senąją kortelę,būtina nuskaityti (atsisiųsti) joje sukauptus duomenis. Tai yra vairuotojo (ir jo darbdavio) pareiga, nes šie duomenys reikalingi atskaitomybei ir patikrinimams. Duomenų nenuskaitymas ir praradimas gali sukelti problemų ateityje. Kortelę galima grąžinti paštu (geriausia registruotu) arba pristačius į LTSA skyrių.
Aktyvavimas: Paprastai naujos vairuotojo kortelės nereikia specialiai aktyvuoti. Ji pradeda veikti automatiškai, kai pirmą kartą įdedama į skaitmeninį tachografą po jos galiojimo pradžios datos. Tachografas atpažįsta naują kortelę ir pradeda į ją įrašinėti duomenis.
Svarbūs Aspektai ir Dažniausiai Pasitaikančios Situacijos
Nors vairuotojo kortelės pratęsimo procesas atrodo aiškus, praktikoje gali kilti įvairių klausimų ar susidaryti nestandartinių situacijų.
Vairavimas Kortelės Galiojimo Pabaigoje ir Pratęsimo Laikotarpiu
Idealioje situacijoje nauja kortelė gaunama dar nepasibaigus senosios galiojimui. Tačiau kas nutinka, jei senoji kortelė baigia galioti, o naujoji dar negauta (pvz., dėl vėlai pateikto prašymo ar gamybos vėlavimo)?
Reglamentai numato išimtinę galimybę tam tikrą laiką vairuoti be kortelės, jei vairuotojas gali įrodyti, kad pateikė prašymą kortelei pratęsti laiku, bet jos dar negavo dėl nuo jo nepriklausančių priežasčių. Tokiu atveju vairuotojas privalo:
- Kiekvienos darbo dienos pradžioje atsispausdinti iš skaitmeninio tachografo dienos išklotinę (printout'ą) su transporto priemonės duomenimis ir ant jos ranka įrašyti savo vardą, pavardę, vairuotojo kortelės numerį (arba vairuotojo pažymėjimo numerį) ir pasirašyti.
- Dienos pabaigoje (arba prieš išimant kortelę, jei tai įvyksta anksčiau) vėl atsispausdinti išklotinę su laikotarpiais, registruotais tachografo, ir ant jos taip pat ranka įrašyti savo identifikacinius duomenis bei pasirašyti. Šiose išklotinėse turi būti registruojami visi darbo, vairavimo, pertraukų ir poilsio laikotarpiai, kurie paprastai būtų įrašomi į kortelę.
Ši procedūra su spausdiniais leidžiama tik ribotą laiką –ne ilgiau kaip 15 kalendorinių dienų, arba ilgiau, jei tai būtina transporto priemonei grįžti į įmonės bazę, su sąlyga, kad vairuotojas gali įrodyti negalėjęs pateikti ar naudoti kortelės per šį laikotarpį.
Tačiau svarbu pabrėžti, kad tai yraišimtis, o ne norma. Geriausia praktika yra planuoti pratęsimą taip, kad tokios situacijos būtų išvengta. Vairavimas su pasibaigusia kortele, neturint įrodymų apie laiku pateiktą prašymą pratęsti, yra rimtas pažeidimas.
Kortelės Praradimas, Vagystė ar Gedimas Pratęsimo Procese
Kas nutinka, jei senoji kortelė prarandama, pavagiama ar sugenda būtent tuo metu, kai jau pateiktas prašymas jos pratęsimui, bet naujoji dar negauta?
- Pranešimas: Apie kortelės praradimą, vagystę ar gedimą būtina nedelsiant pranešti LTSA. Jei kortelė pavogta, reikėtų pranešti ir policijai.
- Prašymas pakeisti: Reikia kuo skubiau pateikti prašymą ne pratęsti, o pakeisti kortelę (dėl praradimo, vagystės ar gedimo). Ši procedūra gali šiek tiek skirtis nuo pratęsimo.
- Vairavimas be kortelės: Analogiškai kaip ir laukiant pratęstos kortelės, praradus, pavogus ar sugedus kortelei, vairuotojas gali tęsti darbą ribotą laiką (iki 15 dienų arba ilgiau, jei reikia grįžti į bazę), darydamas tachografo išklotines darbo pradžioje ir pabaigoje bei ranka registruodamas savo veiklą. Būtina turėti įrodymą apie pranešimą LTSA ir pateiktą prašymą naujai kortelei gauti.
Jei kortelė sugenda, LTSA gali paprašyti ją grąžinti ekspertizei.
Duomenų Saugojimas ir Perkėlimas
Vairuotojo kortelė kaupia informaciją apie vairuotojo veiklą mažiausiai už paskutines 28 dienas (kai kurios kortelės gali turėti didesnę talpą, pvz., 56 dienas, bet teisiškai reikalaujama užtikrinti bent 28 dienų duomenų prieinamumą patikrai kelyje). Šie duomenys yra labai svarbūs tiek pačiam vairuotojui, tiek jo darbdaviui, tiek kontroliuojančioms institucijoms.
Prieš grąžinant senąją kortelę LTSA, vairuotojas privalo užtikrinti, kad visi joje esantys duomenys būtų nuskaityti ir saugiai išsaugoti. Tai paprastai daroma naudojant specialią kortelių skaitymo įrangą ir programinę įrangą. Atsakomybė už duomenų nuskaitymą dažnai tenka darbdaviui, tačiau vairuotojas taip pat turėtų būti suinteresuotas, kad jo darbo istorija būtų išsaugota. Prarasti duomenys gali reikšti problemas įrodinėjant darbo ir poilsio režimo laikymąsi ateityje.
Tiek vairuotojai, tiek įmonės privalo saugoti tachografo ir vairuotojo kortelių duomenis nustatytą laikotarpį (paprastai mažiausiai 12 mėnesių) ir pateikti juos kontrolės institucijoms pareikalavus.
Teisinis Reglamentavimas ir Institucinis Kontekstas
Vairuotojo kortelių sistema nėra tik nacionalinis reikalas. Ji grindžiama tarptautiniais ir Europos Sąjungos teisės aktais, siekiant suvienodinti taisykles ir užtikrinti jų laikymąsi visoje Europoje.
- Pagrindiniai ES aktai: Svarbiausias yra jau minėtasReglamentas (ES) Nr. 165/2014 dėl tachografų kelių transporte. Jis nustato reikalavimus tachografų (tiek analoginių, tiek skaitmeninių) naudojimui, vairuotojų kortelių išdavimui, naudojimui, duomenų saugojimui ir kontrolei. Taip pat svarbusReglamentas (EB) Nr. 561/2006 dėl tam tikrų su kelių transportu susijusių socialinių teisės aktų suderinimo, kuris nustato vairavimo ir poilsio laiko taisykles.
- AETR susitarimas: Šalims, nepriklausančioms ES, bet prisijungusioms prie Europos šalių susitarimo dėl kelių transporto priemonių ekipažų, važinėjančių tarptautiniais maršrutais, darbo, taikomos panašios taisyklės.
- Nacionalinė teisė: Kiekviena ES šalis narė turi nacionalinius teisės aktus, kurie įgyvendina ES reglamentų nuostatas. Lietuvoje tai apima įvairius įstatymus ir poįstatyminius aktus, susijusius su kelių transportu ir darbo teise.
Atsakinga institucija Lietuvoje: Kaip minėta, už vairuotojo kortelių administravimą – išdavimą, pratęsimą, keitimą, duomenų bazės tvarkymą – yra atsakingaLietuvos transporto saugos administracija (LTSA). Būtent į šią instituciją vairuotojai turi kreiptis visais su vairuotojo kortele susijusiais klausimais.
Svarbu dar kartą pabrėžti skirtumą nuoVĮ "Regitra", kuri yra atsakinga už transporto priemonių registraciją ir vairuotojo pažymėjimų išdavimą. Nors abi institucijos dirba transporto srityje, jų funkcijos dėl šių dviejų skirtingų dokumentų (vairuotojo kortelės ir vairuotojo pažymėjimo) yra atskirtos.
Vairuotojo Kortelė Platesniame Kontekste
Vairuotojo kortelė ir visa skaitmeninio tachografo sistema buvo įdiegta ne be priežasties. Jos pagrindiniai tikslai yra daugialypiai:
- Kelių eismo saugumas: Užtikrinti, kad vairuotojai laikytųsi nustatytų vairavimo ir poilsio laiko normų, taip mažinant pervargimo riziką ir su tuo susijusių eismo įvykių tikimybę.
- Sąžininga konkurencija: Užkirsti kelią nesąžiningai konkurencijai tarp transporto įmonių, kai bandoma versti vairuotojus dirbti ilgiau nei leidžiama, taip įgyjant pranašumą prieš taisyklių besilaikančias įmones.
- Vairuotojų socialinė apsauga: Ginti vairuotojų teises į normalias darbo sąlygas ir pakankamą poilsį, užkertant kelią išnaudojimui.
Vairuotojo kortelė yra neatsiejama skaitmeninio tachografo sistemos dalis. Įdėjus kortelę į tachografą, jis automatiškai identifikuoja vairuotoją ir pradeda registruoti jo veiklą: vairavimo laiką, kitus darbus (pvz., krovą), pertraukas, poilsio laikotarpius. Šie duomenys saugomi tiek kortelėje, tiek paties tachografo atmintyje.
Tiek vairuotojui, tiek transporto įmonei yra gyvybiškai svarbu užtikrinti tinkamą kortelės naudojimą ir savalaikį jos pratęsimą. Pažeidimai, susiję su tachografų naudojimu ar vairuotojo kortelėmis (pvz., vairavimas be kortelės, su svetima kortele, su pasibaigusia kortele, manipuliavimas duomenimis), yra laikomi labai rimtais ir už juos taikomos didelės baudos tiek vairuotojui, tiek įmonei. Kontrolę vykdo tiek nacionalinės transporto inspekcijos (Lietuvoje – LTSA), tiek kitų ES šalių pareigūnai patikrų keliuose metu.
Ateityje tachografų ir kortelių sistema toliau tobulėja. Jau diegiami vadinamieji "išmanieji tachografai" (Smart Tachograph), kurie turi papildomų funkcijų, pavyzdžiui, automatinį sienų kirtimo registravimą per GPS, galimybę nuotoliniu būdu perduoti tam tikrus duomenis kontrolės institucijoms. Tai reiškia, kad reikalavimai ir procedūros gali keistis, todėl vairuotojams ir įmonėms svarbu nuolat sekti aktualią informaciją ir laiku prisitaikyti prie naujovių.
Apibendrinant, vairuotojo kortelės pratęsimas yra būtina, reguliari ir atsakinga procedūra. Laiku ir teisingai atlikti veiksmai leidžia išvengti nereikalingų problemų, užtikrinti nepertraukiamą darbą ir atitikti teisinius reikalavimus. Kruopštus planavimas, dėmesys detalėms ir naudojimasis šiuolaikinėmis elektroninėmis paslaugomis padeda šį procesą padaryti kuo sklandesnį.
Tags:
Panašūs įrašai:
- Automobilis be vairuotojo pažymėjimo: teisės, taisyklės ir reikalavimai Lietuvoje
- Kiek Galioja Vairuotojo Sveikatos Patikrinimo Medicininė Pažyma?
- Siūlo Autobuso Vairuotojo Darbą: Atraskite Geriausius Pasiūlymus Lietuvoje!
- Volkswagen Touran 7 vietų: idealus šeimos automobilis
- Geriausia signalizacija automobiliui: Kaip išsirinkti ir į ką atkreipti dėmesį?