Volvo S60, Švedijos automobilių gamintojo sedanas, per savo gyvavimo istoriją pelnė pripažinimą dėl saugumo inovacijų, komforto lygio ir savito skandinaviško dizaino. Ypač svarbią vietą šio modelio gamoje užėmė dyzeliniai varikliai, kurie Europoje, įskaitant Lietuvą, sulaukė didelio populiarumo dėl galios, sukimo momento ir degalų ekonomijos derinio. Šiame straipsnyje detaliai nagrinėsime Volvo S60 dyzelinius variklius, montuotus į dvi pagrindines modelio kartas (pirmąją, gamintą 2000–2009 m., ir antrąją, gamintą 2010–2018 m.), apžvelgdami jų specifikacijas, patikimumo ypatumus, dažniausiai pasitaikančias problemas ir esminius priežiūros principus.

Pirmosios Kartos Volvo S60 Dyzeliniai Varikliai (2000-2009 m.)

Pirmosios kartos S60 žymėjo svarbų etapą Volvo istorijoje, pereinant prie modernesnio dizaino ir technologijų. Šio laikotarpio dyzeliniai varikliai buvo išskirtinai Volvo kūriniai, pakeitę anksčiau naudotus Audi agregatus. Tai buvo penkių cilindrų, 2.4 litro darbinio tūrio varikliai su "Common Rail" tiesioginio degalų įpurškimo sistema, žinomi dėl savo tvirtumo ir malonaus, galingo garso.

Pagrindiniai Varikliai ir Jų Charakteristikos:

  • 2.4D (D5244T2): Tai buvo viena iš ankstyvųjų šio variklio versijų, dažniausiai generuojanti apie130 AG (96 kW). Nors galia nebuvo didžiausia, šis variklis pasižymėjo solidžiu sukimo momentu ir patikimumu. Jis buvo vertinamas dėl paprastesnės konstrukcijos, palyginti su vėlesnėmis D5 versijomis. Degalų sąnaudos vidutiniškai siekė apie 6.5-7.5 l/100 km.
  • D5 (D5244T): Pirmoji tikroji "D5" versija, pasirodžiusi apie 2001 metus, generavo163 AG (120 kW) ir įspūdingą tam laikmečiui 340 Nm sukimo momentą. Šis variklis suteikė S60 sedanui puikią dinamiką, ypač važiuojant užmiestyje, ir tapo labai populiariu pasirinkimu. Jo patikimumas buvo laikomas geru, tačiau reikalavo dėmesingesnės priežiūros nei silpnesnis 2.4D. Vidutinės degalų sąnaudos buvo panašios į 2.4D, svyruojančios apie 6.8-7.8 l/100 km.
  • Modernizuotas D5 (D5244T4/T5): Nuo maždaug 2005 metų Volvo atnaujino D5 variklį, padidindama jo galią iki185 AG (136 kW) ir sukimo momentą iki 400 Nm. Ši versija gavo patobulintą turbokompresorių su elektroniniu valdymu, efektyvesnę "Common Rail" sistemą ir, svarbiausia, standartinę kietųjų dalelių filtrą (DPF). Nors galia ir dinamika pagerėjo, ši versija tapo jautresnė degalų kokybei ir priežiūrai, ypač dėl DPF filtro ir sudėtingesnės įsiurbimo kolektoriaus sklendžių sistemos (swirl flaps). Degalų sąnaudos šiek tiek padidėjo, ypač mieste, ir galėjo siekti 7.0-8.5 l/100 km.

Pirmosios Kartos Dyzelinių Variklių Patikimumas ir Problemos:

Nors šie 5 cilindrų Volvo dyzeliai užsitarnavo tvirtų ir ilgaamžių variklių reputaciją, jie nebuvo be trūkumų, ypač didėjant ridai:

  • Purkštukai (Injectors): "Common Rail" sistemos purkštukai laikui bėgant gali pradėti netiksliai veikti, leisti degalus ar visiškai sugesti. Tai pasireiškia netolygiu variklio darbu, sunkesniu užvedimu, padidėjusiu dūmingumu. Remontas arba keitimas yra brangus. Problema būdingesnė didesnę ridą turintiems automobiliams.
  • Įsiurbimo Kolektoriaus Sklendės (Swirl Flaps): Ypač 185 AG versijoje (D5244T4), plastikinės sklendės įsiurbimo kolektoriuje, skirtos optimizuoti oro srautą esant skirtingoms apkrovoms, gali sugesti – nusidėvi jų valdymo mechanizmas arba pačios sklendės. Tai lemia galios praradimą, netolygų darbą. Blogiausiu atveju, atitrūkusios sklendės dalys gali patekti į cilindrus ir sukelti rimtą variklio gedimą.
  • EGR Vožtuvas (Exhaust Gas Recirculation): Kaip ir daugelyje dyzelinių variklių, EGR sistema, grąžinanti dalį išmetamųjų dujų atgal į įsiurbimo sistemą siekiant sumažinti azoto oksidų emisijas, yra linkusi užsiteršti suodžiais. Tai gali sukelti netolygų variklio darbą, galios sumažėjimą, padidėjusį dūmingumą. Reguliarus valymas arba, esant reikalui, keitimas yra būtinas.
  • Turbokompresorius: Nors patys turbokompresoriai yra gana patvarūs, jų gedimai nėra išimtis, ypač didelės ridos automobiliuose ar netinkamai prižiūrint (pvz., naudojant nekokybišką alyvą, staigiai išjungiant įkaitusį variklį). Problemos gali kilti dėl kintamos geometrijos mechanizmo (VGT) strigimo arba ašies guolių susidėvėjimo.
  • Kietųjų Dalelių Filtras (DPF): 185 AG versijose montuotas DPF filtras gali kelti problemų, ypač jei automobilis dažnai eksploatuojamas trumpais atstumais mieste. Filtras nespėja pasiekti reikiamos temperatūros regeneracijai (sudeginti susikaupusius suodžius), todėl užsikemša. Tai pasireiškia galios praradimu, perspėjimais prietaisų skydelyje. Priverstinė regeneracija servise arba filtro valymas/keitimas gali būti brangūs.
  • Variklio Pagalvės: Dėl didelio sukimo momento ir vibracijų, ypač dyzeliniuose varikliuose, variklio ir pavarų dėžės pagalvės (ypač viršutinė ir apatinė reaktyvinė traukė) linkusios susidėvėti, sukeldamos vibracijas salone, ypač esant laisvoms apsukoms ar akseleruojant.
  • Paskirstymo Diržo Komplektas: Kaip ir daugelyje variklių, svarbu laiku keisti paskirstymo diržą kartu su įtempėjais ir vandens pompa. Gamintojo nurodytas intervalas yra apie 160 000 km arba 8-10 metų, tačiau rekomenduojama jį keisti šiek tiek anksčiau, ypač jei automobilio eksploatavimo istorija nežinoma. Diržui nutrūkus, pasekmės varikliui būna katastrofiškos.

Antrosios Kartos Volvo S60 Dyzeliniai Varikliai (2010-2018 m.)

Antrosios kartos S60 atnešė ne tik visiškai naują dizainą ir technologijas, bet ir atnaujintą bei vėliau visiškai naują dyzelinių variklių gamą. Pradžioje dar buvo naudojami modernizuoti 5 cilindrų 2.4 litro ir 2.0 litrų (sutrumpinto eigos) varikliai, tačiau vėliau Volvo pristatė savo naujos kartos keturių cilindrų 2.0 litrų VEA (Volvo Engine Architecture) variklius.

Pereinamojo Laikotarpio Varikliai (5 cilindrų):

  • D3 (D5204T2/T3/T7): Tai buvo 2.0 litrų, 5 cilindrų variklis (iš esmės, 2.4 D5 su trumpesne stūmoklio eiga), generuojantis136 AG (100 kW) arba163 AG (120 kW). Jis pasižymėjo geru sukimo momentu ir sklandesniu darbu nei kai kurie 4 cilindrų konkurentai, išlaikydamas dalį charakteringo 5 cilindrų garso. Patikimumas buvo laikomas geru, tačiau jis paveldėjo kai kurias D5 problemas, pvz., jautrumą EGR ir DPF sistemoms.
  • D4 (D5244T17/etc.): Pradžioje D4 žymėjimas buvo taikomas 2.4 litro 5 cilindrų varikliui su maždaug163-177 AG.
  • D5 (D5244T10/T11/T15): Atnaujintas 2.4 litro 5 cilindrų flagmanas, generuojantis205 AG (151 kW), vėliau215 AG (158 kW). Šie varikliai dažnai turėjo dvigubą turbokompresorių (sekvencinį), užtikrinantį puikią trauką plačiame sūkių diapazone. Nors galingi ir dinamiški, jie buvo sudėtingesni ir reikalavo kruopščios priežiūros. Problemos su EGR aušintuvais, DPF ir įsiurbimo sistema išliko aktualios.

Naujos Kartos VEA Varikliai (4 cilindrų, nuo ~2013-2014 m.):

Apie 2013-2014 metus Volvo pradėjo pereiti prie visiškai naujos kartos VEA (Volvo Engine Architecture) variklių šeimos. Visi šie varikliai buvo 2.0 litrų darbinio tūrio, keturių cilindrų, tiek benzininiai, tiek dyzeliniai, siekiant standartizacijos ir efektyvumo.

  • D2 (D4204T8/T20): Silpniausia dyzelinė VEA versija, generuojanti apie120 AG (88 kW). Orientuota į maksimalią degalų ekonomiką.
  • D3 (D4204T9/T4/T16): Populiarus vidutinės galios variantas, siūlantis apie150 AG (110 kW). Geras balansas tarp galios ir ekonomijos.
  • D4 (D4204T14/T5/T6): Galingesnė versija, generuojanti181 AG (133 kW), vėliau190 AG (140 kW). Šis variklis dažnai buvo giriamas už puikią dinamiką ir palyginti nedideles degalų sąnaudas. Kai kurios versijos naudojo "i-ART" purkštukų technologiją su individualiais slėgio davikliais kiekvienam purkštukui, leidžiančią itin tiksliai valdyti įpurškimą.
  • D5 (D4204T11/T23): Galingiausia VEA dyzelinė versija S60 modelyje, dažniausiai su "PowerPulse" technologija (suspausto oro sistema, mažinanti turboduobę), generuojanti apie225-235 AG (165-173 kW).

Antrosios Kartos Dyzelinių Variklių (ypač VEA) Patikimumas ir Problemos:

Nors VEA varikliai buvo technologiškai pažangūs, ekonomiškesni ir atitiko griežtesnius emisijų standartus, praktika parodė, kad jie turėjo savų specifinių problemų, kurios kartais pasireikšdavo anksčiau nei senesniuose 5 cilindrų agregatuose:

  • EGR Aušintuvo Problemos: Tai viena dažniausiai minimų VEA dyzelinių variklių problemų. EGR aušintuvas gali prarasti sandarumą, dėl ko aušinimo skystis patenka į įsiurbimo sistemą ir degimo kameras. Tai gali pasireikšti dingstančiu aušinimo skysčiu be akivaizdžių nuotėkių, baltais dūmais iš išmetimo vamzdžio. Ignoruojant problemą, gali būti pažeistas variklis. Volvo vykdė atšaukimo kampanijas šiai problemai spręsti.
  • Padidėjęs Alyvos Suvartojimas: Kai kurie VEA dyzeliniai varikliai (ypač ankstyvesni D4) pasižymėjo tendencija vartoti daugiau alyvos nei tikėtasi. Kartais tai buvo susiję su stūmoklių žiedų konstrukcija ar problemomis. Svarbu reguliariai tikrinti alyvos lygį.
  • DPF ir EGR Sistemos: Kaip ir ankstesnėse kartose, šios sistemos išliko jautrios eksploatavimo sąlygoms. Miesto režimas, trumpi atstumai gali pagreitinti DPF užsikimšimą ir EGR vožtuvo užsiteršimą.
  • "i-ART" Purkštukai: Nors technologiškai pažangūs, šie purkštukai yra sudėtingesni ir brangesni pakeisti sugedus.
  • Paskirstymo Diržas: VEA varikliuose taip pat naudojamas paskirstymo diržas, kurio keitimo intervalas yra svarbus. Nors intervalai gali būti ilgesni nei senesniuose varikliuose (pvz., virš 180 000 km), visada rekomenduojama vadovautis konkretaus modelio ir variklio techninės priežiūros rekomendacijomis ir, esant abejonėms, keisti anksčiau.
  • "PowerPulse" Sistema (D5): Nors inovatyvi, ši sistema su oro kompresoriumi ir baku prideda papildomo sudėtingumo ir potencialių gedimo taškų.

Bendrieji Volvo S60 Dyzelinių Variklių Priežiūros Aspektai

Nepriklausomai nuo kartos ar konkretaus variklio modelio, yra keletas esminių priežiūros principų, kurie padeda užtikrinti ilgesnį ir patikimesnį Volvo S60 dyzelinio variklio tarnavimo laiką:

  1. Kokybiška Alyva ir Filtrai: Naudokite tik gamintojo specifikacijas atitinkančią variklio alyvą. Volvo dyzeliniams varikliams, ypač su DPF, dažnai reikalinga specifinės, mažo peleningumo (Low SAPS) alyva. Alyvą ir jos filtrą keiskite reguliariai, pagal gamintojo nurodytą intervalą arba net dažniau (pvz., kas 10 000 - 15 000 km), ypač jei automobilis eksploatuojamas sunkiomis sąlygomis (daug miesto, trumpi atstumai). Taip pat laiku keiskite oro ir degalų filtrus.
  2. DPF Filtro Priežiūra: Jei automobilis turi DPF filtrą, venkite nuolatinio važiavimo tik trumpais atstumais. Reguliariai važiuokite ilgesnius atstumus užmiestyje pastoviu greičiu (pvz., 20-30 minučių ~80-100 km/h greičiu), kad filtras galėtų atlikti aktyvią regeneraciją. Nenaudokite netinkamų priedų degalams, kurie gali pakenkti DPF.
  3. EGR Sistemos Būklė: Esant galimybei, periodiškai išvalykite EGR vožtuvą ir įsiurbimo kolektorių nuo susikaupusių suodžių, ypač jei pastebimi netolygaus darbo ar galios praradimo simptomai.
  4. Degalų Kokybė: Naudokite tik kokybiškus dyzelinius degalus iš patikimų degalinių. Prastos kokybės degalai gali pagreitinti purkštukų, kuro siurblio ir DPF filtro gedimus.
  5. Paskirstymo Mechanizmo Priežiūra: Griežtai laikykitės paskirstymo diržo (ir susijusių komponentų – įtempėjų, guolių, vandens pompos) keitimo intervalo. Tai viena svarbiausių prevencinių priežiūros procedūrų.
  6. Aušinimo Sistema: Reguliariai tikrinkite aušinimo skysčio lygį ir būklę. Laiku keiskite aušinimo skystį pagal gamintojo rekomendacijas. Stebėkite, ar nėra nuotėkių, ypač VEA varikliuose ties EGR aušintuvu.
  7. Diagnostika ir Remontas: Pastebėjus bet kokius neįprastus simptomus (keisti garsai, vibracijos, galios praradimas, padidėjęs dūmingumas, perspėjimo signalai prietaisų skydelyje), nedelskite kreiptis į kvalifikuotą servisą, turintį patirties su Volvo automobiliais. Savalaikė diagnostika gali padėti išvengti rimtesnių ir brangesnių gedimų.
  8. Važiavimo Įpročiai: Venkite staigaus variklio apkrovimo jam dar nepasiekus darbinės temperatūros. Po intensyvaus važiavimo leiskite varikliui keliasdešimt sekundžių padirbti laisva eiga prieš jį išjungiant, kad atvėstų turbokompresorius.

Apibendrinant Skirtingus Požiūrius

Vertinant Volvo S60 dyzelinius variklius, svarbu atsižvelgti į kelis aspektus.Patikimumo požiūriu, senesni 5 cilindrų varikliai (ypač 130 AG ir 163 AG versijos be DPF) dažnai laikomi tvirtesniais ir mažiau problematiškais dėl paprastesnės konstrukcijos, nors ir jie turi savų silpnų vietų (purkštukai, EGR). Vėlesnės 185 AG 5 cilindrų ir ypač naujesnės 4 cilindrų VEA versijos yra technologiškai pažangesnės, ekonomiškesnės ir galingesnės, tačiau jų sudėtingesnės sistemos (DPF, EGR aušintuvai, i-ART, PowerPulse) yra jautresnės priežiūrai ir eksploatavimo sąlygoms, o gedimai gali būti brangesni.

Išsamumo dėlei, reikia paminėti, kad Volvo dyzeliniai varikliai, ypač D5, visada buvo vertinami dėl gero galios ir sukimo momento santykio, suteikiančio malonią važiavimo patirtį, ypač ilgose kelionėse.Logiškai mąstant, dyzelinis variantas yra ekonomiškai pagrįstas tiems vairuotojams, kurie per metus nuvažiuoja didelius atstumus, ypač užmiestyje. Važinėjant daugiausia mieste trumpais atstumais, dyzelinis variklis su DPF filtru gali tapti problemų šaltiniu, ir galbūt vertėtų rinktis benzininį variantą.

Kalbant apiesuprantamumą skirtingoms auditorijoms, pradedančiajam vairuotojui ar ieškančiam tiesiog patikimo automobilio, galbūt saugesnis pasirinkimas būtų ankstyvesnės kartos S60 su paprastesniu 2.4D ar 163 AG D5 varikliu, kruopščiai patikrinus jo būklę. Patyręs vairuotojas, vertinantis dinamiką ir technologijas bei pasiruošęs skirti daugiau dėmesio priežiūrai, gali rinktis galingesnes D5 versijas ar naujesnius VEA D4/D5 variklius, tačiau privalo būti budrus dėl specifinių šių variklių problemų, tokių kaip EGR aušintuvo gedimai ar alyvos suvartojimas.

Tikslumo vardan, svarbu pabrėžti, kad bet kurio naudoto dyzelinio automobilio patikimumas labai priklauso nuo ankstesnės priežiūros istorijos ir ridos. Net ir potencialiai problematiškas variklis gali tarnauti ilgai ir patikimai, jei buvo tinkamai ir laiku prižiūrimas, naudojant kokybiškas detales ir skysčius. Ir atvirkščiai – net ir "legendiniu" patikimumu garsėjantis agregatas gali sugesti greitai, jei buvo apleistas.

Vengiantklišių ir paplitusių klaidingų nuomonių, negalima teigti, kad "visi Volvo dyzeliai yra neūžmušami". Nors 5 cilindrų varikliai turi tvirtą reputaciją, jie taip pat sensta ir genda. Naujesni VEA varikliai, nors ir modernūs, parodė, kad technologinis sudėtingumas ne visada reiškia didesnį patikimumą ilguoju laikotarpiu. Taip pat klaidinga manyti, kad visi D3, D4 ar D5 varikliai yra vienodi – per skirtingus gamybos metus po tuo pačiu žymėjimu slėpėsi skirtingos konstrukcijos ir darbinio tūrio varikliai (5 arba 4 cilindrų).

Galiausiai,struktūriškai žvelgiant nuo konkrečių detalių prie bendresnių išvadų, Volvo S60 dyzeliniai varikliai siūlo platų galios ir charakteristikų spektrą. Pasirinkimas priklauso nuo individualių poreikių, biudžeto ir tolerancijos potencialioms priežiūros išlaidoms. Kruopšti patikra prieš perkant ir atsakinga priežiūra yra raktas į sėkmingą šių švediškų sedanų eksploataciją.

Tags:

Panašūs įrašai: